Menu

Přestaňte snít o televizní reklamě. Pusťte ji on-line.

Televize je mrtvá, ať žijí on-line video servery! Nabízejí velká publika, přesnější cílení, lepší měření i trochu výhodnější cenu.

Pro skupinu 15-24 let představuje YouTube českou jedničku pro sledování video obsahu a související reklamy. I u ostatních věkových segmentů se pohybuje mezi sedmi nejsledovanějšími zdroji
Pro skupinu 15-24 let představuje YouTube českou jedničku pro sledování video obsahu a související reklamy. I u ostatních věkových segmentů se pohybuje mezi sedmi nejsledovanějšími zdroji

Pamatujete si na 90.léta a TV Nova? Na béčkové akční střílečky, jihoamerické telenovely, silvestrovské estrády a zlaté časy televizní reklamy? Tehdy byly půlminutové spoty považovány za vrchol všech marketingových aktivit. Kdo měl rozpočet na renomovanou reklamní agenturu a vysílací prostor o pauze během večerního megafilmu, ten byl král a jeho produkty se prodávaly bez ohledu na jejich kvalitu. Podíly v Harvardských fondech, losy od báby Tutovky nebo hubnoucí pás doktora Středy podporující cvičení skrze elektrošoky do vašeho břicha…

V těch dobách byla video reklama vyhrazena jen několika málo vyvoleným a ostatní o ní mohli leda tak snít. Snad i díky tomu je televizní spot stále zakořeněn v hlavách řady podnikatelů a manažerů jako meta, které musí jednou dosáhnout.

Co vás láká na televizní reklamě?

Zkuste se zamyslet, proč má smysl inzerovat v televizi. Protože je tam největší zásah publika? Je to prestižní? Je skvělé, že to uvidí vaši známí? Nebo věříte ve výborné cílení této reklamy? Myslíte si, že je to v přepočtu na jednoho příjemce (diváka) nejlevnější a váš rozpočet využijete co nejefektivněji? Asi vás zklamu, ale nic z toho není úplná pravda. Nevěříte? Pojďme si to probrat podrobněji.

Největší zásah publika

Televizní reklama sice má stále ještě největší zásah publika (podíl populace, kterou médium dokáže oslovit). Čím dál více jí však dýchají na krk on-line videoportály a streamovací služby. Například server YouTube směle soupeří s největšími českými televizemi a podle cílové skupiny se pohybuje na první až sedmé pozici. Čím mladší segment zvolíme, tím lepší je jeho pozice na trhu. A tak pro skupinu 15-24 let představuje YouTube českou jedničku pro sledování video obsahu. Ve skupině 15-34 let je na druhé pozici.

Poplácání po ramenou

Jen málokdo asi začal s televizní reklamou, aby se mohl chvástat před rodinou, kamarády a obchodními partnery. I když trocha uznání je vždycky fajn.

Před začátkem inzerce prakticky v jakémkoliv médiu je třeba si uvědomit, že efekt se dostaví pouze tehdy, když se reklamy opakují. Omezená série televizních spotů zapříčiněná omezeným rozpočtem s sebou nese i omezený účinek. V takové situaci se pak může stát, že jediný viditelný efekt bude právě uznalé přikývnutí od známých, které jste předem upozornili na zakoupený reklamní čas. Toto není správná cesta.

Reklama na Nově osloví důchodce i teenagery

Představujete si, jak se vám po reklamním spotu na Nově zaplní obchod či e-shop hromadou různých zákazníků, kteří udělají stovky objednávek? Tak to většinou není. Efektivní cílení jedné reklamy na více skupin obyvatelstva prostě nefunguje. Konec konců to věděl i Vladimír Železný, když dělal Billboardovou reklamu na TV Nova. Už tehdy se každá reklamní plocha zaměřovala na jinou cílovou skupinu.

Práci se segmenty publika nejlépe umožňuje internetová reklama včetně videoreklamy. Neplaťte za inzerci cílenou na někoho, kdo není vaším potenciálním zákazníkem.

Nemám miliony na TV

Toto je nejpádnější argument, proč TV reklamu vůbec nezvažovat. Jedeno vysílání reklamy v prime timu může firmu vyjít na částku 100 - 200 tisíc Kč. Finance potřebné pro smysluplné vysílání videospotu v televizi tak jdou opravdu do milionových částek.

V rámci internetové videoreklamy můžete investovat libovolné peníze. Samozřejmě i zde platí, že je třeba počítat s určitou investicí, která umožní nejen nákup zobrazení, ale i přípravu kvalitního videa, které bude dobře fungovat. To znamená, že reklamu někdo zaznamená, zapamatuje si značku nebo klikne na vložený odkaz.

Cena reklamy: Televize vs. YouTube

Televize je v měření hodně pozadu. O obrovských výdajích za reklamu rozhoduje 1850 domácností, tedy asi 4500 lidí připojených k zařízení Peoplemetr. Podle toho, kolik z těchto lidí se na televizi a na reklamu v daný čas dívalo, se určí sledovanost a tím i celková cena. Ta se obvykle pohybuje okolo 80-160 Kč za 1000 zhlédnutí. Kolik diváků reklamu ve skutečnosti vidí a vnímá je otázka, kterou peoplemetr uspokojivě nevyřeší.

Naopak on-line videoreklama je v tomto ohledu velmi dobře měřitelná. Navíc je komerční spot před videem spojen s větší pozorností a to i v situaci, kdy chce divák toto sdělení přeskočit. V tomto případě navíc inzerent nic neplatí. I díky tomu se cena za 1000 zhlédnutí reklamy na YouTube pohybuje o trochu níže než v TV, tedy kolem 50-150 Kč.

Jak se tedy rozhodnout?

Pokud porovnáme TV a on-line videoreklamu na YouTube. Tak u druhého jmenovaného média máme při srovnatelných nákladech na zhlédnutí a podobném zásahu populace lepší možnosti měření, cílení a hlídání rozpočtu.

Navíc se s on-line videoreklamou dá začít i při rozpočtech v řádu desítek tisíc korun. Taková částka pokryje tvorbu spotu, základní konfiguraci i úvodní rozpočet. Co se týče ročních nákladů na pravidelné zobrazování reklamy, částka 120 000 Kč (10 000 Kč měsíčně) je z pohledu efektivity stále smysluplná a únosná i pro menší firmu.

Přestaňte tedy snít o Době Železné a rovnou se vrhněte do žhavé současnosti. Ostatně YouTube je druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na světě a třetím největším v Česku. A na rozdíl od televizí, stále roste jeho sledovanost i objem reklamních investic. A proč je na Youtube 4,5 milionů Čechů a tráví na něm 75 minut týdně? Třeba vám odpoví video YouTube Rewind: The Ultimate 2016 Challenge

 

Další zdroje:

  • Vlastní analýza dat a výzkum Median pro Google 3/2017
  • Google Partners Video Content Academy 2017
Jiří Hochman 11.09.2017