Menu

Vstupenka pro začátečníky do jámy lvové: Jak na marketing na TikToku?

Pokud jste o TikToku ještě neslyšeli, pak jste zřejmě byli v únoru 2021 mimo republiku – asi v pravěku či protiatomovém krytu, kam se za vámi nedostal ani covid, ani zprávy o kampani Úřadu vlády. Kam se vyvinula sociální síť TikTok dva a půl roku od spuštění? Jak je to s marketingem? A proč si jí už opravdu začít všímat?

Vstupenka pro začátečníky do jámy lvové: Jak na marketing na TikToku?

Od doby, kdy Modrý duch vydal první článek se zmínkou o TikToku, už uběhly téměř dva roky. Za tu dobu se stalo mnohé – celosvětově dosáhl TikTok 2,6 miliardy stáhnutí a z toho 1 miliardu tvoří aktivní uživatelé. To z něj v App Store aktuálně dělá populárnější aplikaci než je třeba Facebook nebo Instagram. I v Česku má o této sociální síti povědomí daleko širší spektrum publika. Firmy si začaly uvědomovat, že stejně jako zbytek sociálních médií, i TikTok se stal prostředkem k propagaci některých produktů a služeb. Počet aktivních Čechů na této sociální síti je obdivuhodný, vyplatí se však právě vám působit na TikToku? A pokud ano, jak na to?

Fenomén hudebně-taneční sociální sítě

Kdo od začátku pandemie v březnu 2020 nevyzkoušel TikTok, jako by snad ani nebyl. Uzavření Česka a Slovenska v karanténních opatřeních dost možná zapříčinilo nebývale zvýšený zájem o tuto primárně hudebně-taneční sociální síť. TikTokový obsah, tzv. challenges, je totiž nenáročný, zábavný a chytlavý a dokáže polapit i mnohem starší obecenstvo, než jaké se na platformě primárně vyskytovalo během jejích začátků.

Na TikToku najdete až 1,1 milionu Čechů

Pokud bychom měli oficiální statistiky TikToku přenést na Českou republiku, tak z celkového počtu 1,1 milionu aktivních Čechů je 38 % uživatelů ve věku 13–17 let, 37 % uživatelů 18–24 let a do 25–35 let tam najdeme už pouze 18 % uživatelů. Převahu mají dívky a ženy, ty tvoří české obecenstvo TikToku z 62 %. Tuzemští uživatelé dle agentury Httpool na TikToku průměrně stráví 69 minut denně a otevřou aplikaci dvanáctkrát za den.

Zajímavostí TikToku je zejména jeho enormní organický dosah. Nejsledovanější čeští TikTokeři tvořící v angličtině se pyšní miliony fanoušků. Za zmínku stojí například influenceři Ondy Mikula se 7,6 miliony sledujících a z YouTube známé duo ViralBrothers se 2,2 miliony. S ryze českým obsahem vítězí například Adam Kajumi (670 tisíc), Terysa18 (670 tisíc) nebo Dominika Mína Elischerová (635 tisíc).

Je TikTok pro marketéra zajímavou půdou?

Může být, ale rozhodně to bude mít trochu složitější. Tato čínská sociální síť totiž primárně k tomuto účelu stvořena nebyla, a proto zde existují značné rezervy co se marketingu týče. Podobně jako na Instagramu zde není možnost prokliku na web ze samotného postu, avšak reklamu si zde přes Ads Manager nastavit lze, podobně jako na Facebooku. Větší firmy jako Nike, Disney či Grubhub se do reklam na TikToku již pustily. Důvod je zřejmý
– mají na to rozpočet. Pro menší společnosti může být placená inzerce finančně nedostupná či nevýhodná v porovnání s ostatními sociální sítěmi.

Pakliže se rozhodnete své firmě založit TikTokový účet, mějte promyšlenou strategii. Nehrňte se nutně na novou sociální síť, pokud nevíte, co tam dělat. V takovém případě se raději se věnujte platformám, na kterých aktuálně působíte. Pokud však cítíte potenciál rozšířit pole působnosti i na TikTok, připravte se, že budete muset být vtipní a kreativní (podle měřítek tamní cílové skupiny), sledovat dění a vychytat ty správné TikTokové výzvy, kterých se zúčastníte. Druhou alternativou je spolupráce s influencery.

Jak na spolupráci s influencerem na TikToku?

Ještě předtím, než oslovíte influencera, ujistěte se, že se váš produkt na TikTok hodí, případně už znáte zahraniční konkurenci, která již nějakým způsobem účinně na TikToku funguje. Kvalitní influenceři si za svou práci nechávají štědře zaplatit, mějte tedy vyhrazený dostatečný rozpočet.

  • Vyhlédněte si influencera, který by mohl souznit s vaší značkou a který zároveň rozumí tomu, jak TikTok (či ještě lépe marketing na TikToku) funguje. Toto pravidlo platí pro influencer marketing bez ohledu na platformu. Není nic okatějšího a svým způsobem i odpudivějšího, než fashion influencerka, která nikdy nevaří, s videem, ve kterém propaguje skvělý přístroj do kuchyně.
  • Stanovte si podmínky. Většina vlivných TikTokerů je otevřená placené spolupráci. Oslovte je a dohodněte se na plnění. Stanovte si cíle, termíny, výši a druh odměny, případně podepište smlouvu.
  • Zformulujte zadání tak, aby mělo jasně daná pravidla, ale zároveň zbyl prostor na kreativitu samotného influencera. Také žádná novinka, ale nechtějte po influencerce, kterou lidi sledují kvůli jejím tanečním kreacím, aby najednou mluvila do videa o tom, jak jí váš beauty drink pomohl s pletí. Raději ji nechte, ať se z (dobře rozpoznatelného) nápoje během nějaké taneční kreace napije. Tvůrci však obvykle sami vědí nejlépe, jak své publikum zaujmout.

Nelze nenavázat na poměrně nedávnou kauzu, která se prohnala Českem jako uragán. Tou byla TikToková kampaň, pro kterou Úřad vlády oslovil dvě z nejznámějších TikTokových osobností Česka, Jakuba Gulaba a Annu Šulcovou. Cílem bylo zvýšit informovanost, potažmo povědomí o očkování proti COVID-19. Ti, kteří o TikToku do té doby nevěděli, o něm v únoru 2021 slyšeli ze všech stran. Česká republika tak zřejmě získala první úřad vlády na světě, který se rozhodl na této platformě působit. Bouřlivé reakce vyvolalo zejména 500 000 Kč, které se na kampaň vyčlenily. Je věcí názoru, zda se akcí podařilo informovat o očkování, či jen o činnosti vlády a hospodaření s rozpočtem během krize.

Jak se vám článek líbil?

3

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc