Menu

7 tipů pro začátečníky, jak zviditelnit firmu na Instagramu

Ještě nejste na Instagramu? Třetí nejpopulárnější sociální síť je šancí, jak oslovit vaše publikum. Přečtěte si 7 tipů, jak s propagací začít.

7 tipů pro začátečníky, jak zviditelnit firmu na Instagramu

Instagram je vizuální sociální síť, na které se sdílejí fotografie a krátká videa. Data za rok 2018 zaznamenala v Čechách masivní nárůst v používání této platformy. V průzkumu popularity sociálních sítí AMI Digital Index drží Instagram bronzové místo hned po Facebooku a YouTube. Máte už také svůj profil? V 7 jednoduchých bodech si vysvětlíme, co potřebujete znát k úspěšnému entrée na Instagram.

1) Založte si firemní profil

Jako firma máte šanci na Instagramu oslovit přes 1 500 000 Čechů. Pokud chcete Instagram využívat k propagaci, firemní účet je nezbytností. Narozdíl od osobního účtu pomocí něj získáváte statistiky o vašich fanoušcích a máte šanci zjistit, kdo jsou a co chtějí vidět. Když pochopíte zájmy svého publika, přizpůsobíte mu obsah na míru.

Založit firemní účet je jednoduché a zdarma. Prostě si stáhněte aplikaci a nechte se vést krok po kroku. Aktuální návod si můžete projít přímo na stránce Instagramu. Čeká vás několik úkolů: Zvolíte si přihlašovací údaje a uživatelské jméno, které je zároveň názvem vašeho profilu a můžete ho kdykoliv změnit. Proklikáte se až k pokynu Vytvořit účet a váš prázdný profil je na světě. Nyní je potřeba ho vyplnit.

Pokud už máte existující osobní účet, snadno ho v nastavení přepnete na firemní. Budete vyzváni k vytvoření firemní stránky na Facebooku, kterou propojíte se svým Instagram účtem. Pokud žádnou nemáte, Instagram vytvoří stránku za vás. Nemusíte se bát, že by vzniklá stránka zobrazovala obsah, který nemáte pod kontrolou. Instagram spadá pod Facebook, který má zájem synchronizovat informace o vašich účtech. Pro vás z toho vyplývají dva zásadní benefity: Zaprvé, jeden příspěvek můžete sdílet na dvou místech, zadruhé, při správě reklam budete pro oba účty využívat jednotný nástroj Facebook Business Manager.

2) Nastavte poutavě svůj profil

Jen uživatelské jméno a profilová fotografie nestačí. Po založení je k vašemu prázdnému účtu potřeba doplnit další informace. Projděte si patero základních věcí, které by měl obsahovat správně vyplněný profil.

  • Zkontrolujte uživatelské jméno. Je dobré použít název vaší firmy nebo značky , aby si vás lidé zapamatovali. Případně přidejte slovo, které přímo souvisí s vaším podnikáním, například „pekarny_lahoda“, „pedikura.anna.novotna“ nebo „katkaphotography“.
  • Pod uživatelské jméno vyplňte stručný popisek, kdo jste a co děláte. Popisek, neboli bio, je krátký text v hlavičce vašeho profilu. Jeho cílem je zaujmout a úderně, heslovitě představit vaší tvorbu. Pro zvýraznění informací můžete použít odrážky a emoji obrázky.
  • Nezapomeňte lidi vyzvat k akci. Bio popisek je jediné místo, kam lze vkládat funkční odkazy, například na váš web nebo e-shop.
  • Vytvořte si svůj vlastní hashtag (klíčové slovo) a přidávejte ho jak do bio popisku, tak ke každému příspěvku. Čím více fanoušků se ho naučí používat, tím viditelnější se vaše příspěvky stanou.
  • Vytvořte promo Příběhy, které archivujete do záložek pod bio popiskem. Jsou to krátké foto prezentace či videa, které mají fanoušci okamžitě na očích poté, co navštíví váš profil. Díky tomu v nich můžete efektivně ukázat, o čem je vaše podnikání.

3) Vytvořte si obsahový plán

Příspěvek je fotografie nebo krátké video doplněné o popisek. Není vhodné přidávat příspěvky nahodile a na poslední chvíli. Promyslete si dopředu, jak a kdy chcete příspěvky zveřejňovat. Vizuální styl i tón komunikace musí být jednotný a relevantní k vašemu podnikání. Co to znamená, je patrné i selským rozumem - jestliže prodáváte motorky, nesdílejte na svém profilu fotky koťátek. Jestliže prodáváte reality, neoslovujte své fanoušky „těpéro, lidi“.

