Menu

Revoluce ve vyhledávání: Google zásadně mění algoritmus

Bereme ho v dnešní digitální době jako absolutní samozřejmost. Stojí však za ním obrovské množství práce, nepřeberně informací, spousta přemýšlení a hromada unikátních (a většinou neveřejných) algoritmů.

Revoluce ve vyhledávání: Google zásadně mění algoritmus

Co rozhoduje o tom, jaké výsledky se objeví na první stránce? Pro každou vyhledávací frázi má Google jasná měřítka, která nejsou vidět, často se (více či méně) mění a nikdo vlastně pořádně neví, jak fungují. Filozofii vyhledávání navíc významně změnila i nová metrika Web Vitals. Jak vlastně “strýček Google” zajišťuje, že u něj najdeme, co hledáme? A co přinášejí novinky v jeho algoritmech?

Jak funguje vyhledávání?

Je třeba si uvědomit, že Google dokáže na internetu vyhledávat v miliardách webů, z nichž vybírá pár stránek, které jsou pro vás nejrelevantnější. To je záslužná aktivita, která z velké části stojí za tím, že Google patří mezi nejcennější značky historie. Nebylo tomu tak ale vždy; možná si pamatujete, že před lety jste museli navštívit druhou, třetí, pátou nebo desátou stránku, než jste se dostali k hledané informaci. Dnes už zpravidla všechno najdete hned mezi prvními odkazy. Proč tomu tak je?

Základní metodou je analýza slov. Protože jazyk má mnohé podoby a v každé existuje nepřeberné množství výrazů, Google potřebuje v první řadě zjistit, co hledaným termínem vlastně myslíte. Vyhledávač tedy dokáže prostřednictvím své neuvěřitelně rozsáhlé sítě slovních spojení rozklíčovat, identifikovat a vyhodnotit, co hledáte a jaké stránky by vám měl nabídnout. To, že navíc dokáže zároveň i opravit překlep a vzít v úvahu synonyma, je samozřejmost.

V momentě, kdy Google začne vyhledávat relevantní stránky - a je třeba podotknout, že celý tento proces probíhá v řádech milisekund - nejdříve analyzuje výskyt a frekvenci klíčových slov. To ale zdaleka není jediná metrika, která rozhoduje o pozici stránky ve vyhledávání. Relevantní pro vás totiž nemusí být článek, kde se objeví co největší množství “vašeho” klíčového slova (či slov), ale pravděpodobněji to bude stránka, kde najdete o daném tématu nejvíce odpovídajících informací.

Dalším krokem je tedy vyhodnocení užitečnosti odkazů. Zde je nutno opravdu smeknout před sofistikovaností, s jakou pracují vyhledávací algoritmy. Během oněch milisekund totiž dokáží vyhodnotit aktuálnost obsahu, odbornost, popularitu, uživatelský dojem, množství a kvalitu zpětných odkazů, dobu strávenou uživateli na stránkách, vaší polohu, co jste hledali v minulosti a řadu dalších dílčích informací vedoucích k odkazům, které odpovídají na vaší otázku.

Pozice stránek ve vyhledávání se samozřejmě neustále mění - všechny analýzy Googlu totiž podléhají aktuálním preferencím publika Chcete-li uspět, nestačí založit stránku, naplnit ji informacemi a dál ji jen nechat plavat; musíte ji neustále aktualizovat, obnovovat informace a dávat uživatelům to, co chtějí. Oni vám pak na oplátku budou zvyšovat ranking, například dobou strávenou na stránce, s čímž bude ruku v ruce stoupat i vaše pozice.

Google se samozřejmě neustále posouvá, a tak dnes už nemusíte vyhledávat jen klíčová slova, ale lze také položit dotazy v „lidské řeči”, na které vám Google velmi často rovnou a přesně odpoví. Ostatně, zkuste si zadat do vyhledávání dotaz, „kolik váží medvěd?” nebo „kolik se dožívá želva?”.Google vám rovnou nabídne odpověď. A to aniž byste museli otevírat jednotlivé odkazy a hledat relevantní zdroj. Něco, co bylo ještě před deseti, patnácti lety skoro nemyslitelné, je dnes samozřejmostí.

Co je nová metrika Web Vitals a jaké přináší změny?

Google v květnu letošního roku představil Web Vitals, které budou podle technologického giganta nejdůležitějšími metrikami při posuzování té části uživatelské zkušenosti, která je měřitelná zvenčí. Znamená to, že “strýček Google” tak začíná výrazně víc posuzovat uživatelský zážitek, čímž chce ještě zdokonalit relevantnost svých výsledků a ještě více tak usnadnit orientaci.

Přesněji řečeno, Google aktualizoval prvek nazvaný “page experience signal”, který hodnotí kvalitu jednotlivých webů. Prostřednictvím tohoto algoritmu vyhledávač sleduje např. rychlost, schopnost zobrazení na mobilním telefonu, bezpečnost či právě uživatelskou zkušenost.

Dosud byla situace taková, že Google v návaznosti na neveřejnou povahu svých algoritmů prohlašoval, že rychlost stránek sice má vliv na pozici ve vyhledávání, zároveň ale tvrdil, že se vyhodnocování rychlosti negativně dotýká jen opravdu pomalých webů. To je velmi neurčitá definice, se kterou marketéři, UX designéři a SEO specialisté nedokázali moc dobře naložit. A tento problém teď řeší Web Vitals.

Samotné Web Vitals se skládají ze tří základních metrik známých jako LCP, FID a CLS. Nebojte, i když „strýček” umí být někdy pořádně tajemný, tyto na první pohled děsivé zkratky naštěstí celkem srozumitelně vysvětlil:

Largest Contentful Paint (LCP) je metrika, která vyhodnocuje rychlost načítání stránky, tzv. načítací výkon. Ideální hodnota je pod 2,5 vteřiny. First Input Delay (FID) popisuje, jak rychle může uživatel začít web používat, čili výkon interaktivity. Ideální hodnota je v tomto případě pod 100 ms. Cumulative Layout Shift (CLS) naproti tomu udává vizuální stabilitu layoutu, kde je doporučeno číslo pod 0,1.

Google také bude vyhodnocovat stav třemi poměrně zjednodušenými indikátory: Good (stav metriky je v pořádku), Needs Improvements (metrika potřebuje vylepšení) a Poor (stav metriky je špatný), přičemž jako špatný stav bude Google vyhodnocovat u LCP déle než 4 vteřiny, u FID déle než 300 milisekund a u CLD více než 0,25.

A jak si jednotlivé metriky můžete změřit vy sami? Zkuste použít nástroje jako PageSpeed Insights či WebpageTest. Google tvrdí, že způsob výpočtu Web Vitals bude predikovatelný a nebude se měnit častěji než jednou ročně. Zároveň si je ale vědom, že nejsou dokonalé, a bude se tak na nich dále intenzivně pracovat.

Portál Lupa.cz udělal test, v němž prostřednictvím nástroje PageSpeed.cz vyhodnotil přes 8 tisíc webů, aby zjistil, že daným metrikám vyhovuje pouze 6 % adres. Zdá se tedy, že novinka může být pro velkou většinu webů celkem zásadní změnou, která se může negativně projevit nejen na pozici firem ve vyhledávání, ale s tím ruku v ruce i na poklesu tržeb. Není tak radno tyto aktuality podceňovat.

Jak se vám článek líbil?

37

Praktický

8

Inspirující

1

Zábavný

1

Nic moc