Menu

Meta místo Facebooku. Co se (ne)změní?

Před nedávnem oznámila americká společnost dříve známá jako Facebook, Inc., že změní svůj název na Meta Platforms, Inc. Někteří uživatelé Facebooku se začali obávat, že si budou muset zvykat na novou sociální síť i jiné prostředí. Jaká je ale realita?

Meta místo Facebooku. Co se (ne)změní?

Meta je provozovatelem dvou sociálních sítí: Facebooku a Instagramu. První sociální síť je populárnější: v druhém kvartálu letošního roku ji každý měsíc aktivně využívaly téměř tři miliardy lidí, zatímco Instagram se mohl pochlubit pouze miliardou aktivních uživatelů měsíčně.

Není tedy divu, že avizovaná změna ze společnosti Facebook na společnost Meta vyvolala spoustu otázek. Změní se nějak sociální sítě? Zmizí? Nebo budou dál existovat? Modrý duch nestraší a uklidňuje každého, kdo má na alespoň jedné této sociální síti účet:

1. Jména sociálních sítí se nemění.

Název sociální sítě Facebook byla sice totožná s názvem společnosti, která ji provozuje (Facebook, Inc.), nicméně po změně firmy si svůj název zachovává. Ani Instagram, který také po Metu spadá, svůj název měnit nebude.

Je to ve skutečnosti praktické, protože v běžném hovoru bude možné odlišovat sociální sítě a jejich provozovatele, zatímco jsme donedávna mohli být zmateni z toho, jestli je řeč o firmě, nebo o sociálním médiu.

Ba co víc, Meta plánuje expandovat i do jiných vod. To je také důvod, proč zvolila tento název.

„Dnes nás svět vidí jako společnost sociálních médií, ale naše DNA říká, že jsme společnost, která vytváří technologie na propojování lidí, a metaversum je dalším milníkem, stejně jako jím byly sociální sítě, když jsme začínali,“ vysvětlil rozhodnutí ředitel společnosti Mark Zuckerberg.

A co je vlastně ono metaversum? Zanalyzujeme-li si toto slovo řecko-latinského původu, dozvíme se, že znamená prostor překračující vesmír. Konkrétně se jedná o trojrozměrný svět virtuální reality. V metaversu si stačí nasadit brýle a můžeme hrát virtuální golf nebo se zúčastnit virtuálního koncertu. A právě zde začne Meta působit.

2. Mění se logo společnosti.

Se změnou názvu značky pochopitelně přichází i změna vizuální identity. Logem Mety se tak stala modrá ležatá osmička, symbol nekonečna.

Nové logo se však zakrátko stalo předmětem vtipů: Je totiž velmi podobné logu aplikace M-sense Migräne, která pomáhá v boji proti migréně a kterou vyvinula německá společnost Newsenselab. To se také skládá ze symbolu pro nekonečno, má však bílou barvu a nachází se na zeleném poli.

„Jsme velmi poctěni tím, že se Facebook cítil inspirován naším logem –⁠ možná se inspiruje i našimi procesy na ochranu dat,“ uvedla společnost na twitterovém účtu aplikace a dodala, že komu změna způsobila migrénu, může si stáhnout M-sense Migräne.

Zároveň ale sdělila, že nechce americkou společnost žalovat: „Neřekli jsme, že [logo] ukradli – řekli jsme, že jsme poctěni tím, že se námi inspirovali.“

3. Budoucnost sociálních sítí je ve hvězdách.

Ačkoliv Meta neplánuje své sociální sítě rušit ani radikálně změnit, vzhledem k tomu, jak se mění svět, se nejspíš promění i uživatelské chování. Jak budou sociální sítě vypadat ve světě virtuální reality, není prozatím nikdo schopen říct.

Jaké trendy ale vidíme teď? Jejich využívání v marketingu, důraz na vizuální obsah (tak vznikly Instagram a TikTok) a čím dál důležitější role oproti klasickým webovým stránkám. Platformy Meta Platforms tedy s námi ještě nějaký čas zůstanou.

Jak se vám článek líbil?

6

Praktický

3

Inspirující

1

Zábavný

9

Nic moc