Menu

S mobilním eshopem o tržby nepřijdete

Náš výzkum potvrdil trend ve změně návštěvnosti eshopů. Přístupy z mobilních zařízení meziročně rostou o více jak 100 %.

Mobilní eshopy realizované společností BlueGhost
Mobilní eshopy realizované společností BlueGhost

Data za září 2015

Blíže jsme se podívali na návštěvnost vybraného vzorku internetových obchodů. Rešerše proběhla na datech za září 2015 na objemu 300 000 návštěv a celkem se do ní zapojilo přes 20 eshopů různých velikostí a zaměření.

20 % návštěv z mobilních zařízení

Z naší rešerše vyplynulo, že 20,4 % přístupů dnes pochází z mobilních zařízení. Tedy každý pátý návštěvník drží v ruce mobil, nebo tablet, získává informace o produktech či přímo nakupuje. Rozptyl mezi jednotlivými firmami se pohyboval od 10 do 40 %, přičemž u slevových portálů byla vyšší mobilní návštěvnost než u e-shopů.

Meziroční nárůst 100 %

Data ukázala, že meziroční nárůst návštěv z mobilů činí v průměru 99,7 % a vývoj v posledních měsících naznačuje, že i v příštím období bude tento trend pokračovat. S tímto by měl každý e-shop počítat. Brzy totiž návštěvnost z mobilních zařízení předežene tu ze stolních počítačů a notebooků. Podobně jako je tomu již dnes v USA.

Google zvýhodňuje optimalizované weby a eshopy

Od 21.4 2015 působí na výsledky vyhledávání Google nový algoritmus, který zvýhodňuje weby a e-shopy, které jsou optimalizované pro mobilní zařízení. Umístí je nejen na lepší pozici, ale ještě u nich zobrazí informaci: optimalizováno pro mobily, která zvyšuje míru prokliku. Pokud máte problém se prosadit mezi zaběhlou konkurenci ve výsledcích vyhledávání, tato novinka Vám dá příležitost tuto situaci změnit.

Konverzní poměr na eshopech bez mobilní verze je poloviční oproti návštěvám ze stolních počítačů

Z dat vyplývá, že eshopy, které nemají responzivní design (přizpůsobující podobu dle přístroje), ani mobilní verzi webu, mají poloviční konverzní poměr na mobilních zařízení než na stolních počítačích. Tato informace sama o sobě nemusí být špatná. Ne každý chce nakupovat a zadávat kontaktní a dodací údaje přes mobil. Stejně tak se v telefonu málokdo dívá na filmy. Uživatel raději zadá tyto údaje pohodlně na větším zařízení. Důležité však je to, že se o nákupu rozhodnou již při použití mobilu. Třeba na cestě z práce v MHD. Mobilní verze internetového obchodu tak bývá často prvním krokem k objednávce, ktera později dorazí z klasického počítače.

S nasazením responzivního eshopu se konverzní poměr může zvýšit o 50 -100 %

U optimalizovaných eshopů roste konverzní poměr na mobilech a tabletech až k hodnotám dosahovaných na stolních počítačích. Když například máte na PC a noteboocích podíl konverzí 2 % a u chytrých telefonů pouze 1 %, pak Vám mobilní eshop může pomoct číslo vyrovnat a zvýšit počet objednávek o více něž 10%. (Při 20% mobilní návštěvnosti.) Sami si spočtěte, za jak dlouho se vám investice do responzivního řešení internetového obchodu vrátí.

Jaká je budoucnost?

Dnes je ještě obor a typ produktu určující, zda uživatelé budou nakupovat přes mobilní zařízení či přes počítač. Budoucnost je však jasná. Vliv chytrých přístrojů bude růst a pro většinu eshopů bude mobilní verze nutností pro zachování konkurenceschopnosti.

Jiří Hochman 21.10.2015
Meziroční růst podílu návštěvnosti z mobilních zařízení
Září 2012, 0.9 %Září 2013, 3.9 %Září 2014, 10.2 %Září 2015, 20.4 %
Podíl přístupů dle zařízení
PC a notebooky, 80 %Chytré telefony, 14 %Tablety, 6 %