Menu

6 věcí, které je dobré vědět o PPC reklamě

Chcete být lovcem zákazníků nebo kořistí marketérů? Objevte krásu PPC reklamy.

PPC reklama se objevuje mj. ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo na Seznamu.
PPC reklama se objevuje mj. ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo na Seznamu.

1. Co přesně znamená zkratka PPC

Pay-per-click reklama říká už svým názvem to nejdůležitější o svém principu, tedy to, že se platí za proklik. Další možností u online reklamy je platit jen za zobrazení, a nebo naopak až za dokončení objednávky na základě prokliku.

V České republice je PPC reklama spojena především se dvěma systémy: s Google AdWords a s Sklikem od Seznamu.

PPC reklama se může objevovat v podobě placených míst ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo na Seznamu. Také může mít podobu textu, či banneru umístěného na libovolné stránce, která poskytne prostor. Samostatné systémy PPC reklamy mají i sociální sítě Facebook, Twitter, Instagram ad.

2. Jaká je cena

Cenu, kterou zaplatí zadavatel reklamy, když návštěvník na reklamu klikne, neurčuje provozovatel reklamního systému. Cenu si určuje sám inzerent. Zadaná cena za proklik soutěží s ostatními nabídnutými částkami na principu dražby. Na určená klíčová slova se zobrazí inzerát s nejlepší kombinací nabízené ceny a míry prokliku.

Reklama by měla být efektivní, nabídnutá cena musí být konkurenceschopná, ale zároveň musí odpovídat zisku z prodeje zboží, které propaguje.

3. Kde se bere kontextová reklama

PPC reklama se mimo vyhledávače zobrazuje jako kontextová reklama i na ostatních webech. Podobně jako u placených míst ve vyhledávání funguje tak, že správce kampaně zadá klíčová slovní spojení, která se objevují na webu, témata webu nebo zájmy uživatelů. Na stránkách, které tyto podmínky splňují se reklama bude objevovat. Například na blogu o akvaristice se tak ukáže inzerát na krmivo pro rybičky nebo na life-stylovém online magazínu pro muže se zas objeví reklama na vodu po holení.

4. K čemu je přesnost

Náklady lze snižovat dobrým zacílením inzerce. PPC kampaň umožňuje nejen hlídat vynaložené finance, ale hlavně vyhodnocovat úspěšnost a na základě výsledků zpřesňovat klíčové fráze. Kampaň lze rozšiřovat o nová klíčová slova, nová cílová publika či snižovat náklady na propagaci. PPC reklama je rychle se rozvíjející obor s mnoha novinkami každý měsíc. Díky využívání nových funkcí můžete prorazit i mezi dlouhodobými inzerenty. 

5. Jak fungují stalkující bannery

Pronásleduje vás celé odpoledne jeden a týž banner na různých stránkách? Patrně se jedná o retargetingovou (či remarketingovou reklamu). Retargeting používá soubory cookies (ano, to jsou ty na které se teď tak často upozorňuje), jež se ukládají v prohlížeči každého uživatele. Pomocí cookies retargetingový systém pak uživatele rozpozná i na jiných stránkách a může mu reklamu zobrazovat nehledě na kontext. Nějakou chvíli jste brouzdali eshopem a pak odešli na zpravodajský server, ale najednou mezi odstavci vidíte zboží z nedokončeného nákupu. Je to trochu děsivé, ale funguje to.

6. Jaké jsou nevýhody PPC reklamy

Lupa.cz jako nevýhody uvádí: „u náročných kampaní je potřebná téměř každodenní starost o reklamní sestavy pro docílení maximálního výsledku“ a „relativní obtížnost správného nastavení reklam“.

Je pravdou, že pro ideální fungování PPC reklamy je třeba efektivitu kampaně pravidelně vyhodnocovat a podle tohot upravovat nastavení kampaně. Pro odborníky a milovníky PPC reklamy to však není překážka, ale zábava!