Menu

Největší česká mediální společnost nepřišla o peníze díky BlueGhost. Jak se modernizoval software?

Mediální skupina Mafra je na českém trhu dominantní vydavatel a provozovatel informačních a zábavních médii.

Vydává deníky Mladá fronta DNES nebo Lidové noviny. Do mediální skupiny dále patří internetové portály iDNES.cz a Lidovky.cz s vlastními redakcemi a mnohé další. BlueGhost měl za úkol udržovat v chodu jednu z aplikací, Vratnépeníze.cz.

Vratné peníze jsou cashbackový portál.

Co to znamená? Cashbackový portál vrací zákazníkům peníze z jejich nákupů. Jak to dělají? Je to jednoduché. Uživatelé přes Vratnepenize.cz přejdou na svůj oblíbený eshop, nakoupí na něm, a pokud je e-shop zařazen do programu Vratných peněz, vrátí se jim část platby zpět.

Cílem bylo udržet aplikaci v chodu po dobu vývoje nové verze.

Ideálně bez poklesu tržeb. Zdánlivě jednoduchá mise, co to ale ve skutečnosti znamená? Tým Modrého ducha musel celý projekt analyzovat, pochopit ho a být schopen v něm dělat i větší zásahy. Udržet projekt v chodu totiž neznamená jenom monitorovat, jestli aplikace běží, to je samozřejmostí. Klíčové je udržet stávající zákazníky, a proto je třeba dělat do aplikace v případě nutnosti i hlubší zásahy.

Úkolem bylo spravovat nejenom technickou stránku, ale i zákazníckou základnu. To znamenalo udržet stejný počet uživatelů, jako když BlueGhost aplikaci dostal na starost. Klient se bohužel s týmem Modrého ducha nepodělil o přesné byznysové výsledky, avšak podle traficu na webu se úkol podařilo splnit.

Hlavní při údržbě nebo záchraně starší aplikace je zajistit její maximální dostupnost.

Není to vždycky úplně 100% možné, ale klíčové je napojit aplikaci na monitorovací systémy a získat přehled o tom, k jakým chybám v ní dochází a jak závažné tyto chyby jsou pro chod celého projektu.

Největší výzvou v případě Vratných peněz bylo velké množství knihoven.

Knihovny byly nepodporované, napsané na starých technologiích a obsahující bezpečnostní chyby. A protože tato zjištění mohla ovlivnit zisky, které klient z aplikace má, bylo nutné chyby vyřešit.

Nejprve bylo třeba převzít aplikaci od původního dodavatele.

Aplikace byla bez dokumentace a komentářů. Tým Modrého ducha nasadil monitorovací systémy, aby mohl sledovat návštěvnost a objemy objednávek realizované skze aplikaci. Poté se aplikace udržovala a pokud byl indikován problém, podrobil se analýze a následně vyřešil. Dále probíhaly úpravy z hlediska nutných legislativních změn.

Vzhledem ke stáří tohoto projektu nebylo překvapivé, že se na něm vystřídala spousta týmů. Nebylo problémem najít pákistánské komentáře a jména proměnných v jazyce, o kterém tým do té doby neslyšel. Nevadilo to ale ničemu. Nepoužitelné kusy kódu se nahradily a ty srozumitelné se dále rozvíjely.

Systém funguje v podstatě velmi jednoduše.

Na základě odkazu, přes který zákazník navštíví e-shop, předává identifikaci uživatele a partnerského programu. Partnerský e-shop pak zpracuje objednávku a pokud je vytvořena s nárokem na cashback (s identifikací partnera), přizná peníze uživateli. Vratnepenize.cz tyto uznané prostředky sdružují a zajišťují jejich případné vyplácení.

Existuje zde mnoho napojení na API, aby byly všechny transakce co nejvíce automatizované. To je důležité zejména vzhledem k jejich objemu, ale také rychlosti, s jakou zákazník vidí přiznaný cashback na svém účtu.

Aplikace je navenek zdánlivě velmi jednoduchá, ale uvnitř probíhá kromě rozsáhlé automatizované komunikace s partnery i mnoho kontrolních mechanismů, aby uživatelé při nárokování cashbacku nemohli podvádět.

Modernizace aplikace Vratnepenize.cz ukázala, jak je tým BlueGhostu schopen pomoci i s aplikací, na které si ostatní vylámali zuby a nebo ji nechtěli vůbec řešit.

Původně roční spolupráce se díky tomu protáhla ve spolupráci dlouhodobou a klient měl proto dostatek času dotáhnout novou verzi aplikace v plné parádě.

BlueGhost se s klienty vždy snaží najít co nejefektivnější model vzájemné spolupráce. Zde se tým Modrého ducha pohyboval v prostředí velkého korporátu, a přesto se podařilo nastavit procesy a komunikaci tak, aby bylo možné řešit veškeré problémy, které aplikace kladla, a to rychle a bez průtahů.

Čeho BlueGhost dosáhl

1. Udržení staré aplikace v provozu bez poklesu zisků, které klient z aplikace má.

2. Technické zabezpečení aplikace, v níž jde především o peníze.

3. Vyřešení legislativních náležitostí, aby bylo možné aplikaci bezpečně provozovat.

4. Údržba a nutný upgrade API, zajištění napojení na partnery.

Plánujete podobný projekt?

Dlouhodobá spolupráce může začít
jedním kliknutím

Domluvit schůzku
Technický konzultant MICHAL ZÍMA
Backend developer JAKUB ŠTEFAN
Frontend developer JAROSLAV NOVÁK
Backend developer BOREK HANZL
Projektový manažer FILIP VESELÝ
Specialistka komunikace BARBORA KUBÁTOVÁ
Copywriter JAKUB KAŠPAR
©2019 - 2024
©BlueGhost for Mafra