Menu

6 tipů, jak zazářit na LinkedInu

Zůstávají vaše příspěvky bez povšimnutí a na váš firemní profil jen padá digitální prach? Modrý duch nachystal zázračná doporučení, jak dodat komunikaci na LinkedInu ten správný lesk. V obsáhlém průvodci se dozvíte téměř vše, co potřebujete vědět, aby váše firma na této profesní sociální síti vynikla nad obvyklý průměr.

6 tipů, jak zazářit na LinkedInu

LinkedIn je profesní sociální síť, která se skvěle hodí k budování (osobního) brandu, navazování nových kontaktů, čerpání odborných informací a získávání zakázek. Popularitu odráží i počet uživatelů. Statistika z ledna 2021 říká, že osobní profil na LinkedInu má v Česku už více než 1,8 milionu lidí. Českých firem je pak na LinkedInu přes 30 000. Většina z nich ale síť nevyužívá efektivně.

Hned na úvod vám musím prozradit jednu zásadní věc, která vám ušetří spoustu starostí a v konečném důsledku i peněz. LinkedIn má mnohem radši osobní profily než ty firemní. V praxi to znamená, že příspěvky na firemních stránkách mají podstatně menší dosah, a proto by neměly být středobodem vaší komunikace. Podobně i navazování kontaktů probíhá lépe na úrovni osobních profilů.

Přesto se rozhodně vyplatí firemní stránku založit. Získáte tak další místo, kde se o vás mohou potenciální zákazníci dozvědět. Výhodné je také propojení společnosti se zaměstnanci. Právě oni si mohou nastavit, že pro vás pracují a tak začít přirozeným způsobem šířit povědomí o značce.

Přesně tudy vede cesta k úspěchu. Přes lidi.

1) Firmu zviditelníte skrze ambasadory

Když se nad tím zamyslíte, tak to vlastně není nic nového. I v off-line světě používáte firemní ambasadory.

  • Slečna na recepci vytváří první dojem, protože to obvykle bývá první člověk, se kterým se příchozí dostane do kontaktu.
  • Obchodníci zase jménem firmy pravidelní řeší zakázky s klienty.
  • Personalista volá jako první uchazečům o zaměstnání.
  • A někdo další společnost reprezentuje na odborných konferencích.

Příkladů se najde celá řada.

A na podobném principu funguje i strategie ambasadoringu na LinkedInu. Vybraní lidé se stanou tvářemi společnosti v on-line prostoru. Začnou si budovat osobní značku, kterou šikovně sjednotí s tou firemní. Budou se cíleně propojovat s vašimi potenciálními zákazníky a komunikovat s nimi.

Postupně si vytvoří s cílovou skupinou vztah a získají potřebnou důvěru, kterou časem promění v úspěšné obchody.

Teď se dostáváme k důležité otázce. Kdo by měl za firmu zvednout pomyslný prapor a vydat se na LinkedIn do boje o pozornost? To záleží... Každá firma se nachází v trochu odlišné situaci. Má v týmu rozdílné osobnosti. A hlavně chce dosáhnout různých cílů.

Obecně však platí, že hlavním ambasadorem společnosti by měl být někdo z vedení. Například v České spořitelně odvádí skvělou práci CEO Tomáš Salomon. Pravděpodobně mu sice s tvorbou příspěvků pomáhá odborník, ale to na výsledku nic nemění. Tomáš Salomon je skvělým ambasadorem.

Dalšími ambasadory by měli být obchodníci. K nim se může přidat také uznávaný odborník nebo výrazná osobnost, která si umí získat pozornost.

Má to ale jeden háček. Určitě nikoho nesmíte do spolupráce na firemní komunikaci nutit. To by mohlo udělat více škody než užitku.

Zaměstnance si musíte získat na svou stranu. Postarejte se, aby jim někdo srozumitelně vysvětlil, proč bude jejich aktivita na LinkedInu přínosná pro firmu, pro ně samotné i pro vaše klienty.

A hlavně buďte neustále připraveni pomoci. Třeba nastavit správně osobní profily.

2) Vyladěný osobní profil jako základ úspěchu

Průzkum společnosti FUTURE SALES z roku 2019 odhalil, že pouze 14 % uživatelů má opravdu dobře nastavené a vyplněné osobní profily. Z toho vyplývá jedna důležitá věc. Pokud si sednete s odborníkem na hodinku až dvě k vašemu profilu a důkladně ho vyplníte, rázem se posunete před většinu uživatelů LinkedInu.

Je dobré zmínit, že osobní profil je v současné době mnohem víc než klasický životopis. Prostřednictvím jednotlivých sekcí vyprávíte vlastní příběh, kterým se snažíte zaujmout vaši cílovou skupinu.

Platí jednoduchá rovnice. Čím více toho o sobě vyplníte, tím lépe. Čemu byste však měli věnovat největší pozornost?

Ze všeho nejdůležitější je profilová fotka. Ta je všem neustále na očích, a proto by měla být dostatečně reprezentativní. Cover obrázek zase můžete využít k propojení s firmou.

Podobně důležité je také profesní představení, ve kterém máte shrnout, co vlastně znamená vaše práce pro zákazníka. Copywriter si tam může napsat například: „Píšu články, které vám přivedou vysněné zákazníky.“

Kdybych však měl důkladně popsat všechny kolonky k vyplnění, vydalo by to na další článek. Proto už zdůrazníme jen dvě důležité sekce, které spolu úzce souvísí a často se na ně zapomíná. Přitom pro důvěryhodnost vašeho profilu jsou naprosto zásadní.

Řeč je o sekci „Dovednosti a potvrzení“ a „doporučení“.

Kouzlo spočívá v tom, že si je nemůžete vyplnit sami. Musíte požádat ostatní uživatele LinkedInu, aby vám tato potvrzení a doporučení dali. Dostanete je například od bývalých zaměstnavatelů, kolegů, zákazníků a dalších lidí, kteří mohou potvrdit vaše kvality.

Obě kolonky fungují jako takzvaný sociální důkaz (v angličtině social proof).

Je to podobné jako v e-shopu. Než si koupíte nějaký dražší produkt, také se nejdříve podíváte na hodnocení uživatelů a na odborné recenze, protože informace od prodejce se mohou od reálných zkušeností lišit.

Pokud máte na LinkedInu u svého osobního profilu potvrzené dovednosti a napsaných několik doporučení, budete pro ostatní uživatele mnohem důvěryhodnější. A přesně toho chcete dosáhnout.

3) Pište příspěvky a získejte pozornost správných lidí

Jestli chcete být na LinkedInu skutečně úspěšní, musíte se pustit do pravidelné tvorby HODNOTNÉHO obsahu pro vaši cílovou skupinu. Právě skrze příspěvky se buduje osobní značka a získává pozornost správných lidí.

Pro lepší pochopení uvedeme konkrétním příklad.

Začnete si skrolovat příspěvky a najednou vás jeden z nich zaujme, protože se v něm píše o problému se softwarem, který také využíváte. Kliknete na „zobrazit více“ a už s nadšením hltáte řádek za řádkem. Pokud vám příspěvek ulehčí práci, vyřeší problém nebo vás třeba k něčemu inspiruje, tak si určitě autora postu moc dobře zapamatujete.

Takhle se to stane několikrát a najednou to už pro vás nebude anonymní uživatel LinkedInu, ale Pavel Novák – odborník přes konkrétní softwarovou oblast ze společnosti XY.

Jakmile budete potřebovat podobné služby, určitě bude první, na koho si vzpomenete.

Přesně takhle funguje LinkedIn, a proto se vyplatí:

  • psát o novinkách z vašeho oboru
  • dávat rychlé tipy, které pomohou vyřešit menší problém
  • pochlubit se případovou studií
  • odpovídat pomocí příspěvků na časté dotazy, které řeší vaše zákaznická podpora
  • vzdělávat cílovou skupinu ve vašem oboru
  • ukazovat reálné výhody vašeho produktu/služby
  • předvést několik referencí
  • na vyžádání zaslat váš e-book na konkrétní téma

Právě zaslání vašeho e-booku na konkrétní téma dokáže udělat na LinkedInu pořádný rozruch. Stačí napsat krátký post s textem a na konci vyzvat zájemce o e-book, aby si o něho napsali do komentáře. Výsledek vidíte sami.

Sice nemám přístup k přesné analytice, ale podle profesních znalostí a zkušeností vím, že takový příspěvek mohl mít klidně přes 50 000 zobrazení. A to už se vyplatí.

Přesto všechno se ve statistikách od různých autorů dlouhodobě uvádí, že vlastní obsah na LinkedInu zveřejní aspoň 1x za měsíc pouze 3-4 % uživatelů. Přesně z toho důvodu máte velkou šanci se už za pár týdnů stanete autoritou v oboru. Stačí začít dělat zajímavé příspěvky pro cílovou skupinu.

Jen pozor, abyste neřekli více než můžete. Každá firma, která se rozhodne používat ke své propagaci ambasadoring, musí mít podrobně sepsanou komunikační strategii, aby všichni přesně věděli CO, KDY, KDE, JAK, PROČ a KOMU prostřednictvím LinkedInu (ne)říkat.

4) Plánováním k lepším výsledkům

První příspěvek, druhý příspěvek, třetí příspěvek, a po týdnu aktivity následuje více než měsíční pauza. Tak přesně takhle to vypadat nemá.

Plánování vám pomůže z vašeho úsilí vymáčknout maximální výsledek. Většinu příspěvků si můžete připravit dopředu, uložit na disk a zveřejňovat je postupně podle předem určeného plánu.

Najednou začnete nad obsahem přemýšlet v delším horizontu. Získáte větší nadhled a tematické okruhy rozprostřete do více týdnů, abyste svému publiku nabídli různorodý obsah, který ho bude bavit dlouhodobě.

Ono je to podobné jako s jídlem. Také byste nebyli nadšení, kdybyste museli jíst váš oblíbený oběd 14 dní v kuse. Když si ho dáte dvakrát za měsíc, máte z toho mnohem větší požitek.

Podobně to je i s příspěvky na LinkedInu. Sérii edukativních postů klidně proložte něčím odlehčenějším. Třeba veselou historkou ze zákulisí vaší práce.

A konečně se dostávám k důležité otázce. Kdy je nejlepší doba pro zveřejnění příspěvků? Správná odpověď zní: „Když je vaše cílová skupina na LinkedInu aktivní.“

Bohužel takovou informaci asi většina z nás nemá. Minimálně ze začátku. Proto je dobré se řídit obecnými doporučeními, které vychází z velkého množství dat.

Podle sproutsocial získá post největší odezvu, když ho zveřejníte:

  • ve středu od 8 do 10 ráno, a pak přímo ve 12 hodin
  • ve čtvrtek v 9 dopoledne a od 13 do 14 hodin
  • v pátek v 9 dopoledne
  • naopak v neděli je aktivita na LinkedInu minimální

5) Ulehčete si práci s on-line nástroji

Nosit neustále v hlavě, že chcete konkrétní příspěvek zveřejnit ve středu v 9 hodin ráno, to není zrovna ideální. Většinou řešíte spoustu dalších věcí, takže na takovou „prkotinu“ jako je příspěvek na LinkedIn se snadno zapomene.

Co s tím?

Naštěstí existuje celá řada on-line nástrojů, do kterých ve volné chvíli naskládáte připravené příspěvky, nastavíte datum a čas zveřejnění, a pak už jen zkontrolujete, jestli vše proběhlo podle plánu.

Pro jednotlivce je asi nejlepším řešením aplikace Buffer ve free verzi, která dovoluje jednomu uživateli obstarávat 3 sociální sítě s možností naplánovat si maximálně 10 příspěvků. Pokud máte větší nároky, musíte si už zaplatit.

Pro firemní účely se vyplatí předplatit například Hootsuite, Kontentino nebo Sendible.

Protože obsah na LinkedIn se hodí občas doprovodit nějakou tou grafikou, měli byste mít po ruce také editor, ve kterém zvládnete snadno upravit obrázek nebo si udělat jednoduchý vizuál. Pokud nepatříte mezi zkušené grafiky, a přesto chcete dosahovat skvělých výsledků, rozhodně byste měli zkusit Canvu.

Je to jednoduchý editor s intuitivním ovládáním, takže se v něm snadno zorientuje i člověk bez zkušeností. Velkou výhodou je obrovské množství šablon, které stačí jen maličko upravit a získáte téměř profesionální dílo. Přidat můžete i animace nebo video.

6) Začnete se cíleně propojovat

Většina uživatelů LinkedInu dělá, aspoň ze začátku, obrovskou chybu. Chce se propojovat pouze s lidmi, se kterými se už zná.

Ale LinkedIn není Facebook. LinkedIn je profesní sociální síť, na kterou lidé chodí, aby se vzdělávali v oboru, navazovali (obchodní) kontakty a domlouvali se na výhodné spolupráci. Pokud víte, s kým se chcete seznámit, máte skvělou příležitost.

Máte produkt/službu, kterou by mohl poptávat nákupčí ve výrobní společnosti? Nic vám nebrání v cíleném navazování kontaktů. Chcete se zaměřit na Královehradecký kraj? Vyhledejte si zajímavé lidi z této oblasti a pošlete jim pozvánku k propojení. Chcete se seznámit s lidmi z konkrétní společnosti? Pomocí LinkedInu se k nim velice snadno dostanete.

Jen pozor na jednu věc. Hlavně nezačněte hned prodávat. Své nově získané kontakty si musíte nejdříve trochu zahřát. Teprve za nějaký čas nastane správná chvíle na obchodní nabídku.

A teď už víte o LinkedInu téměř vše. Držte se našich rad a brzo se zařadíte mezi záříve hvězdy LinkedInu, které využijí potenciál této sociální sítě na maximum.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc