Menu

A co markeťáci? Nebudou mít co jíst. Jak AI mění online marketing a v čem vám pomůže?

Digitální marketing zažívá velký třesk, který má na svědomí umělá inteligence. Víte, v jakých oblastech ovlivňuje naše rozhodování a jak ji ve svém byznyse můžete využít vy? Pokud ne, je nejvyšší čas to zjistit.

A co markeťáci? Nebudou mít co jíst. Jak AI mění online marketing a v čem vám pomůže?

Pojem umělá inteligence se zevšeobecňuje, což je hlavní důvod, proč si spousta lidi nejprve představí Terminátora. Pod označení však spadají všechny technologie a nástroje, které mají schopnost se učit na základě uživatelského chování. Již nyní se aktivně využívají a každý den se s nimi potkáte. Pokud vyhledáváte zboží na internetu, používáte překladač nebo komunikujete s podporou, koketujete s AI a ani o tom nemáte tušení.

Velký třesk chytrých technologií (nejen) v online marketingu

Top hráči, jako je například Amazon, již dávno AI ve svých aktivitách využívají. S její pomocí vám doporučují produkty, o kterých ještě nevíte, že je budete potřebovat. A to pouze na základě vašich minulých nákupů a historie vyhledávání.

Pozadu není ani Google, který implementuje chytré technologie v mnoha oblastech od zpracování dat až po vhodnější návrhy videí na YouTube. A že se nejedná pouze o trend velkých společností dokazuje i fakt, že téměř 80% trhu letos použije alespoň jeden nástroj, který funguje na principu umělé inteligence. Věděli jste například, že pomocí AI se dnes již běžně publikují krátké zprávy, např. o sportovních utkáních? V obrovské míře také fungují roboti, co na základě dostupných informací obchodují s akciemi. Vývoj je, zdá se, nezadržitelný.

Co AI ovlivňuje?

  • nákupní zážitek, který je postavený na míru uživateli díky nasbíraným datům
  • pomáhá určit, jaký obsah vytvořit a kdy jej distribuovat
  • zpracovává obrovské množství dat a nabízí řešení na základě odhalení opakujících se vzorců
  • předpovídá chování zákazníků a vyhodnocuje ty nejcennější

Je pravděpodobné, že již nyní je součástí vaší marketingové strategie nástroj, který AI aktivně využívá (například Google Ads). Přesto se spousta marketerů a majitelů podniků bojí investovat čas, energii a peníze do dalších, jako jsou Adobe Spark, Google AutoDraw nebo Grammarly, které z dlouhodobého hlediska šetří čas i peníze. Důvodů je hned několik, především však nepochopení, jaké jsou výhody oproti klasickému „neinteligentnímu” softwaru. Na první pohled složitý mechanismus však nabízí mnoho usnadnění, které byste neměli ignorovat.

Jaké marketingové nástroje s AI se využívají na českém trhu?

Ke zpracování textu slouží například Geneea, kterou využívají přední česká média, banky i automobilky. Na správu kampaní vyzkoušejte například PPC Bee, Optymyzr nebo Acquisio. V neposlední řadě stojí za to zmínit nástroj ARTIN Chatbot, který za vás vyřídí všechny důležité dotazy od klientů se 100% odezvou.

Pokud je váš předmět podnikání velmi specifický a myslíte si, že je pro vás umělá inteligence nedostupná, jste na omylu. Google dal volně k dispozici nástroj TensorFlow. Svého AI pomocníka si tak vytvoříte sami. Stačí si nechat pomoci od někoho, kdo umí programovací jazyk Python.

Rozdíl spočívá ve výkonu

Hlavním důvodem, proč se AI daří v digitálním marketingu je výkon. Když se technologie založené na umělé inteligenci efektivně implementují, umožňují přesnější cílení, přináší vyšší dosah, nižší náklady, usnadňují optimalizaci a zvyšují návratnost investic.

Zatímco v minulosti jste museli mít armádu markeťáků, kteří spravovali a upravovali kampaně ručně, nyní používáte sofistikovaný nástroj, který vyhodnocuje, optimalizuje a nastavuje strategii za vás. Spíše než marketingoví specialisté tak budou nepostradatelní analytici, kteří umí zpracovat kvalitativní a kvantitativní údaje dohromady.

Obsah, který zaujme díky personalizaci

Průzkum společnosti Accenture dokazuje, že zákazníci (více jak 40%) opouští značku z nedostatku důvěry a špatné personalizace. Data přináší další zajímavý poznatek - osobní předmět v emailu zvyšuje open-rate až o 26%. A v tuto chvíli přichází na scénu AI. Díky strojovému učení a datům se připraví obsahová strategie na míru každému zákazníkovi tak, aby vedla ke konverzi.

Netflix či Amazon už pracují se svými doporučeními. A v průběhu let jsou čím dál více přesnější. Například již zmiňované největší tržiště světa uchovává údaje v této podobě:

  • každý nákup, který jste provedli
  • historie procházení
  • adresy, kde jste pracovali či bydleli
  • položky, které máte v seznamu přání
  • filmy, seriály a pořady, které jste si přehráli
  • hodnocení produktu a recenze, které jste napsali
  • zařízení, která používáte
  • vše, na co jste se zeptali hlasových asistentů

To je hromada informací, které jsou zpracovány během pár vteřin a na jejichž základě je vytvořen obsah a doporučení, která vám budou sedět. Vše je založeno na AI frameworku DSSTNE, softwaru, který má otevřený zdrojový kód, aby se rychleji učil.

Pro běžného českého eshopaře to znamená jediné - orientovat se na takové nástroje, které mu s personalizací pomohou. Pro online podporu využijte Watsona a vaše odezva bude stoprocentní. Pro výkonnější reklamy sáhnete po PPC Bee a pro tvorbu obsahu vyzkoušejte Atomic Reach.

Aktuální cena - dnes za stovku, zítra za stopade

Dynamická cena bude standard. AI lze použít k nastavení správné hodnoty produktu na základě aktuální poptávky, času, dostupnosti, zákaznickém profilu a dalších faktorech, které pomohou firmám a prodejcům zvyšovat prodeje a zisky.

Například na stránce Camelcamelcamel.com již můžete vidět dynamické naceňování v praxi. Web sleduje ceny produktů na Amazonu v průběhu času. Každý produkt má graf, který zobrazuje popularitu, za kolik se daná věc prodávala v určitém časovém období a ostatní kritéria.

Přátelská podpora, která chápe vaše problémy

Udržovat zákaznickou podporu k dispozici 24/7 může být poměrně drahé. Aby došlo ke snížení nákladů a ke zrychlení reakcí na dotazy, již nyní používají společnosti chatboty. Ty lze naprogramovat, aby poskytovaly odpovědi na často kladené otázky a v případě potřeby celou konverzaci přesunuli na živého operátora. Snahou je, aby bot poskytoval co nejrelevantnější odpovědi a doptával se co nejméně. Ve většině případů vše končí u prvních dvou dotazů, protože chatbot na základě strojového učení poskytne klientovi informaci, kterou hledá. Dispečeři tak mají více prostoru pro řešení složitějších problémů se zákazníkem.

„Hezkou hříčkou, na které je vidět, jak to celé funguje, je Akinator. Hraje se tak, že si myslíte jakoukoliv známou postavu a Akinator klade otázky a snaží se uhodnout, o jakou postavu se jedná. Vše se učí na základě odpovědí od uživatelů a poradí si i v případě, že na některou otázku neznáte odpověď nebo dokonce i odpovíte špatně,“ vysvětluje vývojář Modrého ducha Borek Hanzl.

Chatboti se díky AI stávají „chytřejší“ a jsou schopni odpovědět na širší spektrum dotazů. Investice do jejich vývoje se tedy obvykle mnohonásobně vrátí. Stroj nemá špatný den a je jisté, že bude vždy příjemný, což přináší skvělou zákaznickou zkušenost a bonusové body pro váš brand.

Ignorování AI vás stojí peníze a zákazníky

Přehlížení umělé inteligence může vést k tomu, že budete časem zaostávat za konkurencí, která důvěřuje technologii a vyplácí se jí to. Na první pohled může AI působit strašidelně, ale se správným marketingovým nástrojem, který je implementován na míru vaší strategii, vám může přinést zajímavá pozitiva.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc