Menu

Jak řešit nástrahy e-shopu před Vánoci?

Vánoce, Vánoce přicházejí… Je ale e-shopařům vždy do zpěvu? V tomto článku se dozvíte, jak vyřešit problémy se zbožím, dopravou, ale také nízkým prodejem.

Jak řešit nástrahy e-shopu před Vánoci?

Svátky se blíží a nákupní horečka roste. Internetoví prodejci by si měli mnout ruce – vždyť očekávaná letošní útrata Čechů na internetu činí 77 miliard korun. Přesto – nebo možná právě proto – se někteří e-shopaři třesou strachy. Není ale třeba se bát; Modrý duch přináší rady, jak vyřešit problémy s e-shopy v nejvytíženějším období v roce.

1. Nedostatek zboží

Jak stojí ve výše zmíněném článku z Forbesu, vzhledem k nedostatku výrobních kapacit v Asii se internetové obchody zaměřené na elektroniku budou ve velkém potýkat s nedostatkem zboží. Tento problém však může zasáhnout i jiná odvětví: trvající pandemie COVID-19 utlumila pracovní trh, tudíž kdokoliv, kdo prodává zboží (sub)dodavatelů, může narazit.

Jaká řešení máme k dispozici? Jednou možností je diverzifikace portfolia, tedy zařazení téhož (či podobného) výrobku od více dodavatelů. V okamžiku, kdy nám nebude jeden dodavatel schopen doručit zboží, budeme moct zákazníkům nabídnout alternativu, tudíž bude méně pravděpodobné, že náš e-shop opustí a zboží nakoupí jinde.

Další možností jsou předzásoby, tedy nákup zboží od dodavatelů v dostatečném předstihu. Zde ale hrozí opak nedostatku poptávaného zboží, a to ten, že skončíte se skladem produktů, o které nebude zájem. Držte se tedy raději při zemi a nenakupujte obří zásoby výrobků, u nichž si nejste jisti, jestli se prodají.

Proticovidová opatření sice zavařila těm, kteří vaří punč na vánočních trzích nebo zde prodávají své zboží, některé e-shopy však toto pojaly jako příležitost. Například online supermarket Rohlík.cz zařadil před letošními Vánocemi do sortimentu nabídku malých prodejců, kteří kvůli protipandemickým opatřením neměli jak prodat své výrobky.

2. Technické záseky

Padá e-shop, co si budeme přát? Přece aby fungoval.

Než bude internetový obchod spuštěn, musíme otestovat, zda poběží bezproblémově. Potíží totiž nemusí být jen výpadek stránky jako takové, nýbrž i drobnosti (zboží se záhadně „vysypává“ z košíku, případně se do něj vůbec nenačte, nefunguje vyhledávač apod.), a dokud se na tyto zdánlivé drobnosti nezaměříme, nenajdeme je.

Nicméně, i mistr tesař se někdy utne a nějaký ošklivý bug znepříjemní zákazníkům nákup. V takovém případě by měli mít návštěvníci webu po ruce tlačítko, formulář nebo jiný nástroj, kterým nahlásí problém, abyste ho jednoduše identifikovali a vyřešili. Zároveň se díky němu budete moct spojit se zákazníkem, oznámit mu, že je vše opraveno, a naladit ho na pokračování v nákupu.

Málokterému člověku, který se pohybuje na rozbitém e-shopu, se chce řešit jeho nedostatky. Pokud se rozhodne v internetovém obchodě nakoupit, ale objeví se před ním překážka, s největší pravděpodobností e-shop prostě opustí a půjde nakupovat jinam. Je ale v našem zájmu, aby na stránce zůstal a nákup dokončil, a proto musíme vynaložit veškeré úsilí, aby se jakékoliv technické problémy webu rychle vyřešily.

3. Nízké tržby

Tohle je náročnější problém, jelikož se za ním může skrývat celá řada příčin. Možná se nedostatečně propagujeme v online prostoru, možná, pokud teprve začínáme, nás ani vyhledávače nezaindexovaly.

Stejně tak třeba náš web někdo navštíví, ale odejde, jelikož se jeho představa o prodávaném zboží rozchází s realitou. Třeba se také v e-shopu špatně orientuje a nechce se mu složitě přemýšlet nad tím, jak se ke zboží dostat a zaplatit ho.

