Menu

Tento týden v UX: oblíbenost Ikey, změna klimatu a rozbor maskotů

Proč rádi chodíme do Ikey, jak vypadal eBay v dávnověku, jak vysvětlit dětem změnu klimatu a mnoho dalšího v přehledu čerstvých zpráv z UX designu za 7. týden v roce 2022.

Tento týden v UX: oblíbenost Ikey, změna klimatu a rozbor maskotů

Co stojí za úspěchem Ikey

Švédská nábytkářská společnost IKEA je pravděpodobně nejznámější ve svém oboru. Co stojí za jejím úspěchem, rozebral server Finmag. Ve zkratce: Strategií je udržet zákazníka co nejdéle v obchodě a namotivovat ho, aby si koupil vybavení celé domácnosti, případně nějaké plyšové zvířátko jako bonus k tomu. Tomu je podřízeno umístění jednotlivých sekcí, dokonce i to, že nám obchodní řetězec nabízí tužku a blok zdarma na poznámky, má svou logiku. Cenová politika restaurace Ikey je taková, že musí být nejlevnějším občerstvovacím zařízením v okolí nejméně padesáti kilometrů. Dokonce i to, že v prodejnách chybějí okna, má svůj dobrý důvod: Zákazník ztratí přehled o čase.

Jak vysvětlit práci UX designéra laikům

Když člověk vykonává netypickou práci, klade mu okolí otázku, co tedy vlastně dělá a k čemu to je dobré. Jak vysvětlit kamarádům, rodině, lidem v tramvaji a dalším laikům náplň práce UX nebo UI designéra, je popsáno na blogu bootcamp.UXdesign.cc. UI design můžeme definovat jako návrh povrchu projektu nebo toho, jak na nás na první pohled, poslech nebo dotek působí. UX designér se naproti tomu stará o celkový dojem ze služby nebo produktu. UI design je tedy více zaměřen na estetiku a UX design na uživatelovo chování.

Jak vypadaly nejznámější weby v minulosti

Všichni víme, jak dnes vypadá UI Googlu nebo Redditu, ale ne každý si pamatuje jejich začátky, které jsou staré i pár desítek let. Nejspíš vás překvapí, jak často se na internetu používaly vykřičníky: Vyhledávač Google ho měl v roce 1998 dokonce v logu a dával vám na výběr mezi stanfordským a linuxovým vyhledáváním, zatímco dnes používá jen jeden algoritmus. Dále nabízela Wikipedie z přelomu tisíciletí jen anglickou verzi, Facebook se v roce 2004 jmenoval Thefacebook a byl určen pouze studentům na Harvardově univerzitě a na Amazonu jste si v polovině devadesátých let minulého století mohli nakoupit akorát knížky. Zavzpomínat na staré časy nebo se dozvědět, jak vypadal internet, když jste k němu ještě neměli přístup, můžete na platformě Medium v článku Popular Websites UI When They Started vs Now.

Důvody, proč si pořídit maskota

Maskot je postava značky, jejímž cílem je podpořit povědomí o značce. A zdá se, že se vyplácí: Podle studie britské společnosti System1 Group z roku 2018 zvyšuje maskot prodejnost o 30 %. Výhodou této kreslené nebo animované postavičky je, že humanizuje komunikaci mezi odosobnělou značkou a živými lidskými bytostmi, vzbuzuje pozornost a činí zákazníky loajálnějšími. Další postřehy ohledně maskotů a jejich konkrétní rozbory sestavil server Logomachine.net.

ADHD v UX designu

Když se řekne člověk s ADHD, většině lidí se vybaví neposedný žák, případně neklidný dospělý, který má často problémy se zákonem nebo s návykovými látkami. Málokoho ale napadne, že tato odlišnost může mít i své přednosti a že se osoba s ADHD uplatní v povoláních, která vyžadují právě onu energičnost a vysoké pracovní nasazení. Jeden takový bývalý webový designér popisuje svou cestu k UX designu; kdy získal diagnózu a jak se rekvalifikoval na UX designéra, se dočtete na platformě Bootcamp.

Jak vysvětlit dětem změnu klimatu

O globálním oteplování a dalších změnách klimatu se dospělí baví takřka denně, tudíž se s tímto tématem nevyhnutelně setkají i děti. Ty však nemají stejné znalosti a zkušenosti jako starší lidé. Jak tedy s nimi mluvit o klimatických změnách byl úkol pro vzdělávací digitální platformu Meteoeduca od AEMETu, Státní agentury pro meteorologii ve Španělsku. Její UX design byl zaměřen nejen na děti, ale i vyučující, nicméně bral v potaz to, že dospělí ji budou používat na jiných zařízeních a k jiným účelům. Pro děti byly připraveny zábavné a zároveň naučné aktivity: hry, kvízy a videa. Na co se UX designérka ptala klimatologů, jakou tonalitu pro platformu zvolila a kolik uživatelských rozhraní nakonec vzniklo, objasňuje text na platformě Medium.com.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc