Menu

AI v zákaznickém servisu: Co dokáže a kde může narazit?

AI v zákaznickém servisu: Co dokáže a kde může narazit?

Stejně jako v jiných oblastech, také ve světě e-commerce AI zásadně změnila zajeté pořádky. E-shopy ji využívají k urychlení tvorby obsahu pro zákaznickou podporu, automatickému generování odpovědí bez potřeby lidského zásahu nebo pro lepší analýzu a personalizaci odpovědí. A to je podle všeho pouze začátek.

Je ale automatizace vždy ta nejvhodnější cesta? Podle reportu společnosti Zendesk z roku 2023 přechází 50 % zákazníků ke konkurenci už po první negativní zákaznické zkušenosti. Nepodkopat už tak křehkou loajalitu je tedy při nasazení nových technologií klíčové. Co k zapojení AI do e-shopu radí Modrý duch?

Jak najít rovnováhu mezi automatizací a lidskostí

Co do empatie se umělá inteligence člověku nevyrovná. Vhodným návrhem komunikačního tónu, který jazykový model používá, se ale zážitku z rozhovoru s lidskou bytostí může velmi přiblížit. Britský řetězec Marks & Spencer například vytrénoval módního AI stylistu, který zákazníkům doporučí vybrané kousky na míru jejich velikosti, tvaru těla nebo oděvních preferencí. A ještě si mohou vybrat, jestli si s nimi jejich osobní AI guru bude psát spíš přátelským jazykem, nebo si má raději zachovat patřičnou dávku britského dekoru.

Ani s polidšťováním chatbota se to ale nemá přehánět. Uživatel by měl vždy poznat, že nemá tu čest s člověkem z masa a kostí, ale s umělou inteligencí – právě férový a transparentní přístup může rozhodnout o tom, zda budou lidé chatboty vnímat jako přirozenou součást zákaznické zkušenosti, nebo jako nepřesvědčivý pokus firmy, jak si usnadnit práci na úkor zákazníka.

Chybující chatbot jako hazard s dobrým jménem?

Chatbot je jenom tak dobrý, jak dobrá jsou data, která má k dispozici – a to i tehdy, když pocházejí přímo od zákazníků. Microsoft spustil v roce 2016 chatbota jménem Tay, který měl nezávazně klábosit s uživateli Twitteru o všem možném a postupně tak dál rozvíjet své komunikační schopnosti. Jenže Tay se záhy začala vyjadřovat vulgárně a neeticky, takže ji Microsoft už po 16 hodinách stáhl a zásadně přehodnotil svou bezpečnostní politiku.

Chatbot internetového obchodu nicméně hned nemusí rozpoutat aféru mezinárodních rozměrů, aby narušil zákaznickou důvěru. Stačí, když lidem opakovaně doporučuje nerelevantní zboží. Pokud má tedy e-shop k dispozici neúplná nebo nepřesná data, měl by být prvním krokem před nasazením AI jejich důkladný audit a optimalizace.

OK, ale na nasazení chatbota teď nemáme budget

Zavedení nástrojů umělé inteligence může na začátku představovat vyšší investici – ať už finanční, časovou nebo personální. Neznamená to ale, že se musí začínat ve velkém. Prvním krokem může být i jednoduchý chatbot, který pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Pokud se osvědčí, lze na tomto základu postupně stavět další funkce, jejichž rozvoj se už navíc může opírat o konkrétní data z reálného provozu.

Například virtuální asistent, kterého nasadila kosmetická značka Sephora, původně zákazníkům poskytoval informace o produktech a užitečné tipy ze světa krásy. Rychle si získal oblibu – a s ní přišly i vyšší prodeje. Dnes Sephora využívá pokročilý automatizovaný asistenční systém, který zákazníkům nabízí personalizované doporučení nejen na webu, ale i v mobilní aplikaci.

Úspornější alternativou mohou být předpřipravená řešení jako Zendesk nebo Drift. Místo vysokých pořizovacích nákladů fungují na bázi klasického předplatného, což zajišťuje nižší vstupní investici i možnost postupného rozšiřování podle potřeb firmy. Jejich výhodou je také rychlé nasazení do provozu. Přitom se nejedná o žádnou nouzovku – AI nástroje od Zendesku využívají společnosti jako Dunlop, Four Seasons nebo Shopify.

V neposlední řadě se nabízí open-source nástroje, které si lze dál vyvíjet pro vlastní účely. Takoví AI chatboti mohou být zajímavým řešením s nízkými pořizovacími náklady – například pro vyřizování opakujících se zákaznických dotazů. Počítat je však potřeba s tím, že jejich rozvoj vyžaduje značnou míru interního know-how.

Vadí nedostatek interní expertízy pro AI?

Se samotnou umělou inteligencí by provozovatelé díru do světa příliš neudělali. Aby její použití nebylo jen naskočením na technologický trend, ale skutečně smysluplným krokem k naplnění obchodních cílů, je potřeba jasná strategie a rozhodnutí od živých decision makerů – těch, kteří znají své zákazníky i byznys. Ani rozvoj a trénink jazykového modelu se bez lidských zdrojů neobejde. To však přináší nároky na nově vznikající expertízu, kterou si ne každý e-shop může dovolit. Zatímco banky pod tlakem konkurence budují interní AI týmy, v e-commerce často rozhoduje rozpočet.

Jako řešení se nabízí outsourcing u externích odborníků. Integrací AI nástrojů do e-commerce procesů se zabývá i Modrý duch – spolehlivý průvodce digitálními inovacemi. Ať už se firmy rozhodnou pro jakýkoli přístup, jedno je jisté: vzdělávání zaměstnanců směrem k efektivnímu využívání AI bude stále důležitější pro to, aby jejich byznys dokázal držet krok s rychlým vývojem.

Čeho se s AI v zákaznickém servisu ještě dočkáme?

Konverzace chatbota se zákazníkem už dávno nepatří jen do prostředí e-shopů. Například McDonald’s využívá umělou inteligenci napříč celým spektrem svých aktivit – od hlasového asistenta pro objednávky v McDrivu až po personalizované vzdělávání zaměstnanců na chicagské Hamburger University.

Také WhatsApp – běžně místo pro zprávy s blízkými – se nyní stává prostorem pro chytrou zákaznickou péči. Indický internetový obchod The Wellness Shop jej například zapojuje i v situacích, kdy zaznamená, že zákazník nedokončil svůj nákup. Pokud e-shop zná zákazníkovo telefonní číslo, připomene se po 15 minutách zprávou se slevovým kódem a tlačítkem vedoucím zpět do obchodu. Podle případové studie společnosti QuickReply je proklikovost zpráv 7,63 %, což e-shopu údajně přineslo téměř 14% návratnost investice.

Pozadu nezůstávají ani chytré domácnosti. Komunikaci přes hlasového asistenta Google umožňuje třeba řetězec Domino’s Pizza. Bot si pamatuje poslední i oblíbené objednávky, takže se celá objednávka dá vyřídit za pár vteřin a bez nutnosti spojení s reálným zaměstnancem pobočky.

A to je jen zlomek možností, které AI asistenti přinášejí do zákaznické komunikace. S rostoucími technologickými možnostmi se navíc dá očekávat, že jejich efektivita i způsoby využití budou v e-commerce dále rychle růst.

Přemýšlíte, jak by umělá inteligence mohla zlepšit zákaznickou zkušenost ve vašem e-shopu?

Spojte se s námi a zjistěte, jak začít s AI v zákaznickém servisu chytře a efektivně.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.