Menu

HR v malé firmě: nesnažit se dělat happiness management

Udržovat štěstí v digitální agentuře může zdánlivě připomínat zdolávání Mount Everestu. U Modrého ducha toho dosahujeme vlastním týmem happiness managerů.

Trochu překvapivě není happiness management jen o svačinkách a moři zábavy.
Trochu překvapivě není happiness management jen o svačinkách a moři zábavy.

Pojem happiness management v České republice dávno není velkou neznámou, přesto jeho výklad někdy bývá trochu zavádějící. Štěstí stávajících zaměstnanců je jen jedním z důležitých bodů, stoly přetékající občerstvením patří spíš mezi okrajové záležitosti. Dělat happiness management navíc neznamená jen najmutí happiness managera. Jeho práce se totiž mine účinkem, pokud samo vedení nemá o štěstí a radost zaměstnanců zájem. A jak dělat happiness management v digitální agentuře s 20 zaměstnanci?

1) Tvorba a udržování firemní kultury

Firemní kulturu a prostředí ve společnosti nevytváří jen barevné řešení nábytku nebo ergonomické židle, ale také soubor psaných i nepsaných hodnot, na které je vnitřní prostředí nastavené. Tyto hodnoty by neměly vycházet jen ze zbožného přání pana ředitele, ale zaměstnanci s nimi musí souznít. V týmu Modrého ducha jsme si své hodnoty sepsali sami a ty vybrané teď máme v kanceláři zvěčněné na zdi. Hesla jako „Podepisujeme se (pod svou práci)“ nebo „Tady není korporát“ odráží vnitřní přesvědčení členů týmu Modrého ducha.

Firemní prostředí by se mělo odrážet také v tónu komunikace, kterým se společnost profiluje navenek před zákazníky i potenciálními zaměstnanci. Právě na hodnoty uchazečů o práci se na pohovorech rádi ptáme. Hodně o kandidátovi vypovídají, a pokud se shodují s těmi našimi, bývá to trefa do černého.

2) Trocha terapie a psychologie

Zaměstnanci Google, Nike nebo Apple trénují mindfulness – umění plně prožívat své emoce, služby firemního psychologa už nejsou nic neobvyklého ani v tuzemských korporátech. V prostředí středních a menších firem ale fungují i skromnější opatření – zastavit se u stolu kolegy, popovídat si a občas si také trochu postěžovat. Pozitivní účinky na psychiku může každý zaměstnavatel ovlivnit příjemným prostředím a dobrými podmínkami pro samotnou práci.

U Modrého ducha se snažíme ke stabilitě týmu přispět také dotazníky odhalujícími týmovou roli už při výběru nových zaměstnanců. Typ osobnosti napoví mnohé z hlediska každodenní komunikace a je dobrým vodítkem i pro zadávání úkolů – někdo například nesnáší deadliny, jiný je ke 100% výkonu potřebuje. Zjišťování, jak s lidmi jednat, sice zabere nějaké úsilí, výsledek ale rozhodně stojí za to.

3) Event managament

Večírky, chaty a vinné sklípky, team buildingové aktivity jako laser games, únikovka nebo lidský stolní fotbálek. Nabídka aktivit pro firmy je stále pestřejší a jediným zádrhelem v uspořádání něčeho neotřelého a velkolepého mohou být jen limity firemní kasy, případně (ne)ochota samotných zaměstnanců se zapojit.

Někdy se trochu zapomíná, že v event managementu nejde jen o honbu za materiálem pro firemní Instagram, ale hlavně o mimopracovní setkání s kolegy. Ty nám u Modrého ducha umožňuje naše vlastní klubovna, která zastává roli pracovní kavárny i místa pro odreagování. Probíhají tady deskohraní, fotbalová klání na PlayStationu, filmová promítání i odborné či politické seance. A někdy také ryze spontánní akce – to když se nevinný páteční přípitek po práci neplánovaně poněkud protáhne.

To samozřejmě neznamená, že by volnočasové aktivity měly nalomit pracovní morálku. Proto v klubovně pořádáme také pravidelné vzdělávací večery Modrého ducha, které mohou navštívit i naši přátelé, potenciální zaměstnanci nebo inspirativní osobnosti z příbuzných oborů.

