Menu

Case study: Jak vypadá jeden z nejefektivnějších webů roku 2020?

Už jste viděli projekt, který si odnesl stříbrné umístění v soutěži WebTop100? V letošním ročníku 2020 na stupních vítězů již podruhé zazářila webová aplikace Printscreen. Své ocenění získala v kategorii Nejefektivnější rozvoj webu. Přečtěte si případovou studii, o co šlo a jak se na projektu pracovalo.

Case study: Jak vypadá jeden z nejefektivnějších webů roku 2020?

Popis, účel a řešení projektu

Máte rádi fotoobrazy? A chcete, aby vydržely po generace? PrintScreen je online aplikace, která vám vyrobí zarámovaný obraz z vaší vlastní fotky. A ne jen tak ledajaký. Vybrat si můžete hned z několika druhů pláten, od běžných až po galerijní, a z různých variant rámování. Obrazy jsou ručně a s náležitou péčí natahovány na rám samotnými mistry tohoto řemesla. Stejně jako je výjimečný okamžik zachycený na fotce, kterou si chcete nechat zvěčnit, je výjimečný i obraz, který vznikne. Pro vás je však celý proces nesmírně jednoduchý a hotový na pár kliknutí. Stačí nahrát snímek, upravit jej, vybrat velikost a typ plátna a za pár dní si můžete pověsit na zeď skutečné umělecké dílo.

Na začátku byl nápad. Klient přišel s přáním, že chce vyrobit online nástroj, ve kterém si lidé vyberou fotky z fotobanky a následně si objednají jejich vytištění na plátno. Tým Modrého ducha přišel s podnětnou myšlenkou, že by se nemělo jednat pouze o fotky z fotobanky, ale také o osobní fotografie. Rešerší konkurence se totiž zjistilo, že tisk fotoobrazů je sice zavedená služba bezpočtu firem, avšak pro koncového uživatele se může jednat o poměrně frustrující proces. Fotoobrazy jsou jen jednou z mnoha položek, které tiskárny nabízejí, a tak jejich objednávka nezřídka vystaví zákazníka různorodým komplikacím. Konfigurátory bývají nevhodně nebo nedostatečně navržené a uživatel proto často musí své specifické požadavky řešit individuálně zdlouhavou e-mailovou komunikací.

Začala vznikat inovace. Navrhnul se algoritmus, který zákazníkům usnadňuje život tím, že za ně kontroluje všechny důležité parametry a intuitivně je provede celým objednávkovým procesem. Algoritmus sám rozpozná např. zda je rozlišení obrázku dostatečné či zda je fotka vhodná pro zvolený formát a umožňuje také úpravy přímo v editoru. Předchází nejčastějším problémům a krok po kroku vytváří s uživatelem fotoobraz podle konkrétních představ. Výsledkem je spokojený zákazník, kterému celá akce zabrala minimum času.

BlueGhost pro Printscreen vytvořil vizuální identitu, obalový design, online marketingovou strategii a zejména kompletní vývoj webové aplikace, jakožto i všech jednotlivých funkcionalit. Nechybělo ani uživatelské testování.

Cílové skupiny

Výchozí cílovou skupinou byli muži a ženy ve věku 18 - 60 let. V této cílové skupině si Modrý duch stanovil 5 person, se kterými následně hlouběji pracoval:

  • 26 let, žena, podnikání v oboru focení a grafiky (printy) + marketing
  • 47 let, muž, obchodní ředitel, firma dodávající plastová okna
  • 27 let, žena, administrativní činnost ve státním zastupitelství
  • 42 let, žena, asistentka ve škole
  • 55, muž, fotograf na plný úvazek

Uživatelské testování

Cílem uživatelského testování bylo ověřit použitelnost průvodce na tvorbu koláží jakožto i to, jak se zákazníci orientují na webu. Celkem se testování zúčastnilo 5 lidí. Byly vybrány dvě skupiny uživatelů:

  • Noví zákazníci (3 lidé), kteří nemají zkušenosti se službou Printscreen a vše se budou učit za chodu.
  • Stávající a bývalí zákazníci (2 lidé), kteří si již na Printscreenu tisk objednávali. Zde se ověřovalo, jestli nová služba sedí do stávajícího designu webu a používá se dobře i lidem, kteří už mají zkušenosti s původním editorem.

Testování probíhalo online na mobilních zařízeních za pomoci služby Lookback. Díky této službě si mohl UX designer Modrého ducha vést poznámky o vývoji testování v jeho průběhu, přitom s uživatelem komunikoval přes mikrofon, viděl ho v kameře mobilu a zároveň sledoval i jeho sdílenou obrazovku a interakci s procházeným webem.

Strategie, hypotézy a jak se k nim dospělo

Modrý duch vytvořil strategii na základě úvodní studie a uživatelského výzkumu - spojil vlastní a klientovy úvodní teze, které ověřil s uživateli a následně web rozvíjel dle vzniklých potřeb. Testování probíhá kontinuálně, při každém rozvoji se ověřuje několik variant. Tím se dlouhodobě zlepšuje konverzní poměr a tržby.

Data a výsledky

První období 15. 7. 2019 - 31. 12. 2019 vs. druhé období 1. 1. 2020 - 18. 6. 2020

Data bez placených zdrojů období 2 oproti období 1:

  • Tržby = 108% nárůst
  • Konverzní poměr = 137% nárůst
  • Zisk = 135% nárůst (vycházíme z údajů nákladů od klienta, které Modrý duch pomohl rozvojem webu snížit)
  • Návratnost investice (navýšení čistého zisku v období 2) / náklady na rozvoj webu v období 1) * 100 = 189 % (vycházíme z údajů nákladů BlueGhost a klienta)
  • Navýšení čistého zisku = Vycházíme z předpokladu, že bez rozvoje webu by docházelo v období 2 ke stejným, rsp. podobným tržbám jako v období 1.
  • Návratnost je tedy necelé 3 měsíce.

Jak se vám článek líbil?

4

Praktický

19

Inspirující

0

Zábavný

18

Nic moc