Menu

Legenda o jednorožci

Všestrannost tvůrců webových stránek má své hranice. Existuje někdo, kdo je schopen dobře stránku vymyslet, naprogramovat, obléct do slušivého designu i naplnit obsahem?

Legenda o jednorožci

Jednorožci jsou bájná zvířata, opředená mnoha tajemstvími. Krásná, tajemná, kouzelná. Přeloženo do dnešního jazyka: reprezentativní, držící si pod pokličkou své know-how a dokáží téměř cokoliv. Stejně tak je to s lidmi, kteří jsou schopni a ochotni vytvořit kvalitní webovou stránku bez toho, aby potřebovali pomoc od někoho dalšího. Jednorožci ve světě IT. Jednorožci jedoucí na RGB duze.

Pro vytvoření kvalitní internetové prezentace, ať už se jedná o webovou stránku nebo o e-shop, je zapotřebí několik velmi specifických činností, které z pravidla reprezentují jednotliví specialisté:

UX designer

  • UX je zkratka pro user experience neboli zákaznickou zkušenost či prožitek. Specialista na UX, nebo chcete-li UX designer, má v popisu práce pochopit co nejlépe všechny aspekty podnikání svého klienta. Seznámí se se službami a produkty, které vidí v širších souvislostech trhu. Vžije se do potřeb stávajících i potenciálních klientů. Na základě nabytých poznatků následně navrhuje optimální strukturu webu tak, aby promlouval k cílovým zákazníkům jazykem, kterému budou rozumět a stylem, který je osloví. Širší přesah práce UX designera spočívá v navržení dalších ostatních prezentačních materiálů (newsletter, tištěná brožura, vizitky apod.) i ostatních služeb, které ovlivňují spokojenost zákazníka.

Copywriter 

  • Specialista na obsahovou stránku kovaný v psaní reklamních textů. V těsné spolupráci s UX designerem vytvoří konečnou strukturu webové stránky včetně hlavního menu, obsahu domovské stránky a všech podstránek. Dbá na to, aby texty byly nejen zajímavé, originální a srozumitelné pro danou cílovou skupinu, ale také díky vhodně voleným klíčovým slovům a relevantnímu obsahu zajímavé pro vyhledávače. Více o práci copywritera a všech nástrahách, kterým při své práci čelí, si můžete přečíst ve článku Fantom zvaný copywriter

Grafik

  • Grafik je ten článek v celkovém řetězci, který obstará vizuální stránku webu tak, aby byla přitažlivá a líbivá. Na základě podkladů od UX designera a copywritera nakreslí slušivou košilku, do které bude web oblečen. Má na starosti barvy, tvary a veškeré grafické doplňky. Do jeho práce patří i tvorba loga a grafického manuálu, který obsahuje veškerá pravidla o používání všech zmíněných grafických prvků.

Programátor (kodér)

  • Pokud už je známo, jak bude web vypadat a co bude jeho obsahem, je potřeba ho uvést v život. To má na starosti programátor, který samotný web vytvoří a zajistí veškeré funkcionality, které postupně odladí, otestuje a je hotovo.

A teď se vraťme zpět k jednorožci. Pokud si představíme, že by všechny výše uvedené role měl zastávat jeden člověk, je více než patrné, že je to tvor minimálně velmi ojedinělý. A stejně jako u jednorožců o něm panují legendy, že ho někdy někdo už viděl. Ano, existují. Ale jak píše Patrick Neeman ve svém článku „The Unicorn designer Dilemma“, tak je velmi drahý, hodně vytížení a opravdu málokdy tak dobrý, jak se prezentuje.

Každá z rolí vyžaduje trochu jiný úhel pohledu, který ve výsledku vytváří ten správný vícerozměrný celek. A zkuste se někdy v jednom člověku dívat na koně na Václaváku z více stran. Zároveň jsou si jednotlivé složky nejen kontrolním orgánem, ale i poradní komisí a hnacím motorem.

Jsou však situace, kdy práce jednorožců může fungovat. Rozhodně je můžete ustájit ve StartUpech, které jsou zpravidla zaměřeny na jeden produkt či službu a není tak potřeba pokrývat tak rozsáhlou znalostní oblast. Zároveň je alespoň ze začátku fajn platit jen jednoho člověka, který posléze zjistí, kolik dalších k sobě vlastně potřebuje. A jelikož samozřejmě všemu rozumí, může je i dobře kontrolovat. Konec konců, mrkněte na článek Justina Smithe, „My Thoughts on Unicorns in the Mystical World of UX“ .

Než se rozhodnete jednorožce zaměstnat, pořádně si prověřte, že jeho roh opravdu pevně drží a nejedná se jen o obyčejného koně, ne-li poníka. Nebo si můžete jednoho koupit v našem zkušebním e-shopu. Kdo ví, třeba bude umět k všem výše zmíněným věcem i vařit dobrou kávu.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.