Menu

Jak vytvořit úspěšnou SEO kampaň

Ať už jste se s optimalizací pro webové vyhledávače setkali blíže nebo jen letmo, jde o neopomenutelnou součást digitálního marketingu, kterou by měl každý aspoň do jisté míry znát. Modrý duch přináší návod, s nímž se vám může otevřít cesta k úspěchu na poli vyhledávačů.

Jak vytvořit úspěšnou SEO kampaň

Začněme pěkně od podlahy

Na začátek je potřeba se ujistit, zda vaše webová stránka nemá nějaké zásadní nedostatky – těmi zpravidla bývá neoptimalizované zobrazení na mobilních zařízeních, pomalé načítání či absence SSL protokolu (šifrovaného spojení mezi uživatelem a stránkou).

Dále je nutné provést SEO audit, který se týká struktury vašeho webu. Stránky by neměly mít více než tři podúrovně, URL adresy by měly být výstižné, konzistentní a co nejkratší. Tak jako u každé kampaně či projektu, vytyčte si konkrétní cíle, kterých chcete dosáhnout. Tím může být například zvýšení viditelnosti na Googlu pro klíčová slova, která máte teprve v plánu využít, nebo vylepšení KPI u již existujících stránek.

Klíčová slova jsou alfou a omegou

Jakmile máte jasno, čeho chcete dosáhnout, je na čase provést rešerši témat a klíčových slov. Zatímco téma je souborem obecných relevantních vyhledávaných pojmů, klíčová slova jsou jakousi podmnožinou a jsou již specifičtější. Pro lepší představu řekněme, že vlastníte e-shop s outdoorovým vybavením – pak se budete poohlížet zhruba po těchto pojmech:

Klíčová témata: Outdoorové vybavení, turistika, kempování, ...

Klíčová slova: Kde koupit vybavení na turistiku, jak vybrat oblečení do hor, výprodej outdoorového vybavení, ...

Volba klíčových slov je jednou z nejdůležitějších fází SEO kampaně. Pro jejich analýzu existují spousty nástrojů, například plánovače od Googlu či Seznamu. Rešerši vhodných pojmů můžete provést buď „přirozenou“ cestou, kdy manuálně zjišťujete, co je populární a žádané. To je samozřejmě časově náročnější, ale lépe se seznámíte se svými potenciálními zákazníky.

Naproti tomu analytické nástroje během pár sekund odhalí atraktivitu konkrétních slov, čímž vám ušetří spoustu práce. Může vám pak ale chybět komplexní znalost vaší cílové skupiny, a proto Modrý duch doporučuje kombinaci obou metod. Jednoduchou představu o hledaných heslech vám poskytne i pouhý našeptávač.

Dalším faktorem, který musíte při výběru slov zvážit, je jejich konkurenceschopnost. Pokud klíčovým slovem budou „turistické boty“, pravděpodobně hned nezvládnete soutěžit s předními výrobci či prodejci obuvi. Není proto od věci je více specifikovat, zacílit na užší skupinu a nebát se delších hesel, např. „jak vybrat boty na ultralehkou turistiku“.

Ideální samozřejmě je, když narazíte na často vyhledávané slovo s nízkou konkurencí a této „díry na trhu“ využijete. V opačném případě je celý proces o hledání kompromisu mezi mírou konkurence a tím, jak často jsou určitá hesla vyhledávána. Konečný seznam by neměl obsahovat více jak 10-15 klíčových slov.

Výsledky tkví v kvalitním obsahu

V této fázi je na řadě kolem klíčových slov vytvořit „síť“ relevantních článků a příspěvků. Nesnažte se ale o jejich kvantitu na úkor kvality. Ta zde totiž vždy vítězí. Originální obsah je jedním z nejdůležitějších faktorů, které vyhledávače berou v potaz.

Přestože přímá korelace mezi počtem slov a výsledky hledání nebyla prokázána, delší články mají tendenci se na žebříčcích vyhledávání umisťovat výše. Není to však způsobeno samotnou délkou, jako spíše jejich obsáhlostí. Z toho plyne, že když už o nějakém tématu píšete, měli byste se snažit ho pokrýt kompletně a do hloubky.

Klíčová slova je pak třeba co nejefektivněji využít v celém článku včetně nadpisů, ale začleňujte je logicky, nenásilně. Také není vhodné všechna hesla vyřídit dvěma články. Vyhledávací algoritmy totiž berou v potaz právě i jejich umístění a doporučený výskyt klíčových slov se pohybuje od 0,5 % do 2,5 % celého textu. Píšete sice i pro vyhledávače, ale hlavně pro lidi. Záplavou klíčových hesel neoslovíte ani jednu z uvedených skupin.

Budování zpětných odkazů

Backlinking, tedy budování zpětných odkazů, je nedílnou součástí každého článku či webu, který aspiruje na lepší SEO hodnocení. Přestože je kvantita odkazů do jisté míry velkou výhodou, stejně jako v předchozím kroku platí, že závisí především na jejich kvalitě. To je to, co může vaši kampaň doopravdy pozvednout na vyšší úroveň. A žádná kampaň se neobejde bez pořádné propagace.

Prvním způsobem je budování interních odkazů. Jakmile dopíšete nový článek, doplňte odkazy na něj do starších příspěvků. Vyhledávače tak mohou snadněji najít váš nový obsah, čímž se dostane do popředí rychleji.

Lepšího hodnocení i dosahu můžete docílit také externí propagací, tzv. linkbuildingem. Pokud je váš obsah sdílen na jiném webu, ideálně dobře hodnoceném, odkazy k vám jsou pak spatřovány jako „hlasy důvěry“. Tím primárně dosáhnete lepšího postavení, ale zároveň si zvýšíte návštěvnost. Svůj obsah sdílejte pouze na podobně zaměřených webech, jinak vám hrozí pokles ratingu.

Veškerý obsah samozřejmě pro zvýšení dosahu propagujte i na sociálních sítích, kde také není od věci zvážit placenou reklamu. Neopomínejte však ani e-mailové newslettery. Ty se také mohou promítnout do celkového úspěchu vaší kampaně.

Vyhodnocení kampaně

Výsledky vaší SEO kampaně mohou být viditelné až za několik měsíců, neukvapujte se proto s předčasnými závěry. A jak data vyhodnotit? K tomu vám pomůžou dvě bezplatné aplikace od Googlu.

S pomocí Google Analytics můžete na časové ose pozorovat proměnu přirozené návštěvnosti na vašem webu – rychle a jednoduše. Pak je tu ještě Search Console, s níž přehledně zjistíte, kolik návštěvníků k vám přišlo přes Google, jaká konkrétní slova vyhledávali a co je u vás největším lákadlem.

Zásluhou těchto nástrojů máte všechny důležitá data jako na dlani, díky čemuž můžete snadno zhodnotit úspěch své kampaně a v případě neúspěchu ji optimalizovat a upravovat dle libosti, až dokud nebude přesně plnit svoje stanovená KPI.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku