Menu

5 tipů, jak zůstat úspěšně negativní - v marketingu!

Zůstat negativní - to si v dnešní době přeje snad každý. Tento článek však není o dezinfekci, respirátorech a desateru nových vládních přikázání. Ačkoliv, dozvíte se mnohé o fenoménu, kterému jste vystaveni každý večer v Televizních novinách. Dál už raději ani nečtěte!

5 tipů, jak zůstat úspěšně negativní - v marketingu!

Co je negativní marketing?

Přestože pojem negativní marketing nezní jako něco, po čem byste při tvorbě strategie chtěli sáhnout, může mít tato taktika ve vašem podnikání své neocenitelné místo. Záporně znějící název skrývá postup, který cílí na negativní emoce vašich zákazníků (strach, podrážděnost či smutek). Ptáte se, jaký je důvod je u lidí vyvolávat? Ve zkratce proto, aby zákazník udělal, co po něm chcete. Ať už to znamená, že s vámi bude sympatizovat, zapamatuje si vás, či si rovnou zakoupí váš produkt.

Kdy se tato taktika vyplatí?

Negativní marketing má své zásady a úskalí. Rozhodně by se neměl nasazovat jen proto, že jste ráno vykročili z postele levou nohou, špatně se vám spalo a jste zkrátka mrzutí. Pokud se jej rozhodnete implementovat, mělo by být vaším cílem:

  • Vcítit se do běžného problému zákazníka.
  • Odlišit vaši značku od konkurence – a to především od té, která by s vaším názorem či prezentací nemusela úplně souhlasit.
  • Pokusit se komunikovat jinak než dosud, jestliže klasický „neutrální“ marketing s vaší cílovou skupinou příliš nerezonoval.

U zvoleného cíle to ani zdaleka nekončí. Nyní přichází na řadu správná volba slov. Ta je ošemetná. Špatným stylem sdělení si můžete konkurenci, nebo nedej bože samotného zákazníka, zbytečně znepřátelit, nebo jej odradit. Pokud se vám však povede zrealizovat kampaň elegantně a s citem, výsledek bude stát za to. Často mnohem více, než kdybyste volili „tradiční“ propagaci. Obecenstvo si vaši značku snáze zapamatuje a rychleji si ji vybaví ve spojení s produktem či službou, které nabízíte. Co více si na poli plném konkurence přát?

5 bodů, jak být v marketingu úspěšně negativní

1) Pošťouchněte svojí konkurenci

Říkáte, že to bylo první, na co jste u pojmu negativní marketing pomysleli? Nutno zmínit, že se jedná o poměrně riskantní způsob. Při troše nešikovnosti se podobný „souboj“ může obrátit proti vám. Ať už to znamená, že budete považováni za nedospělé, anebo ještě hůř – budete zažalování za zavádějící informace či pošpiňování konkurence. Takže hlavní pravidlo zní - s citem! Existují tři způsoby, jak se pošťuchování zhostit:

  • Zaměřte se na negativa vaší konkurence a ta vhodně zkritizujte. Ta negativa, ne konkurenci jako takovou.
  • Vypíchněte pozitiva z vaší nabídky a poukažte na rozdíl mezi vámi a cizí firmou. Je to podstatně jemnější varianta, která plní svůj účel.
  • Porovnejte vaše služby s konkurencí, jejíž jméno nikdy nezmíníte (pouze naznačíte).

Podobných marketingových narážek se nebojí například Burger King, který je svým popichováním McDonald's známý. V této kampani, která šla do kin v Německu například Burger King vytvořil spot s využitím scén z hororu IT a zakončil ho sloganem „Nikdy nevěřte klaunovi“. Ano, zřejmá narážka na McDonald's.

2) Zahrajte na (negativní) city a nabídněte řešení

Proč jsou Televizní noviny plné špatných zpráv? Je to snad proto, že se na světě opravdu děje jen to zlé? Ne. To jen tragédie zkrátka přitahuje pozornost. Ano, opravdu existuje potvrzená korelace mezi sledovaností/čteností a negativitou. Co si z toho můžete odnést do marketingu? Dodejte svému nadpisu pár negativně laděných slov a kochejte se, jak se vám zlepšují KPI.

  • 10 věcí, které byste okamžitě měli přestat dělat.
  • 7 důvodů, proč vaše pokusy o hubnutí vždy selžou.
  • 5 maličkostí, které vám brání v úspěchu na seznamkách.

Kdyby to byly skutečné odkazy, už byste klikali, že ano? Pokud budete pokračovat mírně negativně i v perexu a úvodu článku, navodíte atmosféru nepříliš příjemné situace, do níž se čtenář dokáže vcítit. Tím si s vámi vytvoří určité empatické pouto. Zakomponovat do vyprávění lze i společné „nepřátele” – tchyni, šéfa či líného kolegu.

Pokud se vám navíc podaří posbírat nějaká věrohodná a ověřená data ohledně vašeho tvrzení, tím lépe. Pro představu: „51 % lidí pracujících v korporátu uvádí, že musí spolupracovat s velmi líným kolegou a 28 % z nich dokonce tvrdí, že jim takovýto spolupracovník výrazně ztěžuje dokončení jejich vlastní práce.” Důležité ovšem je pokračovat dále v textu na pozitivní vlně a také jej tak zakončit – nejlépe dokonce nabídnout řešení.

3) Jděte proti proudu

Svézt se s davem je jednoduché. Co kdybyste ale jednou šli proti proudu? Může se vám to mnohonásobně vyplatit – zejména pokud s mainstreamem doopravdy nesouhlasíte. Můžete si dovolit být kontroverznější? Máte ve vašem marketingovém týmu lidi, kteří umí komunikovat? Jděte do toho. Pomůžete tak definovat vaši značku a ještě více se odlišíte. Přitáhnete na sebe také mnohem větší pozornost.

Kdo je nejznámější český představitel negativního marketingu? V tom máme asi všichni jasno! Zdroj: Repro YT Alza Reklamy.

4) Vynechte část svého obecenstva

Jakmile lidem řeknete, že něco nemohou mít, anebo že to, co chtějí, existuje v omezeném množství, touží po tom ještě více. Zaklínadla jako limitovaná nabídka nebo pouze pro 20 vyvolených fungují snad ještě lépe, než ta opravdová magická zaříkadla z pohádek. Vyvolat u lidí strach, že by se na ně nedostalo, je sice trochu podlé, ale obvykle to funguje nad očekávání dobře. Nebojte se sem tam někoho vynechat. Pokud váš limitovaný produkt dostane každý, není tak bonitní. Ale pokud ho obdrží jen část lidí, pak se ti, co na něj dosáhnou, budou cítí nadmíru výjimečně.

5) Udělejte si ze sebe legraci

Použijte to, na co si u vás lidé nejčastěji stěžují. Vypíchněte to nejhorší, co o vás kdo řekl nebo napsal a udělejte si z toho legraci, případně poukažte na to, že pracujete na zlepšení tohoto faktu, anebo naopak, že jste si problému vědomi, ale výhody produktu či služby převažují nad negativem. Zákazníci vás budou považovat za lidské, zasmějí se a vryjete se jim do paměti. A na koho si vzpomenou, až budou potřebovat zboží z vašeho sortimentu? No přeci na vás!

Skvělým příkladem je značka ALAVIS™ MAXIMA, která prodává kloubní výživu a nebojí se svůj marketing stavět na tom, že jejich produkty sice chutnají hrozně, ale opravdu fungují. Však je také jejich motto Nechutná, ale funguje! Zdroj: ALAVIS™.

Co dělat, když se stanete terčem negativního marketingu vaší konkurence?

Pokud se jedná o milé pošťuchování, dejte s vaším marketingovým týmem hlavy dohromady a sestavte stejně mile pošťuchující odpověď. Nebojte se, rozhodně nebudete za hlupáky. Právě naopak, třeba část publika od konkurence dokážete přetáhnout na svou stranu, nebo se jim minimálně dostat do povědomí a rozšířit tak své pole působnosti.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

12

Inspirující

4

Zábavný

0

Nic moc