Menu

Jak se uplatnit v IT? Outplacement znamená dostat příležitost, ne jen padáka

Co je to outplacement a jak se liší od klasického vyhazovu? Jak se vyrovnat se změnou zaměstnání, ať už odcházíte dobrovolně, nebo jste odejiti? Co může od outplacementu očekávat odcházející (nebo přicházející) IT specialista?

Jak se uplatnit v IT? Outplacement znamená dostat příležitost, ne jen padáka

„Velice si vážíme Vaší práce, kterou jste pro nás vykonala. Bohužel se s Vámi budeme muset rozloučit...“ Věty, které nejspíš nechceme slyšet, ale leckdy ani říkat. Výpověď, stejně jako rozchod, může bolet obě strany, a to bez ohledu na důvod nuceného odchodu. Existují ovšem zaměstnavatelé, kteří se snaží tento proces zpříjemnit, a to takzvaným outplacementem.

Slovo outplacement pochází z angličtiny a skládá se z výrazů „out“ neboli „mimo“ a „placement“ neboli „umístění“. Nejedná se však o hledání náhradního místa, které musel odcházejícímu zaměstnanci zajistit zaměstnavatel v dávných dobách. Outplacement je služba, která pomáhá končícímu zaměstnanci využít svůj potenciál v dalších profesních krocích. Netýká se tedy jen zaměstnanců, které někdo propouští, nýbrž i těch, kteří odcházejí z vlastní vůle.

Z ajťáka sanitářem (a naopak)

Důvodů, proč firmy investují do outplacementu, je několik. Jak stojí na stránkách Career Designer, na kterých se podílí tým kariérních poradců, personalistů, koučů a dalších profesionálů, nemusí jít nutně o „etické a společensky odpovědné chování firem“. Motivací pro společnosti může být například:

  • PR zaměstnavatele: když se chováme nadstandardně i k odcházejícím zaměstnancům, vytváříme tím auru organizace, která hledí na zaměstnance nejen jako na „pracanty“, nýbrž i jako na lidi;
  • prevence konfliktů: odcházející zaměstnanec nemusí pociťovat nespravedlnost kvůli výpovědi; případně
  • utužování vztahů na pracovišti: snad nikdo nechce dostat výpověď, pokud ale víme, že pokud se tak náhodou stane a že s námi bude zacházeno korektně, snadněji se s ní smíříme (mimochodem, podobný způsob přijímání toho, jak rozhodují druzí, můžeme také vypozorovat u odsouzených, jak říká kriminolog Jakub Drápal).

Outplacement můžeme využít napříč sektory, včetně informačních technologií. Je sice pravda, že současnou krizí není IT jako takové příliš postihnuto (naopak na softwaru a hardwaru závisí fungování mnoha podniků), softwaroví inženýři, testeři, správci sítí a další informatičtí pracovníci pracují napříč odvětvími. Tedy např. i v oblasti letového provozu, turismu, těžařství a dalších oborech, které byly pandemií COVID-19 negativně zasaženy.

Jaké tedy mohou být kroky lidí v IT po propuštění?

  • Bývalý zaměstnanec zůstane v IT, ale přejde k jinému zaměstnavateli, například ve stabilnějším odvětví. Příkladem může být tester, který testoval software pro letecký průmysl, nyní ho ale vymění za pojišťovací.
  • Bývalý zaměstnanec sice zůstane v IT, nebude se však poohlížet po zaměstnaneckém poměru, nýbrž se vydá podnikatelským směrem. Podle portálu navolnenoze.cz přešlo po hospodářské krizi v roce 2008 na volnou nohu nemálo profesionálů, kteří přišli o místo, tudíž lze podobný trend očekávat i v současnosti.
  • Bývalý zaměstnanec úplně opustí informační technologie a začne se realizovat v jiné profesi. K tomu může dojít i poté, co zaměstnavatel zjistí, že zaměstnanec nepodává takový výkon, jaký od něj očekával. Nicméně i u úspěšných informatiků může převládnout touha po změně životního stylu nebo smysluplnější práci. (Ostatně, britský antropolog David Graeber, který proslul svou teorií „práce na h*vno“, zařadil mezi zbytečná povolání i programátory, kteří opravují špatný kód místo toho, aby někdo napsal nový, který nebude vyžadovat zaměstnance na opravu.)

