Menu

5 způsobů, jak snížit bounce rate

Bounce rate (česky míra okamžitého opuštění) udává, kolik procent lidí dorazí na konkrétní stránku vašeho webu a bez kliknutí na cokoliv ji zase opustí. Tuhle hodnotu se vyplatí monitorovat. Vypovídá o (ne)úspěšnosti vašich stránek.

5 způsobů, jak snížit bounce rate

Ideální hodnota bounce rate

U většiny webových stránek se bounce rate pohybuje v rozmezí 26 do 70 %. Přesto žádná univerzálně správná hodnota neexistuje. Pokaždé záleží na více okolnostech. Při vyhodnocování bounce rate na svém webu musíte brát do úvahy faktory jako:

  • typ stránky,
  • odvětví,
  • zařízení, na kterém uživatel stránku navštívil,
  • marketingový kanál
  • a další aspekty.

Je dobré si uvědomit, že určitá míra okamžitého opuštění je v naprostém pořádku. Nikdy se vám nepodaří srazit bounce rate až na 0 %. Podobně ani 85% bounce rate nemusí být vyloženě špatně. Záleží na kontextu.

Jaké hodnoty jsou tedy v normě? Studio Custom Media Labs uvádí, že průměrné bounce rate u běžných typů webových stránek činí u:

  • e-commerce a maloobchodu: 20–45 %,
  • B2B: 25–55 %,
  • generování leadů: 30–55 %,
  • nekomerčních webových stránek: 35–60 %,
  • vstupních stránek: 60–90 %,
  • slovníků, portálů, blogů a obecně webových stránek věnovaných novinkám a událostem: 65–90 %.

Jak správně pohlížet na bounce rate?

Pokud máte vysokou míru okamžitého opuštění na domovské stránce, měli byste zbystřit, protože určitě chcete, aby návštěvník pokračoval v prohlížení vašeho webu. Chcete, aby došlo ke konverzi. Chcete, aby se podíval na nabídku i na kontakt a přečetl si článek na blogu.

Podobně i rozdíl v bounce rate na různých zařízeních může znamenat problém. Když máte míru okamžitého opuštění z počítačů 45 % a z mobilů 95 %, měli byste se zaměřit na optimalizaci webu pro mobilní zařízení. Jinak vám budou dál utíkat potenciální zákazníci.

Někde se ovšem s větší hodnotou bounce rate tak trochu počítá. Pokud návštěvník hledá pouze telefonní číslo na někoho z vaší společnosti a z vyhledávače se dostane hned na stránku s kontakty, nemá již důvod si web dál prohlížet. Číslo už našel a stránka splnila očekávání.

1) Nezahlťte návštěvníka „zbytečným“ obsahem

„Všeho moc škodí.“ Tahle stará pravda platí na sto procent i při tvorbě webu. V dnešním světě se na internetu nachází už tolik obsahu, že se lidem nechce číst dlouhé odstavce a složitá souvětí. Dokonce se často mluví o obsahovém šoku, informačním přetížení a ztrátě pozornosti.

Při návrhu webu si musíte uvědomit, že návštěvníci vašich stránek jsou především, řečeno s trochou nadsázky, nedočkaví sobci. Pokud během pár vteřin nenaleznou odpovědi na své otázky, utečou ke konkurenci.

Proto se vám bohatě vrátí, když budete mít web otextovaný stručně a přehledně, aby se na něm všichni snadno zorientovali. Potom čtenáři nedůležité odstavce přeskočí a zaměří svou pozornost pouze na informace, které jsou pro ně podstatné.

Jak tedy zabránit informačnímu přetížení a udržet si návštěvníky na webu?

  • Vsaďte na srozumitelnost. Zapomeňte na odborné termíny. Zákazník často problematice nerozumí, proto si našel vás – specialistu na konkrétní oblast. Obsah webových stránek má být stručný, jasný, srozumitelný a ideálně bez cizojazyčných výrazů (nejedná-li se o oblast, kde jsou naopak cizojazyčné výrazy známější než české). Pokud musí čtenář hledat použitá slova ve slovníku, výrazně se zvětší riziko, že se radši obrátí na konkurenci, která mluví „jeho“ jazykem.
  • Ulehčete návštěvníkům skenování obsahu. Při tvorbě webu se snažte rozbít dlouhé texty (lidově známé jako tapety) na menší části, aby se v nich lidé snáze zorientovali a rychle našli, co hledají. Vyplatí se používat (pod)nadpisy, odrážky, kratší odstavce i vytučnění důležitých informací.
  • Čím méně kroků, tím lépe. Každým kliknutím navíc můžete vašeho potenciálního zákazníka odradit od nákupu. Proto buďte struční a zkraťte všechny procesy na minimum. Nikdo nechce dobrovolně vyplňovat nekonečné formuláře. Registrace, nákup i přihlášení k odběru newsletteru má trvat maximálně několik sekund.
  • Buďte rozmanití. Fotkou si získáte pozornost a probudíte emoce. Pomocí instruktážního videa dokážete vysvětlit i složitou věc během pár desítek vteřin. Dobře zvolená ikona zase pomůže v rychlé orientaci. S citlivou kombinací textu a vizuálních prvků budete zaručeně slavit úspěch.

2) Rozsviťte web prázdným prostorem

Možná vás napadne: „Safra, proč mít na webu nevyužité místo? Přece nebudeme plýtvat drahocenným prostorem. Něco tam dáme.“

Jenže ve skutečnosti tvoří prázdné místo tvoří základní stavební kámen každého dobrého designu. Stačí se podívat na stránky Applu a dalších úspěšných značek. Není náhoda, že většina z nich se na sílu volného prostoru spoléhá.

Web s dostatkem prázdného místa působí moderně, vzdušně a přehledně. Dokáže navíc vyvolat i pocit luxusu. Kromě toho návštěvníky webu přirozeně navede, aby svou pozornost zaměřili na správná místa. Přesně z tohoto důvodu se nechává dostatek volného prostoru i kolem konverzního tlačítka, kterého si potom čtenář při rychlém skenování stránky okamžitě všimne.

Hlavními výhodami používání volného místa je, že:

  • ulehčí orientaci v textu,
  • utváří vizuální hierarchii,
  • dodá stránce vzdušnost a přehlednost, tedy bude lépe působit na čtenáře,
  • přirozeně od sebe oddělí jednotlivé sekce,
  • napomáhá uživatelům zaměřit se na důležité prvky,
  • může zlepšit konverzní poměr a
  • vzbuzuje dojem luxusu.

Přeplácané weby z 90. let a přelomu tisíciletí už dávno nefrčí. Dneska se stále více webdesignérů přiklání spíše k minimalismu a dostatku volného prostoru.

Řídit se můžete jednoduchou poučkou: „Když nevíte, použijte na webu radši více prázdného místa než méně.“

3) Zaměřte se na rychlost. Pomalý web = méně výdělečný web

Google uvádí, že mezi hlavní důvody vysoké bounce rate se řadí pomalé načítání webové stránky, což je logické. Dneska jsme zvyklí, že máme všechno hned. Nikdo nechce ztrácet čas čekáním. Data nám ukazují, že:

  • 47 % lidí očekává, že se stránka načte do 2 sekund,
  • 40 % návštěvníků opouští stránku, která se nenačte do 3 vteřin, a
  • každá 1 sekunda zpoždění má za následek snížení spokojenosti uživatelů až o 16 %.

Kvůli pomalému načítání se váš web může navíc propadnout i ve výsledcích vyhledávání, což znamená nižší organickou návštěvnost. Google totiž při hodnocení stránek klade stále větší důraz na uživatelskou přívětivost, se kterou souvisí i rychlost a plynulost načítání.

Pokud tedy načtení vašeho webu trvá déle než 2–3 sekundy, máte problém, na kterém byste měli zapracovat. Obvykle pomůže, když:

  • zoptimalizujte velikost souborů (na zmenšení obrázků můžete použít squoosh, pingo nebo třeba SVGOMG),
  • zredukujete počet HTTP požadavků,
  • přesunete web na kvalitní hosting,
  • odložíte načítání JavaScriptu,
  • zamezíte automatickému přehrávání videí,
  • povolíte ukládání do mezipaměti (cache),
  • zapnete kompresi (gzip, deflate),
  • vyčistíte a zminimalizujete kód stránky a
  • omezíte množství přesměrování.

Uvedené body řeší několik nejčastějších problémů, ale možností, jak zrychlit web, existuje pochopitelně mnohem více. Hledání důvodů pomalého webu vám ulehčí nástroje jako PageSpeed Insights, Pingdom, GTmetrix, WebPageTest a Google Analytics.

4) Přehodnoťte vyskakovací okna

Kdo by měl rád vyskakovací okna? Sotva se dostanete na stránku a hned na uvítanou se vám zobrazí okno, které klidně zabere celou plochu monitoru. Ještě horší překvapení můžete zažít na mobilních telefonech, protože špatně optimalizovanou zprávu nebude možné na malé obrazovce zavřít.

Co uděláte? Pravděpodobně se leknete, zavřete kartu prohlížeče a vydáte se ke konkurenci. Právě irelevantní vyskakovací okna mohou být důvodem, proč máte na vašich stránkách vysokou míru okamžitého opuštění.

U vyskakovacích zpráv lidem obvykle vadí, že:

  • nabídka ve zprávě pro ně není nijak relevantní,
  • nemohou najít tlačítko, kterým by ji zavřeli,
  • požadují příliš mnoho políček k vyplnění a
  • zobrazí se ihned po příchodu na web.

Na druhou stranu, správně použitá vyskakovací okna nikoho neobtěžují a navíc dosahují i pěkných konverzních poměrů. Analýza od společnosti SUMO se věnovala více než 1,5 miliardě případů a odhalila, že průměrný konverzní poměr u vyskakovacích oken se pohybuje lehce nad úrovní 3 %. Nejlepší z nich se blíží dokonce až k 10 %.

Z toho plyne, že při navrhování vyskakovacích oken se rozhodně vyplatí přemýšlet. Snažte se čtenáře svých stránek zbytečně neobtěžovat. Zpráva se slevovým kupónem, která se zobrazí ve správný čas a kterou není těžké zavřít, asi nikoho nenaštve. Naopak: Hodně lidí může taková pozornost i udělat radost. Podobně se dá také vyskakovací okno k odběru newsletteru navrhnout rozumně.

5) Ulehčete lidem hledání

„Po 200 metrech odbočte vpravo...“ Pokud skončíte na polní cestě místo na výpadovce na Prahu, asi moc rádi nebudete. Podobně naštvaní budou i návštěvníci vašich stránek, kteří se kvůli špatné navigaci ztratí na webu.

Při navrhování webové navigace se nesnažte být moc inovativní. Patří totiž mezi věci, jejichž používání musí lidé zvládnout s minimální námahou. V krizové situaci také nechcete složitě hledat, kde máte v autě klakson. Prostě bouchnete do středu volantu a ono to zatroubí.

Správně fungující webová navigace je vždycky jednoduchá, srozumitelná a vychází z osvědčených standardů. Návštěvník nesmí ani na okamžik zaváhat, kde se vlastně na webu nachází a jak se má dostat na místo, na které se dostat chce.

Jak v takovém případě navrhnout navigaci, která návštěvníky webu dovede rychle a spolehlivě k cíli?

  • Místo rozhodne o úspěchu. Menu se standardně nachází v horní části webu, kde má horizontální podobu. Poměrně často se používá i vertikální menu na levé straně. Ostatní pozice návštěvníka stránek akorát zmatou a otráví.
  • Méně položek pro lepší přehlednost. Když dáte návštěvníkovi moc širokou nabídku, ztratí se. Obecně se udává, že ideální menu má mít 5 až 7 položek. Pokaždé ale záleží na povaze webových stránek.
  • Pozor na rozbalovací menu. Když se po umístění kurzoru na jednu položku rozbalí další nabídka, nutíte zákazníka do další volby. Kromě toho se mohou objevit i technické problémy, kdy se menu nekontrolovatelně rozbaluje či zabaluje, což většinu lidí rozpálí do běla.
  • Hamburgerové menu, tedy menu s ikonami, není dobrá volba. Studie od agentury Nielsen Norman ukázala, že uživatelé používají přibližně 1,5krát radši navigaci, kde jsou viditelné položky. Kromě toho účastníci výzkumu uvedli, že hamburgerové menu se ovládá o 21 % hůře.
  • Jak se vám článek líbil?

    21

    Praktický

    2

    Inspirující

    0

    Zábavný

    4

    Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.