Co je to outplacement a jak se liší od klasického vyhazovu? Jak se vyrovnat se změnou zaměstnání, ať už odcházíte dobrovolně, nebo jste odejiti? Co může od outplacementu očekávat odcházející (nebo přicházející) IT specialista?
„Velice si vážíme Vaší práce, kterou jste pro nás vykonala. Bohužel se s Vámi budeme muset rozloučit...“ Věty, které nejspíš nechceme slyšet, ale leckdy ani říkat. Výpověď, stejně jako rozchod, může bolet obě strany, a to bez ohledu na důvod nuceného odchodu. Existují ovšem zaměstnavatelé, kteří se snaží tento proces zpříjemnit, a to takzvaným outplacementem.
Slovo outplacement pochází z angličtiny a skládá se z výrazů „out“ neboli „mimo“ a „placement“ neboli „umístění“. Nejedná se však o hledání náhradního místa, které musel odcházejícímu zaměstnanci zajistit zaměstnavatel v dávných dobách. Outplacement je služba, která pomáhá končícímu zaměstnanci využít svůj potenciál v dalších profesních krocích. Netýká se tedy jen zaměstnanců, které někdo propouští, nýbrž i těch, kteří odcházejí z vlastní vůle.
Důvodů, proč firmy investují do outplacementu, je několik. Jak stojí na stránkách Career Designer, na kterých se podílí tým kariérních poradců, personalistů, koučů a dalších profesionálů, nemusí jít nutně o „etické a společensky odpovědné chování firem“. Motivací pro společnosti může být například:
Outplacement můžeme využít napříč sektory, včetně informačních technologií. Je sice pravda, že současnou krizí není IT jako takové příliš postihnuto (naopak na softwaru a hardwaru závisí fungování mnoha podniků), softwaroví inženýři, testeři, správci sítí a další informatičtí pracovníci pracují napříč odvětvími. Tedy např. i v oblasti letového provozu, turismu, těžařství a dalších oborech, které byly pandemií COVID-19 negativně zasaženy.
Může to ale fungovat i naopak: Lidé, kteří dosud pracovali v jiné profesi, se mohou po propuštění přeorientovat na informační technologie.
Jsi zkušený vývojář či projektový manažer se zaměřením na technologie? Pojď pracovat k Modrému duchovi!
Ať už se ale chystá odcházející zaměstnanec zakotvit kdekoliv, outplacement je přínosný pro každého. Dokonce může nasměrovat správným směrem propuštěného, který tápe v tom, čemu by se měl věnovat.
„Ovšem kariérové jádro outplacementu spíše není služba zajišťovaná primárně interními zdroji,“ vysvětluje opět Career Designer. Podle něj má kariérový poradce či kouč, který se na outplacementu podílí, stát na straně propuštěného zaměstnance, nikoliv zaměstnavatele, ať už bývalého, stávajícího či potenciálního.
Je to pochopitelné – služby outplacementu slouží v první řadě propouštěným zaměstnancům, nikoliv propouštějící organizaci. Má-li osoba, která drží v ruce čerstvou výpověď, skutečně využít svůj potenciál na maximum, musí její zaměstnavatel přijmout jako fakt, že se třeba stane součástí konkurence. V takovém případě by byl ovšem outplacement ze strany zaměstnavatele střet zájmů.
Co tedy může odcházející specialista na IT od outplacementu očekávat?
„Někteří poskytovatelé vám akorát nabídnou nástroje a trénink, díky kterým se dostanete na pohovor, zatímco jiní se zaručují, že jejich široké spektrum služeb, například vyhledání vhodného zaměstnání, tvorbu osobní značky, koučink a poradenství, bude pokračovat, dokud nezískáte místo. Druhá možnost je samozřejmě výhodnější pro obě strany, tudíž dává smysl si zjistit, kolik podpory vám poskytovatel skutečně zajistí a v kterém okamžiku všechny své služby ukončí,“ uvádí na svých stránkách americká společnost VelvetJobs, která se na outplacement specializuje.
Kde odborníky na outplacement vyhledat? Tuto službu najdeme v portfoliu kariérových poradců a koučů, které si můžeme vyhledat přes různé portály či organizace, například server JobHub, databázi České asociace kariérových poradců, LinkedIn nebo portál Na volné noze. Cenu si každý poradce stanovuje individuálně a pohybuje se v řádech stokorun až tisícikorun za hodinu poradenství. Stejně tak můžeme využít služeb specializovaných agentur, které budou samozřejmě řádově vyšší.
A jaké vlastnosti by ideální poradce či kouč měl mít? Samozřejmostí jsou individuální přístup a orientace na trhu práce, stejně tak porozumění profesím v IT i mimo ně. Stejně jako jakýkoliv jiný odborník, který pracuje s lidmi, by měl spolupracovat s dalšími specialisty, například se sociálním pracovníkem, rekrutérem a podobně. Změna práce totiž může člověku převrátit život vzhůru nohama, tudíž si vyžádá komplexní podporu.
„Kariérový poradce je zralá osobnost, která dokáže spolupracovat s lidmi na jejich životní profesní cestě. /.../ Kariérový poradce ale nemá člověku doporučovat, co by měl dělat a jak, což se mnohdy děje. Úkolem kariérového poradce je vést klienta k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní rozhodování o pracovní dráze,“ uvádí v rozhovoru pro server iHNed.cz Silvie Pýchová, lektorka a předsedkyně občanského sdružení Centrum kompetencí.
A tak by to mělo být u jakéhokoliv vzdělávacího procesu: Ulovíme-li druhému rybu, zajistíme mu jídlo na den, naučíme-li ho však ryby lovit, zajistíme mu potravu na celý život.
Na stejných principech si zakládá i BlueGhost. Pokud je vaším hlavním cílem kariérně i osobnostně vyrůst, bude se vám v doupěti Modrého ducha líbit. Prohlédněte si nabídku volných pozic nebo Duchovi rovnou nezávazně pošlete své CV.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc