Menu

E-shopy během krize výrazně rostou, říká marketingový ředitel StartupJobs

Na slovíčko se čtyřmi váženými hosty z oblasti e-commerce. Řečníci na online konferenci Modrého ducha rozebírali současnou situaci a mimo jiné poradili, kde čerpat granty a jak se z pohledu marketingu vypořádat se současnou nezvyklou situací.

E-shopy během krize výrazně rostou, říká marketingový ředitel StartupJobs

Další online akce Modrého ducha nesla příznačný název 4 příběhy marketingové resuscitace. Chtě nechtě je korona krize stále aktuálním tématem, a proto se účastníci mohli inspirovat tipy a názory čtyř řečníků a jejich zkušeností z oblasti e-commerce.

Personální portály prožívají těžké časy. Zaměstnavatelé hromadně pozastavují inzerci, část firem dočasně ruší nábor, část propouští. Ze značně klesajícího počtu volných míst vyplývá i krize mezi zaměstnanci, kteří často marně hledají práci, řekl na konferenci digitální agentury BlueGhost marketingový ředitel Startupjobs Jakub Zahurský. Aby nemuselo docházet k propouštění, rozmáhá se trend sdílení osob, kdy se úspěšné firmy dočasně ujmou zaměstnanců z těch méně úspěšných. Vedle Zahurského na konferenci vystoupil také Jenda Perla z Dataweps, podle nějž ze současné situace výrazně těží velcí hráči e-commerce. Šéf agentury Blueberry Karel Pařízek zase doporučil největší granty pro malé a střední podniky od společností jako Google či Facebook a Hajk Hovhannisyan z Eria Labs představil projekt Kde-se-najim.cz, který pomáhá zvládat krizi lidem v karanténě i gastro podnikům.

Z dat společnosti Startupjobs vyplývá, že firmy před pandemií aktivně vyhledávaly pracovní sílu, zatímco v současnosti se trh práce otáčí a jsou to naopak zaměstnanci, kdo je v náborovém procesu podstatně aktivnější. Trendem u zaměstnanců i zaměstnavatelů je home office, který je v současnosti jedním z nejvyhledávanějších pojmů na portálu Startupjobs zprostředkovávajícím nábor zaměstnanců. K výrazné změně došlo také u sdílení. “Dříve nepříliš využívaná možnost sharingu zaměstnanců se během koronavirové krize stala velmi oblíbenou," říká Zahurský. “Na rozdíl od spousty firem, které omezují provoz, e-shopy výrazně rostou, protože lidem kvůli vládním opatřením nezbývá než zboží objednávat on-line," dodává.

Z krize těží velcí hráči

Právě e-commerce trhu se na konferenci věnoval Jenda Perla, marketingový manažer Dataweps, který přinesl zajímavá zjištění. Podoba internetového podnikání se podle něj i z dlouhodobého měřítka výrazně promění, protože ze situace budou díky stabilnímu zázemí i konsolidaci dlouhodobě těžit především velcí hráči jako Alza, Mall či Heureka. “V Česku existuje 46 tisíc e-shopů, nejvíce na obyvatele v Evropě, ale už nyní deset největších ovládá více než polovinu trhu," říká Perla. Tento nepoměr se podle něj bude ještě zvětšovat.

Obrat e-shopů během dubna výrazně narůstal a díky zavřeným kamenným obchodům se přiblížil úrovni lednových povánočních výprodejů, v oblasti elektroniky je pak dokonce překonal. Největší nárůst zaznamenaly především potraviny, lékárenské výrobky, káva, šicí stroje, dávkovače mýdla, pekárny chleba či vitamíny a doplňky stravy. Naopak propady se očekávají u luxusních doplňků, hodinek, oblečení či plavek. Vychází to z dat, které má společnost Dataweps k dispozici. Zajímavým předpokladem podle Perly je očekávaný baby boom, který by mohl přijít v souvislosti s karanténou na přelomu let 2020 a 2021.

Firmy pomáhají

Jedním z řečníků byl také šéf marketingu agentury Blueberry Karel Pařízek, který představil několik významných grantů od velkých společností jako Google, Facebook či Mailchimp, ale i od českého Seznamu. Tyto dotace ve výši od 100 milionů až po 8,5 miliardy korun jsou zpravidla poskytovány formou neplaceného reklamního prostoru a mají pomoci zejména malým a středním podnikům překlenout nelehké časy v době pandemie.

Google nabízí účast na solidárním projektu, do nějž investoval 340 milionů dolarů, přímo ve své administraci, je však třeba splnit poměrně přísné podmínky jako např. útratu v Google účtu v alespoň deseti z posledních dvanácti měsíců. Mailchimp je třeba kontaktovat a podmínky čerpání části z injekce 100 milionů dolarů si domluvit individuálně. Facebook kromě reklamních ploch nabízí dokonce i finanční příspěvky, a to až ve výši 100 milionů dolarů, dotace se však vztahuje jen na podniky s 2 - 50 zaměstnanci a je třeba prokázat, že na podnikání měla krize značný vliv. U Seznamu lze na část ze stomilionového grantu dosáhnout vyplněním formuláře na webu nazvaném Nenecháme vás v tom, jenž český gigant vytvořil právě pro tyto účely.

Posledním hostem pak byl Hajk Hovhannisyan, CEO agentury Eria Labs, který představil projekt Kde-se-najim.cz reagující rovněž na současnou krizi. Tento web sdružuje celou řadu gastronomických podniků, které aktuálně nabízí rozvoz jídla. Pomáhá tak lidem během karanténních opatření najít vhodnou restauraci, která umožňuje objednávat on-line či telefonicky. Na mapu se přidaly už přes dvě tisícovky podniků z celé republiky a kromě zákazníků se projekt snaží poskytnout pomocnou ruku i restauracím k přežití doby, kdy jejich provozovna zůstává zavřená.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

3

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.