Může to ale fungovat i naopak: Lidé, kteří dosud pracovali v jiné profesi, se mohou po propuštění přeorientovat na informační technologie.

Raději to nezkoušejte doma… tedy ve firmě

Ať už se ale chystá odcházející zaměstnanec zakotvit kdekoliv, outplacement je přínosný pro každého. Dokonce může nasměrovat správným směrem propuštěného, který tápe v tom, čemu by se měl věnovat.

„Ovšem kariérové jádro outplacementu spíše není služba zajišťovaná primárně interními zdroji,“ vysvětluje opět Career Designer. Podle něj má kariérový poradce či kouč, který se na outplacementu podílí, stát na straně propuštěného zaměstnance, nikoliv zaměstnavatele, ať už bývalého, stávajícího či potenciálního.

Je to pochopitelné – služby outplacementu slouží v první řadě propouštěným zaměstnancům, nikoliv propouštějící organizaci. Má-li osoba, která drží v ruce čerstvou výpověď, skutečně využít svůj potenciál na maximum, musí její zaměstnavatel přijmout jako fakt, že se třeba stane součástí konkurence. V takovém případě by byl ovšem outplacement ze strany zaměstnavatele střet zájmů.

Hledá se kariérní kouč. Zn.: Zralá osobnost

Co tedy může odcházející specialista na IT od outplacementu očekávat?

„Někteří poskytovatelé vám akorát nabídnou nástroje a trénink, díky kterým se dostanete na pohovor, zatímco jiní se zaručují, že jejich široké spektrum služeb, například vyhledání vhodného zaměstnání, tvorbu osobní značky, koučink a poradenství, bude pokračovat, dokud nezískáte místo. Druhá možnost je samozřejmě výhodnější pro obě strany, tudíž dává smysl si zjistit, kolik podpory vám poskytovatel skutečně zajistí a v kterém okamžiku všechny své služby ukončí,“ uvádí na svých stránkách americká společnost VelvetJobs, která se na outplacement specializuje.

Kde odborníky na outplacement vyhledat? Tuto službu najdeme v portfoliu kariérových poradců a koučů, které si můžeme vyhledat přes různé portály či organizace, například server JobHub, databázi České asociace kariérových poradců, LinkedIn nebo portál Na volné noze. Cenu si každý poradce stanovuje individuálně a pohybuje se v řádech stokorun až tisícikorun za hodinu poradenství. Stejně tak můžeme využít služeb specializovaných agentur, které budou samozřejmě řádově vyšší.

A jaké vlastnosti by ideální poradce či kouč měl mít? Samozřejmostí jsou individuální přístup a orientace na trhu práce, stejně tak porozumění profesím v IT i mimo ně. Stejně jako jakýkoliv jiný odborník, který pracuje s lidmi, by měl spolupracovat s dalšími specialisty, například se sociálním pracovníkem, rekrutérem a podobně. Změna práce totiž může člověku převrátit život vzhůru nohama, tudíž si vyžádá komplexní podporu.

„Kariérový poradce je zralá osobnost, která dokáže spolupracovat s lidmi na jejich životní profesní cestě. /.../ Kariérový poradce ale nemá člověku doporučovat, co by měl dělat a jak, což se mnohdy děje. Úkolem kariérového poradce je vést klienta k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní rozhodování o pracovní dráze,“ uvádí v rozhovoru pro server iHNed.cz Silvie Pýchová, lektorka a předsedkyně občanského sdružení Centrum kompetencí.

A tak by to mělo být u jakéhokoliv vzdělávacího procesu: Ulovíme-li druhému rybu, zajistíme mu jídlo na den, naučíme-li ho však ryby lovit, zajistíme mu potravu na celý život.

Na stejných principech si zakládá i BlueGhost. Pokud je vaším hlavním cílem kariérně i osobnostně vyrůst, bude se vám v doupěti Modrého ducha líbit. Prohlédněte si nabídku volných pozic nebo Duchovi rovnou nezávazně pošlete své CV.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku