Menu

Programátoři radí: 8 tipů, jak zvýšit efektivitu své práce

Prokrastinace je peklo. Čas od času na ni trpíme asi všichni, někdo víc, někdo míň. Modrý duch proto vyzpovídal své vývojáře , kteří znají tajemství vyšší produktivity.

Programátoři radí: 8 tipů, jak zvýšit efektivitu své práce

Příprava pracovního dne

První bod a hned půl úspěchu. Bez pečlivé přípravy se vám až příliš často může stávat, že budete v průběhu dne tápat, co je vlastně na programu, a strávíte víc času přepínáním aplikací i mozku mezi jednotlivými úkoly, než na práci samotné. Když si hned ráno důsledně napláunujete den, budete mít jistotu, že se na organizaci práce nezaseknete. Programátor backendu Jakub Štefan radí: „Snažte se začínat od nejnáročnějších úkolů, do kterých se pusťte hned dopoledne, dokud jste ještě čerství a fit.”

Dvakrát měř

Štefan dále říká: „Vždy věnujte analýze a návrhu více času, než si myslíte, že je potřeba. Platí to ve všech oblastech lidského konání a ve vývoji obzvlášť; když budete důkladně připraveni, máloco vás ještě překvapí. Ve většině případů totiž platí, že čím více času strávíte nad potřebnými analýzami, tím méně ho pak obětujete neustálému předělávání výsledků, s nimiž nejste spokojeni.

Time management

Technický ředitel BlueGhostu Michal Zíma důrazně doporučuje: „Rozdělte si vaše úkoly do jednotlivých, striktně oddělených pracovních bloků, velké úkoly rozkouskujte na menší a jasně si stanovte, kdy na čem budete pracovat.” Další z programátorů Jenda Horák zase radí využít tzv. metodu Pomodoro, která spočívá v tom, že se v předem stanoveném časovém úseku soustředíte výhradně na jeden úkol a mezi jednotlivými bloky přecházíte s jasným systémem, např. 50 minut práce a 10 minut pauzy.

Klávesové zkratky

Klávesové zkratky do jisté míry fungují snad v každé desktopové aplikaci. Tedy zdaleka nejsou výsadou jen vývojářských nástrojů. . „Díky kombinaci dvou či více kláves můžeme podstatně rychleji a pohodlněji pracovat s uživatelským rozhraním. V našem případě třeba procházet kódem aupravovat ho, aniž bychom byli nuceni za celou dobu třeba jen jednou sáhnout po myši,” říká zkušený vývojář Borek Hanzl. Když si klávesové zkratky zvyknete používat, nepochopíte, jak jste mohli někdy fungovat bez nich.

Izolace

„Vaši práci může podstatně usnadnit také izolace od okolního světa, ať už půjde jen o vypnutí notifikací, nebo třeba o fyzické ukrývání se před okolním světem,” radí mladý a talentovaný vývojář frontendu Jiří Hulmák. Každý krok směrem k většímu klidu na práci vám může pomoci dostat se do vašeho vlastního programovacího rytmu. Společenská setkávání raději odložte až na dobu, kdy už budete mít práci hotovou. „ například brzké vstávání, kdy v kanceláři ještě nikdo není, a vy tak můžete mít na práci stoprocentní klid,” dodává k tomuto bodu Hanzl.

Hardware a software

Dostatečně kvalitní hardware s patřičnou a pravidelnou péčí je samozřejmostí, stejně jako rychlé, stabilní a spolehlivé připojení k internetu. “Nezapomínejte také na volbu takové aplikace či platformy pro vaši práci, která vás ve zvyšování vaší produktivity svými funkcemi a možnostmi maximálně podpoří. Můžete používat např. Trello na plánování úkolů či Slack pro komunikaci v týmu, ale i v rámci vašich odborných potřeb se zkrátka snažte vybírat takový software, který vám práci ulehčí a nikoli zkomplikuje,” radí vývojář frontendu Jaroslav Novák.

Odpočinek

Dělejte si pravidelné pauzy, aby si váš mozek co možná nejvíc odpočinul. Sypat na něj náročné úkoly jeden za druhým určitě není něco, co by mu pomáhalo plně se soustředit. Jakub Štefan je přesvědčen, že si mezi jednotlivými bloky práce musíte dopřát i určitý relax, abyste dodali vašemu mozku šťávu a minimalizovali jeho únavu v průběhu pracovního dne. „Můžete také střídat náročnější práci s nějakou monotónní, aby si mozek odpočinul a vy přitom zůstali produktivní,” dodává Štefan.

Životní styl

Možná je to to poslední, co byste v tomto seznamu čekali, ale správný životní styl může být do velké míry rozhodující v tom, jak efektivně dokážete pracovat, a to jak z krátkodobého, tak dlouhodobého hlediska. Je známo, že nedostatek spánku, nekvalitní strava či malé množství pohybu mají velmi negativní vliv nejen na vaše tělo a zdraví, ale i na funkce a schopnosti mozku. „Snažte se kvalitně a pravidelně spát, vyhýbat se těžkým jídlům, která vyvolávají únavu a ztrátu koncentrace, a dopřejte si mimo pracovní dobu i nějaký ten pohyb,” říká na závěr programátorka Tereza Ausficírová.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

5

Inspirující

1

Zábavný

0

Nic moc