Menu

Tento týden v UX: Pro nebo proti Putinovi. Co hrozí značkám bez postoje? Co musí zemřít a jak UX mění svět?

Jak se značky staví k válce na Ukrajině? Jaký technologický dinosaurus musí nadobro zemřít? Proč je designér bez empatie jako kůň bez nohy a co prozradí zuřivé klikání? Čerstvé zprávy z UX designu za 13. týden v roce 2022

Tento týden v UX: Pro nebo proti Putinovi. Co hrozí značkám bez postoje? Co musí zemřít a jak UX mění svět?

Neutralita už neplatí

Mohou společnosti v době, kdy zuří válka na Ukrajině, stále předstírat neutralitu v důležitých otázkách? Nezaujatost k politickým událostem bývala v byznysu osvědčenou praxí. Lidé si zvykli žít ve světě, kde se v honbě za ziskem tolerovány a ignorovány všechny druhy špatného chování. Proto zřejmě mnohé značky, jako například Nestlé doufají, že jejich nestrannost bude mít jen malé nebo žádné následky. Současná informační doba však zásadně mění vztahy mezi značkami, zákazníky a zaměstnanci, a válkou na Ukrajině byl dosažen bod zlomu. Lidé očekávají větší transparentnost a společnosti jako Netflix, PayPal, Adobe, Mastercard, Visa nebo Epic Games zaujaly jasné stanovisko, pozastavily služby a ukončily obchodování v Rusku. Jaký vzkaz svým zákazníkům a zaměstnancům naopak posílají společnosti, které se rozhodly zůstat neutrální? Postoj velkých brandů v době hrozící globální krize a možné důsledky rozebírá UX magazine.

Ikona diskety musí zemřít!

Diskety, kdysi hojně využívané k ukládání dat, jsou dnes již minulostí. V dnešních počítačích je nevyužijete, ale pozůstatky jejich existence můžete stále vidět v podobě ikony s funkcí "Uložit". Vzhled ikony pro ukládání dat je v současnosti již značně zavádějící, neboť budoucí generace uživatelů nepoznají, co znamená. Pokud se uživatelé s disketami nesetkali v dětství, bude jim ikona připadat cizí. Jak píše portál UX movement, ukládání dat je tak univerzální činnost, že potřebuje nadčasovou ikonu, kterou každý pozná. Ikona se tak stane součástí univerzálního jazyka digitálních rozhraní, kterému rozumí všichni uživatelé bez ohledu na letopočet.

Jak mikrointerakce mění svět UX

Mikrointerakce účinně komunikují identitu značky a zároveň zlepšují vazby se zákazníkem. Vytvářejí zábavný a bezproblémový uživatelský zážitek a slouží jako nástroje pro formování návyků. Dvěma takovými příklady jsou "lajky" na Facebooku a "swipování" na Tinderu. Mikrointerakce slouží primárně ke komunikaci s uživatelem. Původně vznikly proto, aby nasměrovaly zákazníky, kteří se při používání aplikace dostali do úzkých. Dnes se mikrointerakce používají téměř u všeho, od praček až po kávovary. Jejich strukturu, výhody a použití rozebírá Eyden Haze na webu Design Drizzle.

Co nám prozradí naštvané klikání?

Interakce s aplikacemi a webovými stránkami může být někdy frustrující. Setkali jste se někdy s odkazem, tlačítkem nebo obrázkem, který prostě nereaguje tak, jak chcete, bez ohledu na to, kolikrát na něj kliknete? Pokud ano, jistě chápete pojem zuřivého klikání. Jako uživatelé očekáváme, že digitální rozhraní budou na naše podněty reagovat určitým způsobem. Když se tak neděje, cítíme se přirozeně podráždění. Obvykle je to známka toho, že v uživatelském prostředí může být něco špatně. Zavádějící text, pomalá odezva, matoucí navigace a další možné příčiny rozebírá Jessica Graham na webu UX Booth.

Soucítění s uživateli

Empatie vychází z poznání toho, co prožívají ostatní, z procítění jejich problémů a emocí. Jak ale souvisí s designem? Představte si sami sebe, že čelíme stejným situacím jako vaši zákazníci. Kde narážíte na překážky a frustrace? Vcítění se do uživatelů tedy úzce souvisí se zákaznickou zkušeností a je nezbytným předpokladem pro úspěšné podnikání. Průvodce na webu Usability Geek pomáhá zjistit, kdy je třeba použít empatii v procesu návrhu, jaké nástroje použít a proč je klíčové porozumět uživatelům při designování produktů a služeb.

Web není nikdy hotov

Most Golden Gate v San Francisku je dlouhý 8 981 metrů a je na něm více než 10 milionů čtverečních stop oceli, kterou je třeba neustále obnovovat. Několik desítek malířů den co den bojuje s přírodními živly, aby tuto americkou ikonu udržovali, a jejich práce není nikdy hotová. Jakmile je jedna část mostu přemalována, vždy se najde další, která potřebuje jejich pozornost. Zatímco jeho základní struktura je pevná, útoky slaného mořského vzduchu, znečištění a UV záření znamenají, že se most neustále mění. Stejným způsobem lze nahlížet na provoz webových stránek, který rovněž trvá donekonečna, jak uvádí magazín Viget. Pokud jste na spuštění webu pracovali několik měsíců, je lákavé si říci: "Uff, jsme rádi, že už je to hotové. Teď už stačí jen občas vložit nějaký nový obsah a web se o sebe postará sám, nebo ne?". Bohužel to tak není. Webové stránky jsou spíše živé bytosti než zkameněliny zamrzlé v čase, a proto by se měly neustále vyvíjet.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

2

Nic moc