Menu

Česká e-commerce 2017: nákupní horečka za 115 miliard

Že by naše životy bez internetu nebyly zdaleka tak hezké jako s ním, je dnes asi každému jasné. Co na to tvrdá čísla za rok 2017?

Nákupní horečka v české e-commerce stoupá
Nákupní horečka v české e-commerce stoupá

Češi na internetu jako ryby ve vodě

Podle výsledků spotřebitelského výzkumu Consumer Barometer od Google z tisícovky oslovených v České republice:

- internet používá z „osobních” (čti nepracovních) důvodů 81 % dotázaných,

- pokud potřebuje nějakou informaci, jde ji ze všeho nejdřív hledat na internet 84 % dotázaných,

- 56 % dotázaných využije k vyřízení svých potřeb digitální prostředí raději než offline svět (pokud je ta možnost).

Nejvíce používanými přístroji jsou mobilní telefony a televize. Počítače a notebooky skončily na třetím místě, používání čtvrtých smartphonů přiznalo 65 % Čechů. Podle říjnového průzkumu SPIR Češi online 2017 ale lidé pod 40 let surfují častěji na mobilech a tabletech než na PC.

Přepište dějiny: v 2017 jsme opět trhli rekord

V červenci Heureka vyhlásila další meziroční nárůst českého online nakupování. Češi utratili za první pololetí roku 2017 46,4 miliard Kč, tedy o 13 % víc než v předchozím roce. Ředitel nákupního rádce Heureky Tomáš Braverman upozornil, že je to asi tolik, kolik šest let předtím za celý rok.

Na druhém pololetí se ve velké míře podepsaly akce jako Black Friday nebo Dny dopravy zdarma, kdy se během 3 dnů ve všech zapojených e-shopech vytvořilo 427 400 objednávek. Podle Heureky se konečný loňský účet e-commerce v České republice vyšplhal na 115 miliard korun.

TOP 5 v českém e-commerce: Nejnavštěvovanější stále Heureka

„Co Čech, to trenér" platilo možná v dobách, kdy měly zápasy fotbalové Sparty větší návštěvnost než Heureka. Dnes jsme spíš národem surfařů a shopaholiků. Dle Češi online 2017 chodíme ze všeho internetového obsahu nejvíc za zpravodajstvím, které je následováno prodejními stránkami.

Celkem teď máme v České republice asi 36 000 e-shopů s celkovým obratem 4 miliardy euro. Z 8 milionů uživatelů internetu jich je 6 milionu e-shopperů, kteří letos ze všeho nejvíc nakupovali iPhony, fidget spinnery, stany nebo zahradní grily. Vzestupnou tendenci mají také online objednávky oblečení a jídla.

A nejnavštěvovanějším stránky v českém e-commerce? Podle digitální agentury SimilarWeb se seřadily následovně:

1. Heureka (průměrná měsíční návštěvnost 24 mil.)

2. Bazos.cz (20 mil.)

3. Alza.cz (15 mil.)

4. Sbazar.cz (11 mil.)

5. Aliexpress.cz (10 mil.)

Jakub Kašpar 16.01.2018