Menu

Největší česká mediální společnost nepřišla o peníze díky BlueGhost. Jak se modernizoval software?

Mediální skupina Mafra je na českém trhu dominantní vydavatel a provozovatel informačních a zábavních médii.

Vydává deníky Mladá fronta DNES nebo Lidové noviny. Do mediální skupiny dále patří internetové portály iDNES.cz a Lidovky.cz s vlastními redakcemi a mnohé další. BlueGhost měl za úkol udržovat v chodu jednu z aplikací, Vratnépeníze.cz.

Vratné peníze jsou cashbackový portál.

Co to znamená? Cashbackový portál vrací zákazníkům peníze z jejich nákupů. Jak to dělají? Je to jednoduché. Uživatelé přes Vratnepenize.cz přejdou na svůj oblíbený eshop, nakoupí na něm, a pokud je e-shop zařazen do programu Vratných peněz, vrátí se jim část platby zpět.

Cílem bylo udržet aplikaci v chodu po dobu vývoje nové verze.

Ideálně bez poklesu tržeb. Zdánlivě jednoduchá mise, co to ale ve skutečnosti znamená? Tým Modrého ducha musel celý projekt analyzovat, pochopit ho a být schopen v něm dělat i větší zásahy. Udržet projekt v chodu totiž neznamená jenom monitorovat, jestli aplikace běží, to je samozřejmostí. Klíčové je udržet stávající zákazníky, a proto je třeba dělat do aplikace v případě nutnosti i hlubší zásahy.

Úkolem bylo spravovat nejenom technickou stránku, ale i zákazníckou základnu. To znamenalo udržet stejný počet uživatelů, jako když BlueGhost aplikaci dostal na starost. Klient se bohužel s týmem Modrého ducha nepodělil o přesné byznysové výsledky, avšak podle traficu na webu se úkol podařilo splnit.

Hlavní při údržbě nebo záchraně starší aplikace je zajistit její maximální dostupnost.

Není to vždycky úplně 100% možné, ale klíčové je napojit aplikaci na monitorovací systémy a získat přehled o tom, k jakým chybám v ní dochází a jak závažné tyto chyby jsou pro chod celého projektu.

Největší výzvou v případě Vratných peněz bylo velké množství knihoven.

Knihovny byly nepodporované, napsané na starých technologiích a obsahující bezpečnostní chyby. A protože tato zjištění mohla ovlivnit zisky, které klient z aplikace má, bylo nutné chyby vyřešit.

Nejprve bylo třeba převzít aplikaci od původního dodavatele.

Aplikace byla bez dokumentace a komentářů. Tým Modrého ducha nasadil monitorovací systémy, aby mohl sledovat návštěvnost a objemy objednávek realizované skze aplikaci. Poté se aplikace udržovala a pokud byl indikován problém, podrobil se analýze a následně vyřešil. Dále probíhaly úpravy z hlediska nutných legislativních změn.

Vzhledem ke stáří tohoto projektu nebylo překvapivé, že se na něm vystřídala spousta týmů. Nebylo problémem najít pákistánské komentáře a jména proměnných v jazyce, o kterém tým do té doby neslyšel. Nevadilo to ale ničemu. Nepoužitelné kusy kódu se nahradily a ty srozumitelné se dále rozvíjely.

Systém funguje v podstatě velmi jednoduše.

Na základě odkazu, přes který zákazník navštíví e-shop, předává identifikaci uživatele a partnerského programu. Partnerský e-shop pak zpracuje objednávku a pokud je vytvořena s nárokem na cashback (s identifikací partnera), přizná peníze uživateli. Vratnepenize.cz tyto uznané prostředky sdružují a zajišťují jejich případné vyplácení.

Existuje zde mnoho napojení na API, aby byly všechny transakce co nejvíce automatizované. To je důležité zejména vzhledem k jejich objemu, ale také rychlosti, s jakou zákazník vidí přiznaný cashback na svém účtu.

Aplikace je navenek zdánlivě velmi jednoduchá, ale uvnitř probíhá kromě rozsáhlé automatizované komunikace s partnery i mnoho kontrolních mechanismů, aby uživatelé při nárokování cashbacku nemohli podvádět.

Modernizace aplikace Vratnepenize.cz ukázala, jak je tým BlueGhostu schopen pomoci i s aplikací, na které si ostatní vylámali zuby a nebo ji nechtěli vůbec řešit.

Původně roční spolupráce se díky tomu protáhla ve spolupráci dlouhodobou a klient měl proto dostatek času dotáhnout novou verzi aplikace v plné parádě.

BlueGhost se s klienty vždy snaží najít co nejefektivnější model vzájemné spolupráce. Zde se tým Modrého ducha pohyboval v prostředí velkého korporátu, a přesto se podařilo nastavit procesy a komunikaci tak, aby bylo možné řešit veškeré problémy, které aplikace kladla, a to rychle a bez průtahů.

Čeho BlueGhost dosáhl

1. Udržení staré aplikace v provozu bez poklesu zisků, které klient z aplikace má.

2. Technické zabezpečení aplikace, v níž jde především o peníze.

3. Vyřešení legislativních náležitostí, aby bylo možné aplikaci bezpečně provozovat.

4. Údržba a nutný upgrade API, zajištění napojení na partnery.