Menu

Webová poradna #1: Výběr správného dodavatele

Promyslete kritéria, nechtějte zdarma věštění z křišťálové koule a nepouštějte stopky.

Webová poradna #1: Výběr správného dodavatele
Webová poradna #1: Výběr správného dodavatele

Dobrý den, chtěl bych si nechat udělat web. Asi s e-shopem. Můžete mi poslat cenovou nabídku?

Dost podobně vypadá většina poptávek, které končí v e-mailových schránkách firem, které se zabývají tvorbou webových stránek. Co byste s takovou poptávkou udělali? Nevíte nic víc než to, že klient chce web. Nezbývá, než zvednout telefon a pokorně klientovi vysvětlit, že pokud od vás chce nabídku, bude muset být sdílnější než sfinga.

Aby vám dodavatel mohl sestavit kvalitní a propracovanou nabídku, potřebuje vycházet z relevantních informací. První, co byste v ideálním případě měli poptávat ještě před tím, než začnete dávat dohromady konkrétní zadání na vytvoření webu, je důkladná úvodní studie a analýza interních potřeb a zdrojů.

Úvodní studie obsahuje zmapování trhu, konkurence, cílové skupiny, určení primárních a sekundárních cílů apod. Její výsledky přinášejí důležité podklady, které jsou základem kvalitního zadání pro tvorbu webu.  Analýza interních potřeb a zdrojů reflektuje to, co firma potřebuje a jakými zdroji disponuje.

A zde nastává první zádrhel. Takováto analýza zabere u malého projektu minimálně 20h práce a je výsledkem společné práce marketérů, programátorů, grafiků a případně copywritera. Zdarma ji málo která firma udělá a klienti si ji nechtějí zaplatit, protože netuší, jak moc je důležitá.

Proto v těchto případech agentury čistě z existenčních důvodů sahají k takzvaným „expertním odhadům“ známým u laické veřejnosti jako věštění z křišťálové koule. Projekt podhodnocují, aby se dostaly s cenou co nejníže, a dávají dohromady takový koncept, který má co největší potenciál se klientovi zalíbit. Nikoliv takový, který by co nejvíce podpořil jeho podnikání či účel, pro který web vzniká. Že je to postup špatný, snad ani nemusím zdůrazňovat. Netlačte proto svého dodavatele do toho, aby pracoval s nerelevantními podklady a musel si vymýšlet. To už radši jděte za kartářkou nechat si svou osudovou firmu přidělit pomocí tarotových karet. Aspoň to pak budete mít na koho svést.

Při výběru rozhodně nebuďte skromní. Jen mějte relevantní požadavky (a to opravdu není chci vytvořit druhý FB a mám na to 20K), buďte připraveni naservírovat co nejvíce informací (dobří webaři vám zašlou marketingový dotazník pro tvorbu projektu či si osobně zjistí, co potřebují) a udělejte si čas na jejich sdílení.

Jak postupovat při výběrovém řízení v 7 krocích:

  1. Interní analýza potřeb a zdrojů: co vaše firma přesně potřebuje, co je cílem webu, jaký chcete vyčlenit rozpočet apod. Tento proces probíhá přímo u vás ve firmě.
  2. Úvodní studie: zmapování trhu, konkurence a chování spotřebitelů, definice cílů, návrh online řešení apod.
  3. Rešerše možných dodavatelů: stanovte si kritéria a vyberte si maximálně 5 firem, které oslovíte s žádostí o nabídku.
  4. Oslovení dodavatelů: přijďte za nimi s konkrétním zadáním, které vzniklo na základě interní analýzy a konkurenční analýzy.
  5. Práce dodavatele na nabídce: buďte připraveni na to, že vaše zadání nebude dostatečné a budete čelit ještě mnoha doplňujícím dotazům.
  6. Schůzka s dodavatelem: přednesení návrhu, vysvětlení a sladění představ. Nejlepší je nechat si řešení odprezentovat osobně a případně se doptávat.
  7. Porovnání nabídek: projděte si všechny nabídky a porovnejte je dle parametrů, které jste si stanovili na začátku. Pokud jste je nastavili dobře, nebudete v této fázi porovnávat neporovnatelné. 

Co vám pomůže zorientovat se v široké nabídce firem, které všechny nabízejí krásné, funkční a cenově dostupné weby? Zde je několik tipů:

Osobní zkušenosti vedou. 

Sedněte k internetu, najděte několik firem, které vám budou sympatické svou prezentací i realizovanými projekty. Projděte si jejich uskutečněné zakázky a klidně zavolejte klientům, pro které v minulosti pracovali.

Zajímejte se o to, jak se s danou firmou pracovalo. Komunikovali její pracovníci dobře? Doptávali se dostatečně na všechny aspekty podnikání, na potřeby i na cílovou skupinu, aby projekt zasadili do dostatečně širokého kontextu? Přišli s vlastním zajímavým a kreativním řešením? Dodrželi to, na čem jste se domluvili? Jak se o projekt budou starat dále?

Kovářova kobyla. 

Vzpomeňte si na kováře a jeho kobylu. Pokud na webu firmy, která je živa z tvorby internetových stránek, nemůžete najít kontakt, bliká na vás nevkusná akční nabídka nebo nelze otevřít nějaká podstránka, tak rychle pryč!

Výběrové řízení není preventivní vojenské cvičení

Výběrové řízení nebo tender požadujte jen tehdy, když je to opravdu nutné. V okamžiku, když si chcete jen tak nahodile zmapovat trh nebo načerpat inspiraci, plýtváte časem svým i dodavatelů.

Jasná hodnotící kritéria

Nastavte si dopředu, co je pro vás u firmy nejdůležitější. Poměr cena-výkon, reference, celkový kreativní koncept, doba dodání webu, následná péče o projekt, uživatelsky příjemná administrace, technická vyspělost řešení atd. Jasná kritéria vám pomohou alespoň trochu objektivně zhodnotit, která z nabízených nabídek nejlépe odpovídá tomu, co opravdu chcete. Neomezujte se pouze na cenu, ale zaměřte se na celý koncept, technické řešení, propojení všech funkcionalit, administrátorské rozhraní, cit pro design apod.

Dostatek času a jasný timing

Počítejte s tím, že i vytvoření nabídky nějaký čas trvá. Pokud si nad vašeho potenciálního dodavatele stoupnete se stopkami a nastavíte velmi přísný limit, tak opět ztrácí čas obě strany. Kvalitní menší projekt je otázkou minimálně dvou měsíců práce.

Udělejte si čas i vy

Jděte se do firmy osobně podívat a popovídejte si se zaměstnanci, kteří by měli mít klíčové části vašeho projektu na starosti. Buďte připraveni na spoustu dotazů, které vám budou kladeny, a počítejte s tím, že si vyměníte nejeden mail nebo telefonát. Nejdůležitější osoba v projektu jste totiž vy.

Nebojte se zveřejnit rozpočet

Obecně panuje názor, že každý dodavatel, kterému svěřím své peníze, mě chce co nejvíce oškubat. Proto se klienti bojí dopředu říct rozpočet, aby zbytečně neplatili více, než je potřeba. Opak je pravdou. Svěřte se dopředu s tím, kolik byste chtěli do projektu investovat. Dodavatel tak bude moci lépe posoudit, jaké řešení je pro vás nejlepší.

Pokud si vyberete dobrého dodavatele, tak máte z poloviny vyhráno. Následně vás čeká vypracování velmi podrobného zadání. Dobrá zpráva je, že v tom už nebudete sami a vámi vybraná firma vám s tím ve vlastním zájmu pomůže. Následuje realizace a marketingová podpora, bez které by web postrádal smysl.

O těchto částech si podrobněji počtete v dalších dílech webové poradny, které budeme postupně zveřejňovat.

Hana Slavíčková 26.02.2016