Menu

Jak připravit poptávku webu? Napoví dotazník od Modrého ducha

Chcete napsat poptávku webu, podle které si agentury nejlépe udělají představu o vašem byznysu a návrhu možného řešení? Postupujte podle dotazníku, který svým potenciálním klientům zasíláme v BlueGhost.

S poptávkou webu pomohou otázky Modrého ducha
S poptávkou webu pomohou otázky Modrého ducha

Ze všeho nejdříve představte svou společnost

1) Jaké prodáváte produkty? Co je základem vaší nabídky a proč?

Abychom si o vás udělali lepší představu, potřebujeme co nejlépe znát předmět vašeho podnikání. Jaké zboží svým zákazníkům nabízíte?

Čím konkrétněji odpovíte, tím lépe. Představte si obchodní dům s širokou nabídkou sortimentu. V takovém případě bychom u odpovědi na tuto otázku uvítali uvedení veškerého zboží (elektronika, hračky, oděvy apod.) a u každého z nich účtovanou marži.

Nezapomeňte zdůraznit produkty, které jsou výkladní skříní vašeho podnikání. Například zmíněný obchodní dům by mohl být proslulý hlavně nezvykle širokou a jedinečnou nabídkou svého hračkářství.

Kde máte největší marži vy? Co budete chtít nejvíc prodávat a proč?

2) Kdo jsou vaši zákazníci? Popište nám své persony, pokud je máte zpracované.

Častá představa obchodníků o jejich typickém zákazníkovi bývá, že jím může být kdokoliv. Pro tvorbu dobré nabídky ale potřebujeme znát detailnější informace. V případě každého projektu se vždy najde specifická skupina lidí, kteří produkty či služby využívají nejčastěji. Pro zmíněný obchodní dům to mohou být středoškolsky vzdělané ženy ve věku 30–40 let se zájmem o doplňky do domácnosti. Jindy to jsou třeba ředitelé firem s několika vysokoškolskými diplomy, kteří vyhledávají hlavně poslední hity z elektroniky a výpočetní techniky.

Dobrým vodítkem může být, zda je váš typický zákazník z velkého města, nebo malého městečka, jaký je jeho příjem nebo jak tráví volný čas. Co mu udělá radost a čeho se v souvislosti s nákupem naopak obává?

Uveďte nejlépe 2–3 skupiny zákazníků. Pokud máte zpracované persony, popište nám je.

3) Jakou potřebu svých zákazníků řešíte? Jak jim pomáháte, co nabízíte?

Každý typ zákazníků slyší na něco jiného. Například vytížená manažerka ocení obchodní dům s otevírací dobou do pozdních nočních hodin, podzemním parkovištěm a vyhlášenou restaurací v nejvyšším patře. Matka od rodiny uvítá spíše dostupnost MHD, širokou nabídku cenově příznivého zboží a dětský koutek.

Jak řešíte problémy svých zákazníků vy? S čím konkrétním jim pomáháte? Co jim musí scházet, pokud se rozhodnou využít vašich služeb?

4) Kdo je vaše konkurence? Jaké jsou její přednosti?

Na trhu se patrně potýkáte s nějakými konkurenčními firmami. Pokuste se nám nyní upřímně odhalit, v čem je vaše konkurence lepší než vy. Počítá se každý nápad.

Konkurencí kamenného obchodního domu je třeba podobně zaměřené zařízení v okolí, které je lépe dostupné autem. Příbuzný sortiment může nabízet také všeobecně známý e-shop s nesrovnatelně větším rozpočtem na marketing. Nebo je vaším přímým konkurentem naopak přátelsky působící rodinný podnik?

5) Proč by zákazníci měli vybrat právě vás?

Už víme, co přinášíte svým zákazníkům a jaké přednosti má vaše konkurence. Nyní se zkuste zamyslet a napište nám, čím byste se rádi sami pochlubili. Jaké jsou vaše největší úspěchy?

Možná jste hrdí na to, kolik let se úspěšně držíte na trhu nebo kolik jste za tu dobu obsloužili výjimečných zákazníků. Máte zajímavé certifikáty a ohodnocení? A co na vás říkají ti, kdo u vás nakoupili? Tzv. prodejním argumentem může být také velikost vašeho týmu, extra služby pro zákazníky nebo speciální výhody vašeho zboží.

Zkuste si vybavit co nejvíce takových výsad, které vás „prodávají”. Bude-li jich více než 10, jenom to oceníme.

Teď už k vaší poptávce...

1) S čím vám můžeme pomoci? Jaký businessový cíl budeme řešit?

Teď, když víme víc o vaší společnosti, přejděme k měřitelnému cíli vašeho webu. Proč jste se nás rozhodli oslovit?

Obchodní domy dnes často fungují jako centra nákupů a zábavy. Návštěvníci zde pak tráví více času a utrácí více peněz. Měřitelným cílem mohou být tržby za zboží, ale také obliba dalších atrakcí.

Někteří lokální podnikatelé chtějí začít působit po celé ČR, jindy se firmy rozhodnou expandovat rovnou do zahraničí. Měřitelným cílem typicky bývá konkrétní navýšení prodaných kusů určitého zboží.

Jaký důvod k nám přivádí vás? Čeho budeme chtít dosáhnout?

2) Proč jste dospěli k rozhodnutí, že potřebujete novou webovou aplikaci?

Možná ve vás rozhodnutí poptat novou webovou aplikaci dozrávalo delší dobu. Přesto jistě dokážete vystopovat, co přesně vás k tomu vedlo. Začínáte s podnikáním na internetu, abyste se vyrovnali konkurenci, nebo chcete svou nevyhovující webovou aplikaci nahradit novou?

Naši klienti často potřebují, aby se internetový projekt lépe přizpůsobil jejich potřebám. Chtějí ho propojit se svým ERP systémem, zjednodušit práci zaměstnancům na skladě apod. Jaké místo má nová webová aplikace ve vašem obchodním záměru?

3) Čeho se u nové webové aplikace bojíte?

Podobně jako start jakéhokoliv byznysu, také spuštění nových webových stránek s sebou vždy přináší jistá rizika. U obchodního domu se může stát, že se zákazníci v tak rozsáhlé nabídce nebudou schopni zorientovat. Nebo si do něj v horším případě nikdy nenajdou cestu. A co zaměstnanci? Vypořádají se s novým systémem, nebo bude dokonalý pouze pro vás?

Prosíme, popište nám všechny své obavy související s projektem. S mnohem větší pravděpodobností se nám je hned od počátku podaří podchytit.

4) Kdy by měla být vaše webová aplikace hotová?

Stejně jako ten kamenný, ani internetový obchod se nepostaví přes noc. Náročné webové projekty se naopak běžně budují několik měsíců. Mějte na paměti, že spuštění fungujícího webu předchází přípravná část a kompletace podkladů, samotná realizace i finální testování. S časovou náročností je proto třeba předem počítat.

Kdy si představujete, že by vaše stránky měly být spuštěné? Máte dostatek času, nebo potřebujete stihnout obchodní sezonu či provázání s jinou akcí?

5) Kolik finančních prostředků máte na novou webovou aplikaci v rozpočtu?

Abychom věděli, zda budeme navrhovat velké obchodní centrum, nebo spíš malý krámek na růžku, potřebujeme znát váš rozpočet. Napište nám alespoň svou představu o výdajích. Tak si nejlépe vyjasníme, jak reálně jsme schopni splnit vaše očekávání.

Zkuste se zamyslet ještě nad doplňkovými otázkami

1) Máte připravené zadání, se kterým máme při vývoji projektu počítat? Pokud ne, pomůže nám i seznam vašich priorit.

Možná už jste si stanovili, co všechno budou vaše stránky „umět” a jaké možnosti vám nebo vašim zákazníkům nabídnou. Ne vždy je ale možné splnit všechny tyto požadavky najednou. Proto je dobré si připravit seznam funkcí webu podle priorit – od těch, bez kterých se projekt neobejde, až po ty, které minimálně v první verzi stránek oželíte. Máte takový seznam priorit stanovený?

2) Co vám nová webová aplikace přinese navíc?

Možná si od nového internetového projektu nebo webových stránek slibujete splnění něčeho opravdu speciálního. Chcete navýšit obrat své firmy? Získat věhlas u co největšího počtu klientů? Nebojte se nám sdělit jakékoliv další detaily, které by vám mohly „pouze” přinést radost.

Na závěr už ještě pár marketingových dotazů

1) Jak propagujete svou společnost?

Aby dnes jakýkoliv on-line projekt dosáhl dobrých ekonomických výsledků, neobejde se bez propagace. Jak se „mezi lidi” dostáváte v současné době? Využíváte například internetových reklamních kampaní jako PPC reklamy, remarketing nebo srovnávače zboží? A co e-mail marketing – posíláte svým zákazníkům pravidelný newsletter? Zajímají nás také vaše případné off-line strategie jako billboardy či reklamy například v MHD.

2) Jak chcete na nový web přivádět zákazníky?

Vystavit na síti internetové stránky a těšit se na prvního platícího zákazníka k dobrému startu webového projektu nestačí. Část návštěvníků k vám najde cestu přes organické vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. Hlavně zpočátku ale bývají efektivnější marketingové kampaně. Budete chtít nastavit PPC reklamy? A co registrace e-shopu na srovnávače zboží?

3) Jaký máte rozpočet na propagaci webu?

Chcete-li do světa vypustit prosperující projekt, připravte se také na náklady spojené s propagací stránek nebo aplikace. Naši markeťáci vám pomohou připravit plán propagace a najít efektivní typ inzerce. Potřebujeme ale vyjít z vašich finančních možností. Jaké prostředky jste na propagaci schopni uvolnit?

A to je pro tuto chvíli všechno...

Vaše odpovědi by si nyní agentura měla důkladně analyzovat a informovat vás o dalším postupu. Pamatujte, že se energie investovaná v samém počátku projektu zpravidla mnohonásobně vrací v podobě funkční a efektivní webové aplikace.

Hana Slavíčková 19.06.2018