Menu

Fantom zvaný copywriter

Nejen na počátku bylo slovo. Tajemné anglické označení, které v poslední době slýcháváme více než často, rozhodně neoznačuje někoho, kdo kopíruje texty, jak by se mohlo na první přečtení znát. Ani si nemusíte volat právníka kovaného v autorském právu.

Fantom zvaný copywriter

Kdo je copywriter? Kreativec, který vytváří reklamní nebo marketingové texty. Je zodpovědný za psanou komunikaci, která putuje k zákazníkům nebo se nese firmou.

Psané slovo jako denní chleba

Copywriter je především psavec. Píše články, tiskové zprávy, newslettery a direct maily. Vymýšlí slogany a názvy. Tvoří struktury webových stránek, které následně naplňuje texty. Navrhuje informační brožurky, letáky, plakáty a jejich obsah. Čtivě, zajímavě, důvtipně a vždy s důrazem na podstatu sdělení a cílové publikum.

Mnoho převleků pod jednou IP adresou

Kromě duše kreativce, musí být copywriter i plodný spisovatel, pozorný posluchač, empatický psycholog a musí být schopen stát se přes noc odborníkem na vše od rozmnožování křečků až po červí díry. Alespoň do takové míry, aby výsledkem bylo sdělení, které bude nejen srozumitelné cílovému publiku, ale zároveň neztratí myšlenku zadavatele.

Jediné, co se musí copywriter naučit potlačit, je vlastní ego. Jeho texty se chlubí kde kdo, ale nikoliv on sám. Dobrého copywritera to ale rozhodně nerozhodí. Vždyť i Supermana brali v civilu jako prostého novináře a nějak se s tím smířil.

Tajemství onlinového prostředí

Velmi specifická práce copywritera je v prostředí onlinu, kde je v dnešní době i nejvíce využíván. Pěkná grafika na první pohled zaujme, ale bez kvalitního obsahu to nepůjde. Texty na webu nejsou totožné s tištěnými, protože uživatel před počítačem se chová jinak, než čtenář dřímající v ruce denní tisk, reklamní leták nebo knihu.

Onlinové prostředí vyžaduje vysokou strukturovanost, jasnost a výstižnost. Důležitá sdělení či klíčová slova jsou zvýrazněná, čtenář má tak vizuální záchytné body a neuniknou mu zásadní informace. Ze stejného důvodu jsou vhodné krátké věty i odstavce a dělící podnadpisy. Snaha je vytvořit takové sdělení, které je originální, osobité a působivé, nikoliv však na úkor serióznosti. A konečně – text musí být optimalizován pro vyhledávače (obsahovat relevantní klíčová slova). Nikoliv však násilně, na klíčová slova se stejně jako na pilu tlačit nemá.

Neopomenout by se neměli ani grafické prvky v textu. Nejčastěji se jedná o odrážkované seznamy, tabulky, schémata a grafy. Poruší se tak monotónní jednolitost textu, zvýší se přehlednost a ještě je zde prostor pro dovysvětlení nebo podložení sdělení takzvaně tvrdými daty.

Jak udělat svého copywritera šťastným

Mohlo by se zdát, že nejvíce času zabere samotné psaní. Každý copywriter ale stráví nejvíce hodin přípravou.

Nejprve se musí zorientovat v tématu, porozumět potřebám klienta a dohledat si velké množství informací. Potřebuje znát účel, tón komunikace a cílové publikum. Psaní textů do odborného internetového deníku bude vyznívat zcela jinak, než pro e-shop s keramikou nebo potřebami pro nastávající maminky. To je také odpověď na otázku, proč si copywriter vykazuje tolik hodin, když přece napsání jednoho článku musí zabrat nanejvýš dvě hodinky i s pauzou na kávu. Není tomu tak, někdy si to zkuste.

Pokud stojíte na straně zadavatele, rozhodně schůzku s copywriterem nepodceňte. I ten největší profík podá lepší výkon, když nemusí vařit z vody, ale aspoň z bujónu.

Co všechno bude chtít copywriter vědět a potěší ho, když mu zvládnete odpovědět:

  • Co je cílem sdělení. Je velký rozdíl mezi tím, když chcete něco oznámit, vybídnout k akci (koupě, registrace, zhlédnutí) nebo jen zaujmout.
  • Pro jaké publikum je sdělení určeno.
  • Veškeré informace, které o svém produktu/službě máte k dispozici.
  • Co je vaší největší konkurenční výhodou, v čem jste lepší než konkurence. Jinými slovy, co je hlavním důvodem, proč by zákazníci měli své peníze utratit právě u vás.
  • Tón komunikace. Pokud nevíte, jak chcete ke svým zákazníkům promlouvat, tak si to rychle ujasněte. Dobrý copywriter vám s tím rád pomůže, ale je třeba, abyste přemýšleli koncepčně v kontextu celého vašeho podnikání.
Mariana Hájková 07.12.2015