4) Rozlišujte Profil vs. Stories

Vnímejte to tak, že fotky na profilu jsou ideálním obrazem vašeho podnikání. Vaše vizuální portfolio, které probouzí v lidech příjemné emoce. Neexistuje, abyste jen tak cvakli na mobil produkt, na kterém zrovna pracujete, a neupravenou fotku v děsivé kvalitě nahráli na profil. Lidé chtějí sledovat hezké věci.

Ke sdílení střípků ze zákulisí slouží instagramová funkce Příběhy. Příběhy, neboli Stories, mají za cíl přiblížit vyumělkovaný „insta svět” běžnému životu. Profil ukazuje výsledek toho, co děláte, Stories ukazují, jak to děláte. Do Stories se nahrávají mobilní postřehy, tvůrčí procesy a vtipné skeče z každodenního života. Pokud však nestavíte svůj Instagram na kultu osobnosti, nesdílejte prosím, co jste měli dnes k snídani. I neformální Příběhy by měli alespoň částečně korespondovat s vaší prací.

5) Používejte #hashtagy

Hashtagy jsou klíčová slova označená symbolem #. Přidávají se do popisků ke každému příspěvku. Přiřazují téma vašemu obsahu. Je to stejné jako ve vyhledávání – zadáte klíčové slovo a zobrazí se relevantní výsledky.

Zamyslete se nad svojí tvorbou a definujte, čeho se fotka týká. Prohlédněte si příspěvky od lidí s podobný zaměřením a podívejte se, jaké hashtagy používají. Slova si zapište a použijte. Vyškrtejte nicneříkající klišé typu #fun #beauty #instalife, hashtagy musí vypovídat víc o vašem oboru. Například profil zaměřený na jógu použije kromě obecných hashtagů #joga #flexible #exercise i konkrétnější specifikaci nebo demografický údaj: #ashtangajoga #handstand #yogaprague #jogaprotehotne.

Našeptávač hashtagů vám bude nápomocen při výběru vhodných slov, která nejsou ani moc komerční, ani totálně neznámá. Pamatujte, že v jednoduchosti je síla, není třeba věci překombinovávat a používat hashtagy #nejroztomilejsizevsechroztomilychstenatek nebo #JakNaseFirmaVyrazilaNaRyby. Myslete na to, že chcete být hlavně dohledatelní pro ostatní.

Maximálně můžete pod jednu fotku napsat 30 hashtagů. Když se rozvášníte a přidáte jich více, zobrazí se jen samotná fotografie bez popisku a můžete začít znovu. Ideální je zlatý střed, ani moc, ani málo. Nejlepší rada opět zní – zkoušejte a analyzujte!

6) Testujte, kdy zveřejňovat obsah

Kdy je nejlepší doba na zveřejňování? Kdy mají příspěvky největší dosah? Otázky na závěr, na které bohužel není jednoznačná odpověď. Instagram se řídí algoritmem, který se každou chvíli mění, a jehož přesnou funkci zná jen hrstka vývojářů. Nemusíte však „střílet naslepo“. Existují vyzkoušené postupy, které vám pomohou.

Přidávejte jeden příspěvek denně, nebo alespoň obden. První dva týdny zkuste jednu fotku každé ráno. Po dvou týdnech změňte čas na 13. - 15. hodinu. Po dalších 14 dnech zveřejňujte kolem deváté večerní. Vytvoříte si tím statistiku, kdy je vaše publikum nejaktivnější. Graf si můžete prohlédnout v menu na kartě Přehledy – Okruh uživatelů.

7) Buďte aktivní a komunikujte

Jak zvýšit svůj dosah ještě více? Je důležité vědět, že již zmíněný algoritmus vás eviduje nejen jako tvůrce, ale i jako konzumenta obsahu. Vaše aktivita na Instagramu přímo ovlivňuje dosah vašich příspěvků. Nebuďte proto pasivní! Vytvářejte kvalitní obsah, komentujte, komunikujte a sledujte tvorbu ostatních. Čím více se zapojíte, tím více si vás algoritmus „oblíbí“. A hlavně, ani Řím nepostavili za den. Buďte trpěliví a vytrvejte!