Menu

10 totálních marketingových klišé, která raději vypusťte

Jsme inovativní firma s tradicí. Poskytujeme pouze vysoce kvalitní služby v oblasti marketingového nevkusu. Jsme profesionální lídři v oboru prázdných sdělení. Naše otřepané fráze nejsou jen prací, je to životní styl. Neváhejte si vybrat z naší široké nabídky slov, která byste pro svou prezentaci nikdy neměli používat!

10 totálních marketingových klišé, která raději vypusťte

Za zavřenými dveřmi konferenční místnosti probíhá placený výslech. „Jaké jsou hlavní přednosti vaší firmy? V čem jsou vaše služby jedinečné? Jaké jsou vaše konkurenční výhody? Jaké jsou stěžejní informace, které chcete zákazníkovi sdělit?“ Otázky rezonují prostorem, marketéři se dožadují odpovědí a klient se potí úzkostí. Proč je pro lidskou psychiku tak nesmírně obtížné vyjádřit se jasně? A proč bychom měli (nejen) v marketingové komunikaci eliminovat nicneříkající vatu?

Původem francouzské “cliché” znamená stereotyp, kopii, neměnné opakování téhož. Slouží jako jazyková první pomoc, připravená fráze nahrazující podstatu, nad kterou bychom se jinak museli hlouběji zamýšlet. Jsou jistě situace, kdy nám zjednodušuje život, v marketingu však nikoliv.

Je-li reklama soubojem o zákazníkovu pozornost, pak se použitím klišé automaticky degradujeme zpět mezi přehlížené. Jestliže chcete své publikum opravdu oslovit, musíte zapomenout na abstraktní balast a prezentovat konkrétní sdělení, faktické a skutečně zajímavé informace. Začněte zeširoka, postupně odstraňujte nepodstatnou naplaveninu a nakonec se dopracujete až k potřebnému jádru věci – tedy k přednostem vaší firmy.

Při tvorbě jakéhokoliv obsahu je nutné mít se na pozoru. To, co nás napadne jako první, bývá zpravidla copykiller (v zahraničí oficiální termín). Jak již název napovídá, jedná se o zabijáka dobré textařiny. Jak se ho vyvarovat? Určitě se vyplatí první sklizeň nápadů nebrat příliš vážně a počkat, až uzraje druhá. Cesta k okouzlujícímu textu vede přes vymlácené DELETE a nekompromisní slovní cenzuru. A jaká slova jsou spolehlivými vrahy každé snahy?

1) profesionální

Profesionální služby. Profesionální poradenství. Profesionální přístup. Všichni, kdo se něčím živí, jsou profesionálové a specialisté, to by mělo být samozřejmostí a nikoliv stěžejní vlastností, kterou budete vyzdvihovat. Málokterý podnikatel o sobě napíše, že je břídil a neznalý amatér, i kdyby to byla pravda.

2) kreativní

Přemýšlíme tak dalece kreativně, že nás nenapadlo žádné kreativní vyjádření jak se co nejkreativněji popsat. V tomto případě zkuste zapojit trochu více kreativity.

3) kvalitní

Kvalitní služby, kvalitní produkty, kvalitní servis. Co přesně to ale znamená? Pod přívlastkem “kvalitní” se u každého oboru skrývá něco jiného. Kvalitní pizza má jiné vlastnosti než kvalitní fasáda. Právě tato specifika jsou tím, co v textu vypíchněte.

4) firma s tradicí

Kdo se chlubí tradicí, má rozum pod čepicí. Tato fráze na mou věru, navozuje důvěru asi stejně, jako násilná snaha o tradiční archaické verše. Zkuste své zkušenosti jinak vyjádřiti. Co třeba uvést konkrétní přidanou hodnotu, kterou díky své mnohaleté tradici můžete nabídnout?

5) jedna velká rodina

To, že si v kanceláři vzájemně tykáte a občas zajdete na pivo se dá popsat i jinak, než nazýváním svého pracoviště druhým domovem. Přestože rodinné prostředí slibuje každá druhá firma, nabízí se otázka, proč se stále tolik lidí týden co týden nemůže dočkat víkendu? Rodinu máme každý jen jednu. Přívětivé firemní benefity komunikujte doslovně.

6) naše práce je naše poslání

Česká pošta se o to také snaží. Sami však dobře víte, jak to s posláním čehokoliv dopadá. Po dvou hodinách máte spíš náladu na poslání tamních zaměstnanců do temných míst.

7) práci děláme srdcem

Výmluvný claim vhodný zejména pro instalatéry, truhláře, dělníky a další řemeslné profese! Je-li vaše živnost manuálního zaměření, vyplatí se v prvé řadě mluvit o tom, že svoji práci děláte rukama a skutečně víte, jak na to. Je sice hezké, že milujete své řemeslo, když však klientovi praskne potrubí, je aspekt srdce to poslední, podle čeho si bude vybírat opraváře.

8) váš partner pro...

Váš partner pro investice, pro ledničky, pro úklid, pro autodíly. Partnery můžete být zkrátka pro cokoliv, a tím tato fráze opět ztrácí význam. Podobně jako “jedna velká rodina”, je to vyprázdněný termín, který se marně snaží navodit pocit důvěry a bezpečí.

9) individuální přístup

Standard, který nechybí na žádné stránce “O nás”. Klienti či zaměstnanci si mohou však jen domýšlet, co to pro ně ve skutečnosti znamená. Že dostanou svůj individuální pracovní stůl a židli? Že vyřídíte jejich poptávku i o vánocích? Že si mohou nastavit individuální pracovní dobu? Že jim nabídnete individuální cenu? Upřesněte prosím!

10) více než...

Chleba, více než jen chleba. Chleba s máslem! „Více než“ je vítězem dnešního A-Z kvízu. Jedná se bezpochyby o nejnadužívanější šablonu na slogan, jakou kdy lidstvo vymyslelo. Její výskyt ve volné přírodě je tak častý, že ji sběratelé odchytávají do facebookové skupiny.

A na závěr krátké zamyšlení. Existuje vůbec situace, kdy jsou klišé přijatelná? Ano, a to v případě, jsou-li udělena jako hodnocení ze svobodné klientovy vůle. Reference, které vznikají na základě zákaznického dojmu (zkušenosti 3. strany), jsou relevantní a mají požadovanou vypovídající hodnotu. Vše výše popsané o vás může být řečeno jako pochvala. Dostane-li se vám takového ocenění, máte právo cítit se polichoceně. Sami o své firmě to ale raději netvrďte, není to vůbec profesionální!