4) Vzdělávání zaměstnanců

V zájmu každé firmy by měl být rozvoj jejích zaměstnanců. U digitální agentury, která se živí svým know-how to platí dvojnásob. Je dobré podporovat tým, aby si vzájemně předával nové poznatky nebo doporučoval vzdělávací akce. Taková aktivita nemusí zabrat téměř žádný čas – stačí třeba vzdělávací kanál na firemním Slacku.

Modrý duch také zaměstnancům nakupuje bezpočet odborných (i neodborných) publikací a přispívá na on-line i off-line kurzy, školení, workshopy nebo konference. Aby byl přínos ještě efektivnější, sdílíme nabyté znalosti s ostatními členy týmu prostřednictvím blogového článku nebo přednášky na večeru Modrého ducha. Ty si navíc natáčíme, takže si je můžeme později znovu sami přehrát nebo je použít pro zaškolení nových zaměstnanců. Díky tomu rosteme všichni společně a těm, kteří se vzdělávacích akcí fyzicky zúčastnili, závidíme maximálně občerstvení zdarma.

5) Koučink a mentoring

Dobrý happiness manager by měl znát silné stránky každého zaměstnance. Nejen kvůli tomu, aby ho ve slabších chvílích uměl správně povzbudit, ale také aby věděl, jestli by jeho schopností nebylo možné využít lépe. Role mentorů přejímají i zkušenější kolegové, od kterých se ti služebně mladší mohou spoustu věcí naučit i v běžném každodenním provozu, nejen z hlediska ryze profesního. Okoukat a oposlouchat se dá třeba schopnost vystupování nebo komunikace.

Právě koučink je jedním z nejdůležitějších, ale zároveň nejsložitějších aspektů happiness managementu. BlueGhost se snaží své zaměstnance posouvat směrem, který sami považují za správný, a pomoct jim i k něčemu navíc. Třeba když si na Večerech Modrého ducha mohou vyzkoušet, co všechno obnáší přednášení před publikem.

6) Employer branding

Práce happiness managera má dopad také na hledání nových zaměstnanců. Ve fázi náboru je důležité neignorovat uchazeče, kteří vás nezaujmou, ale naopak všem odpovídat a poskytovat reálnou zpětnou vazbu. Je důležité udržovat kontakt i s těmi, kteří se neukázali vhodnými na vypsanou pozici, ale do budoucna by se mohli hodit na jinou. Nikdy nevíte, koho budete hledat příště.

Ideálním stavem je, když už žádné zaměstnance sami hledat nemusíte a vhodní uchazeči o práci se vám sami hlásí. Na vás je „pouze“ správně vybrat. Stačí se podívat na HR brandové portály Atmoskop, Cocuma nebo Proudly, jak se prezentují firmy, ve kterých potenciální zaměstnanci hledají „víc než práci". Vůbec nejlepší reklamou jsou ale spokojení zaměstnanci, kteří sami z kruhu svých přátel a známých doporučují nové kolegy.

7) Péče o pohodu pracovníků

Ačkoliv o denním přísunu koblih happiness management není, alespoň malé občerstvení a voňavé espresso z kávovaru potěší každého. V BlueGhostu se v lednici vždy najde vychlazené pivo, v létě nám obědy zpestřují pravidelné středeční grilovačky. A když je úplně nejhůř (nebo nejlépe?), přichází na řadu náš vybavený bar nebo řízená chvilka nekorektního „Modrého humoru“.

Správný happiness manager by ale měl krizovým situacím spíš předcházet. Řešit i neviditelné spory a získávat zpětnou vazbu přes 360° rozhovory nebo dotazníky spokojenosti, které mohou pomoct i s výběrem toho správného dárku k narozeninám. A hlavně brát v potaz každodenní situace, ke kterým je v malé firmě přece jen mnohem blíž než ve velkém korporátu.

Také proto v BlueGhostu happiness management jako takový neděláme a ani se o to nesnažíme. Prostě jen chceme, aby byli zaměstnanci šťastní a spokojení. A právě s tím nám pomáhá hned dvacítka happiness managerů Modrého ducha, což je z hlediska naší firemní kultury to úplně nejlepší možné řešení.

Jak se vám článek líbil?

3

Praktický

7

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku