Menu

Tajemná síla online referencí

Hodnocení e-shopu ovlivňuje množství návštěv, konverzní míru i hodnotu objednávky. Zjistěte si, jak se dají získat dobré reference.

Tajemná síla online referencí

Stejně jako ve fyzickém světě, tak i na internetu mají osobní reference podstatný vliv na rozhodování zákazníků. Ať už se jedná o hodnocení pomocí tzv. hvězdiček či slovně psané komentáře, podle jednotlivých doporučení si uživatelé vybírají, který produkt objednají a kde si jej koupí. To už je samo o sobě podstatným argumentem, proč by se provozovatelé e-shopů měly o názory zákazníků zaznamenané v on-line světě zajímat. Důvodů je však mnohem více a vzájemně na sebe navazují. Pojďme je proto podrobněji probrat.

Hodnocení e-shopu ovlivňuje množství návštěv

Dobrý rating přispívá návštěvnosti hned dvakrát. Hvězdičky a jim podobná známkování jsou nejjednodušším a nejviditelnějším znázorněním kvality internetového obchodu. Prakticky každý katalog firem, internetový vyhledávač nebo srovnávač zboží,  je zobrazuje u odkazu na e-shop a uživatelé jej vidí právě v okamžiku, kdy vybírají, kam povedou jejich další kroky. I když toto hodnocení bývá často nepřesné, tak naprostá většina uživatelů volí, zcela nepřekvapivě, e-shopy s vysokým a nejvyšším ratingem. Také algoritmy, které mají na starosti řazení výsledků, v mnoha případech zohledňují průměrné hodnocení. Při sestavování pořadí pak výše vypisují ty e-shopy a prodejny, které získaly větší množství dobrých referencí.

Hvězdičkám lidé věří

Podobně fungují “hvězdičkové" reference i v rámci reklamních inzerátů. Systémy jako AdWords a Sklik umožňují vložit ověřená hodnocení obchodu k propagovanému sdělení, čímž můžete zvýšit jeho důvěryhodnost. To samé platí také v okamžiku, kdy se již uživatel nachází na vašem e-shopu. Zde je možné prezentovat dobré “skóre" společně s logem konkrétního serveru (Heureka, Zboží, Google nákupy apod.) a tak podpořit vaše dobré jméno v očích návštěvníka. Počet hvězdiček se v takovém okamžiku stává prodejním argumentem a známkou spolehlivosti. Pokud stále pochybujete o vlivu známkování na rozhodování zákazníků, tak se podívejte na některé z údajů, které shromáždil server Business2community.com:

  • 89 % zákazníků si přečte alespoň 1 recenzi předtím, než se rozhodnou o nákupu.
  • 88 % zákazníků považuje online recenze stejně důvěryhodné jako osobní doporučení.
  • 72 % zákazníků u vás nakoupí pouze po přečtení pozitivních referencí.
  • o 31 % vyšší je průměrná hodnota objednávky na e-shopech s vysokým hodnocením, oproti jejich konkurenci s nižším ratingem.

Dokonce i (občasné) nepříznivé reference pro vás mají užitek. Jednak zvyšují věrohodnost pozitivních ohlasů, ale především vám nabízejí cenné informace. Budete-li je studovat, pak zjistíte, kde máte slabá místa a kam je třeba nasměrovat pozornost.

Nejdůležitější weby s on-line referencemi

Míst, kde zákazníci zveřejňují své názory na váš e-shop, je celá řada. Obecně se však dají rozdělit do několika skupin. Předně jsou to vyhledávače zboží a srovnávače cen jako Heureka.cz, Zboží.cz a Google nákupy. Další kategorii tvoří katalogy firem (např. Firmy.cz nebo Google firmy) obsahující celé spektrum společností, e-shopy nevyjímaje. Pokud má váš e-shop také kamennou prodejnu, pak hrají roli i vyhledávače místních podniků jako Foursquare, Yelp nebo Tripadvisor. Samostatnou kapitolu nakonec představuje Facebook, který umožňuje hodnotit všechny firmy, které na něm mají vytvořenou svou stránku.

Jak získat dobré reference? Požádejte o ně zákazníky.

Je tedy zřejmé, že pozitivní on-line reference zásadně pomáhají vašemu podnikání. Že čím více dobrých hodnocení, tím lépe pro e-shop. Co je tedy potřeba udělat, aby vás zákazníci doporučovali? Pojďme si projít různé způsoby jak získávat zpětnou vazbu: 

  • Email s dotazem na spokojenost: Po vyřízení objednávky napište zákazníkovi e-mail s dotazem na spokojenost. Je-li odpověď kladná, pak jej následně požádejte o přidání reference na vybrané servery (ideálně rovnou pošlete odkazy). Tak získáte maximální počet pozitivních reakcí a ze špatných se budete moct poučit, aniž by musely být publikovány. Nevýhodou však je časová náročnost tohoto způsobu.
  • Automatická výzva k hodnocení: Jednoduší cesta vede přes automatické emaily, v nichž rovnou požádáte zákazníky o hodnocení na zvolených portálech. V tomto případě však musíte počítat s tím, že ke známkování vyzvete i ty klienty, kteří neměli s objednávkou dobrou zkušenost. Přesto i zde lze počet negativních hodnocení korigovat - email s výzvou nemusíte posílat každému zákazníkovi, ale pouze těm, u jejichž objednávky neevidujete žádný problém. Ještě jistější způsob je ten, kdy o hodnocení poprosíte jen ty uživatele, kteří u vás nakupují pravidelně. U nich se dá předpokládat spokojenost s vašimi službami.
  • Implementace přímého hodnocení: V tomto případě přenecháváte výzvu k hodnocení přímo na serveru s recenzemi (například na Heurece). Jedná se o technicky nejjednodušší způsob, který vám však dává jen omezené možnosti ovlivnit, jaké známky budete dostávat.

Chtěli byste se o vlivu on-line recenzí dozvědět ještě více? Zkuste se podívat na článek Survey: 90% Of Customers Say Buying Decisions Are Influenced By Online Reviews nebo na infografiku The Impact of Online Reviews on Customers’ Buying Decisions.

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.