Někdy se ale stane, že se naše zboží bude prodávat ve velkém, ovšem my jako provozovatelé internetového obchodu na něm příliš vydělávat nebudeme, ba co víc, budeme se potácet v červených číslech.

Co s tím? Je třeba hledat onu příčinu od samého začátku a systematicky. Nejprve tedy zkontrolujeme svou viditelnost na internetu (může si nás uživatel najít přes vyhledávač?), poté se zaměříme na to, jestli se dostatečně propagujeme na relevantních místech (kde se vyskytuje naše cílová skupina a děláme vše pro to, aby si nás všimla?), následně zhodnotíme texty a obrázky na webu (přimějí návštěvníky e-shopu k nákupu?) a nakonec zkontrolujeme, jestli je web přístupný a srozumitelný (jsou texty a obrázky na správných místech a ví cizí návštěvník, kam kliknout, když bude hledat něco konkrétního?).

Pokud však nouzí o návštěvníky netrpíme a i naše zboží se prodává, jak má, ale přesto zápasíme s financemi, pravděpodobně je naším problémem špatně nastavená cenotvorba.

„Být nejlevnější je legitimní cenová strategie, ale je třeba si uvědomit určitá rizika. Hlavní past spočívá v tom, že e-shop postupně získává většinu zákazníků ze spotřebitelů, kteří jsou cenově velice senzitivní a, lidově řečeno, ‚koukají na každou korunu‘,“ vysvětluje na blogu Karsa monitor Michal Ježek, specialista na e-shopy.

Ke zjištění, kde je chyba, je tedy potřeba si zahrát na detektiva. Ale i když se nám ji podaří odstranit, může přijít opačný problém…

4. Doprava

I když se nám podaří přesvědčit návštěvníky webu, aby si zboží koupili právě u nás, ještě nemáme vyhráno. Zboží jim totiž ještě musíme doručit, což může být při vysokém počtu objednávek náročné.

Vánoční období je tradičně na dopravu výrobků nejnáročnější, a proto bychom se na něj měli pečlivě připravit. Jednou z možností je nábor posily, byť dočasný (například ve formě brigád) do našeho internetového obchodu, další je časová rezerva pro zasílání balíčků. Jinými slovy: Zatímco mimo předsváteční sezónu by doručení trvalo například dva dny od zaslání objednávky, na začátku a v polovině prosince musíme počítat s tím, že se tato doba o několik dní zvýší. Důvody mohou být jak vytíženost na straně nás, prodejců, tak i na straně dopravců.

Kterého však vybrat? Na internetu najdeme recenze, které nám mohou posloužit jako vodítko, není ale nutné si vybrat jen jednoho – některé e-shopy dávají zákazníkům na výběr firmy, která jim zboží doveze.

V neposlední řadě, pokud k tomu máme podmínky, můžeme zákazníkům nabídnout, aby si zboží vyzvedli přímo v jedné z našich provozoven. Tato možnost je obzvlášť výhodná, působíme-li ve velkém městě. V některých případech je i nutností, například tehdy, pokud se profilujeme jako značka šetrná k životnímu prostředí, jelikož balení zboží pro zásilku vytváří další odpad. Je proto nutné při výběru možností myslet i na profil našeho e-shopu.

I když se ale rozhodneme zákazníkům zboží zasílat přes dopravce, měli bychom spolupráci vyhodnocovat. Přestože zásilku předáme kurýrní službě a zákazníka uvědomíme, že za doručení nyní odpovídá přepravce, dodání zboží je součástí celkové spokojenosti zákazníka. Objevuje-li se mezi nakupujícími nespokojenost s konkrétním dopravcem, je na místě ho vyměnit nebo s ním přestat spolupracovat, aby se spokojenost zákazníků nesnižovala nebo nestagnovala.

Závěrem: Předvánoční období je pro internetové obchody vrchol sezóny, zároveň je toto období ale také nejnáročnější. Spoustě problémů se však dá předejít včasnou přípravou, případně se dají vyřešit takzvaně za běhu. A chcete-li si e-shop nechat vytvořit přesně na míru, nebojte se oslovit Modrého ducha.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku