Menu

6 změn v Google algoritmu, které rozhodují o (ne)úspěšnosti vašich stránek

Google se mění rychlostí až několika tisíců aktualizací ročně. Pokud nechcete s vaším webem klesnout ve výsledcích vyhledávání a zbytečně se tak ochudit o pěknou návštěvnost, musíte mít dokonalý přehled alespoň o hlavních aktualizacích.

6 změn v Google algoritmu, které rozhodují o (ne)úspěšnosti vašich stránek

V průběhu let se vyhledávače ohromně posunuly. Dneska už dokážou mnohem lépe vyhodnotit přínos konkrétní internetové stránky i záměry uživatelů. Google uvádí, že za posledních pět let snížil počet irelevantních odkazů ve výsledcích vyhledávání o více než 40 %.

Každá aktualizace algoritmu tak krůček po krůčku přispívá ke snazšímu hledání v internetové džungli. Zároveň však může zásadním způsobem ovlivnit i návštěvnost vašich stránek.Přečtěte si o 6 hlavních změnách, které si na vás Google přichystal v roce 2021.

Obsah zůstává králem, ale stále více záleží i na zážitku (Page Experience Update)

První oznámení o aktualizaci s názvem Page Experience Update způsobilo paniku, která se ale nakonec ukázala jako zbytečná. Google zaváděl změny průběžně od června do září 2021 a žádné „zemětřesení“ v SERPu neboli na stránce s výsledky vyhledávání se nekonalo.

Obsah prostě zůstává králem i po aktualizaci. Google v oficiálním doporučení pro vývojáře vysvětluje, že požitek ze stránky (jak můžeme page experience přeložit) rozhodně nemá v hodnocení stránek přednost před kvalitou obsahu. Jedná se „pouze“ o další součást Google algoritmu, která bude automaticky vyhodnocovat prvky z(ne)příjemňující návštěvu webu.

A co přesně robot hodnotí? Tentokrát byl Google až nebývale konkrétní a uvedl 4 faktory, které ovlivní vaše skóre:

  1. Core Web Vitals – soubor metrik, které odráží uživatelskou zkušenost (UX). Zaměřují se především na aspekty načítání (First Input Delay), interaktivity (Largest Contentful Paint) a vizuální stability (Cumulative Layout Shift) webu. Stručně, jednoduše a lidsky řečeno: Google hodnotí, jestli se vaše internetové stránky načítají dostatečně rychle a správně.
  2. Mobile Friendly – více než 54 % uživatelů si prohlíží internetové stránky na mobilních telefonech, a proto Google vyžaduje správné zobrazení i na těchto zařízeních. Pokud si chcete zkontrolovat, jak si vedete v této metrice, můžete použít bezplatný nástroj přímo od Googlu.
  3. HTTPS – aby měl váš web dobré hodnocení, musí běžet na zabezpečeném protokolu HTTPS a mít platný SSL certifikát.
  4. Intrusive Interstitials – nesmíte používat vizuální prvky, které uživatele ruší nebo mu brání v pohodlném procházení webu. V praxi to znamená, že se máte zaměřit na správné nastavení reklamy, vyskakovacích a modálních oken a dalších prvků.

Svou hodnotu poožitku ze stránky najdete v novém reportu přímo v Google Search Console. V záložce Kvalita stránky máte i přehledně popsané všechny nalezené problémy. Po kliknutí na chybu dostanete konkrétní URL, takže můžete začít problém okamžitě řešit.

Internet se stal zase o kousek bezpečnějším místem (Link Spam Update)

Aktualizace Link Spam Update z června 2021 má za cíl rozpoznat a odfiltrovat podvodné (a spamové) stránky, které ohrožují bezpečnost uživatelů. Tento druh webů může návštěvníkům do zařízení nainstalovat škodlivý malware nebo krást soukromé údaje jako třeba hesla a další informace.

Google údajně pomocí algoritmů každý den odhalí přibližně 40 miliard podvodných odkazů. Po aktualizaci se procento záchytu ještě zvýšilo, protože algoritmus pracuje napříč více jazyky a umí lépe odhalit i black hat SEO taktiky.

Pokud na svých webech nepoužíváte zakázaná schémata odkazů, inovace Google algoritmu na vás nejspíš nebude mít žádný dopad. Pozor si ale dejte na správné označování odkazů na svých stránkách. Jedná se především o affiliate odkazy, sponzorované články a příspěvky hostů.

Problém s aktualizací můžete mít také na webových stránkách, které uživatelům dovolují vkládat komentáře. Právě v nich se mohou schovávat nežádoucí odkazy a spam. Pokud nechcete mít potíže s algoritmem vyhledávače, tak:

  • proveďte aktualizaci SSL certifikátu,
  • v Google Search Console pravidelně kontrolujte přehled bezpečnostních problémů,
  • průběžně čistěte web od spamu,
  • u stránek s obsahem vytvořeným uživateli používejte noindex, abyste zabránili indexování stránek s nízkou důvěryhodností.

Další doporučení k Link Spam Updatu naleznete přímo v článku od Googlu.

Umělá inteligence porozumí i složitým informacím (MUM Update)

Novinka v podobě MUM (Multitask Unified Model) zatím nic až zas tak zásadního nemění, ale v následujících letech bude hrát nepochybně důležitou roli. Trend potvrdil i pracovník Googlu Pándu Najak, když v článku uvedl, že společnost chce v dalších měsících a letech přidat vylepšení a funkce využívající MUM do mnoha produktů.

A co vlastně MUM umí? Je to umělá inteligence, která dokáže porozumět i složitějším informacím. A to nejen z textu, ale i z obrázků, a do budoucna dokonce i z videí a zvukových nahrávek. Google uvádí, že je až tisíckrát výkonnější než BERT, strategie strojového učení na rozpoznání víceznačných slov.

MUM tak vyhledávači pomůže v mnoha oblastech, od zpracování a pochopení dotazů až po zobrazení relevantních odkazů ve výsledcích vyhledávání. Díky kontextovým informacím získáte během mrknutí oka odpovědi i na složité otázky, na které neexistuje jednoduchá odpověď.

Google zatím MUM nasadil za účelem vyhledávání důvěryhodných informací o vakcíně proti COVIDu-19. A protože se umělá inteligence osvědčila, brzy se můžete těšit na využití v podstatně větším rozsahu.

Google začal ve velkém přepisovat titulky (Page Title Update)

Google upravuje názvy stránek v SERPu už přes deset let, ale od srpna 2021 začal s přepisováním opravdu ve velkém. Umělá inteligence podle v současné době mění skoro 20 % titulků. Respektive jenom v 80 % případů využívá váš „vymazlený“ nadpis, který jste označili HTML značkou Title.

Google mění titulek především, když je:

  • příliš dlouhý,
  • přeplněný klíčovými slovy za účelem zlepšení hodnocení,
  • chybný (= nevyplněný, stejný pro všechny podstránky atd.).

Od aktualizace si Google slibuje, že lidem nabídne čitelnější, srozumitelnější a přesnější názvy stránek. Ve skutečnosti se to zatím moc nedaří. Je vidět, že umělá inteligence není ani zdaleka dokonalá a poměrně často nerozumí jemným jazykovým nuancím, a proto se nakonec v titulku mnohokrát zobrazí prapodivná nesrozumitelnost.

Asi vás tedy nepřekvapí, že v některých případech dochází skutečně ke drastickému snížení prokliku (CTR) na vaši stránku.

Google obvykle titulek nahradí:

  • nadpisem H1, H2, H3 a tak dále,
  • alternativním textem u obrázků,
  • částí textu ze stránky,
  • anchor textem odkazů vedoucích na danou URL nebo
  • „náhodnou“ nesrozumitelností utvořenou algoritmem, která se skládá z mixu všech předešlých možností.

Google vám radí, abyste zůstali v klidu a i nadále se snažili psát stručné, přesné a poutavé titulky, ze kterých se čtenáři dozví užitečné informace. Potom vám (možná) změna titulků hrozit nebude.

Zátah na nedůvěryhodné recenze (Product Reviews Update)

V posledních letech se na internetu rozmohl takový nešvar: Produktové recenze se postupně proměnily ve shrnutí povrchních informací od výrobce, které zákazníkům nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Na většině z nich tušíte, že jsou psané hezky od stolu „námezdním psavcem“, který viděl produkt maximálně na obrázku.

Google se rozhodl tuhle žalostnou situaci změnit. V roce 2021 zavedl hned 2 aktualizace s cílem podpořit recenze produktů, které jdou více do hloubky a čtenářům zprostředkují autorovu osobní zkušenost.

Na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání má šanci recenze, ve které:

  • prokážete odborné znalosti o produktu nebo službě,
  • se rozepíšete o vlastním pohledu (tedy nebudete „papouškovat“ informace od výrobce),
  • přidáte měřitelné ukazatele, kterými produkt ohodnotíte,
  • produkt srovnáte s předchozími modely i konkurencí, aby si zákazník mohl udělat lepší představu o užitečnosti, a v které si čtenáři mohou prohlédnout fotky, videa a zvukové záznamy, které potvrdí vaši osobní zkušenost s produktem.

Další doporučení naleznete ve článku přímo od Googlu. Pokud chcete názornou ukázku povedené recenze, podívejte se třeba na článek od Website Tool Tester, ve kterém hodnotí nástroj na tvorbu webových stránek Wix. Recenze má 3 500 slov a autor v ní kromě hodnotného textu používá i videa, obrázky, interaktivní vyhledávač plánů a nechybí ani často kladené otázky (FAQ) a spravovaná sekce komentářů. Přesně tak má vypadat správná recenze.

Změny v hodnocení lokálních výsledků (Local Search Update)

Při vyhledávání kadeřnictví, květinářství, kaváren i řeznictví a dalších místních provozoven vám Google ve výsledcích vyhledávání zobrazí v takzvaném „local packu“ mapu a seznam tří až čtyř nejlepších firem z vašeho okolí.

Google ale aktualizací algoritmu z přelomu listopadu a prosince 2021 pořadím lokálních firem pořádně zamíchal. Pokud chcete podobně jako ostatní napravit vaši zhoršenou pozici, Modrý duch pro vás má několik doporučení.

Při vyhodnocování firemních profilů Google dlouhodobě vychází ze 3 základních oblastí:

  • relevance – tuhle metriku zlepšíte, když do profilu přidáte podrobné informace o firmě, aby si vyhledávač mohl udělat přesnější představu o vaší společnosti,
  • vzdálenosti – pokud neuvedete polohu vaší provozovny, přicházíte zbytečně o zákazníky a
  • významu společnosti – ukazatel ovlivňují informace z celého internetu (odkazy, články, zatřídění v katalogu firem atd.).

Hodnotící kritéria se ani po aktualizaci nemění. Změnila se „pouze“ důležitost a váha jednotlivých faktorů.

Předtím se na předních pozicích umísťovaly společnosti, které měly v názvu klíčová slova (například řeznictví Masna s.r.o.). A to přesto, že takové chování bylo v přímém rozporu s oficiálními pokyny od Googlu. Právě tato skupina firem zaznamenala po updatu největší propad.

Po aktualizaci má na umístění v local packu mnohem větší dopad vzdálenost a význam společnosti. Současné nastavení tak už konečně odpovídá doporučením Googlu, a především bude hrát do karet malým podnikům, kterým otevírá cestu na přední pozice. Tak se připravte na pořádný nával zákazníků.

Jak se vám článek líbil?

12

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku