Menu

7 black hat SEO technik, kterým se raději obloukem vyhněte

Občas se stane, že někdo podlehne vábení „temné strany“. Ve snaze dostat webovou stránku v rekordním čase na první místa vyhledávačů se rozhodne použít zapovězené black hat SEO techniky. Možná se na chvilku zadaří oblafnout vyhledávače a splnit si sen, ale ve skutečnosti žádné zkratky neexistují. Black hat SEO v konečném důsledku vaši pozici na internetu pokaždé oslabí.

7 black hat SEO technik, kterým se raději obloukem vyhněte

Black hat SEO v kostce

Každý vyhledávač (Google Chrome, Seznam, Bing atd.) se snaží uživatelům naservírovat informace, které hledá. Bohužel, nežijeme v ideálním světě. Technologie vyhledávání se sice rok od roku zpřesňují, ale zatím stále nedokážou 100% rozpoznat relevanci všech internetových stránek a ani správně pochopit záměr vyhledávání.

Black hat SEO využívá nedokonalosti vyhledávačů. Pomocí zakázaných postupů můžete konkrétní internetovou stránku protlačit s minimem úsilí a v rekordně krátkém čase na přední pozice výsledků vyhledávání. Z krátkodobého hlediska může takové jednání přivést na web obrovské množství lidí. V čem je teda háček?

Proč se nepřidat k padouchům?

Marketingoví odborníci vám black hat SEO určitě nedoporučí. Pravděpodobně vás bude naopak od těchto praktik důrazně odrazovat. Přesto se stále najde dost odvážlivců, kteří zkouší štěstí a obchází nastavená pravidla, aby dosáhli úspěchu.

Musíte si ale uvědomit 3 základní věci:

  1. Na prvním místě má být dobrá uživatelská zkušenost. Možná se vám povede na nějaký čas oklamat vyhledáváče, ale reální lidé moc dobře odhalí, že nepřinášíte skutečnou hodnotu.
  2. Black hat SEO nevede k dlouhodobým výsledkům. Google i další vyhledávače už dneska umí velice dobře (automaticky) identifikovat a penalizovat tyto taktiky.
  3. Hrozí „vymazání“ z internetu. Po odhalení black hat SEO technik může vyhledávač vaši internetovou stránku odstranit z indexace. Pro běžného uživatele se web stane nedohledatelným.

Někdo se ale do problémů může dostat nevědomě kvůli neznalosti. Proto se určitě vyplatí prostudovat doporučení od Googlu. Pokud se vám nechce číst manuál, řiďte se alespoň jednoduchým pravidlem: Při tvorbě webu a obsahu myslete v první řadě na lidi, až potom na vyhledávače. Pokaždé záleží především na hodnotě pro uživatele.

7 nejčastějších black hat SEO taktik

Perpetum mobile? V textech raději ne.

Perpetum mobile? V textech raději ne.

1. Nadužívání klíčových slov

Při tvorbě obsahu se vyplatí udělat průzkum klíčových slov, abyste věděli, co lidé v souvislosti s vaším produktem/službou vyhledávají. Avšak jejich nadměrné opakování vám určitě k lepšímu místu ve výsledcích vyhledávání nepomůže. Bude to přesně naopak. Po aktualizaci s názvem Panda v roce 2014 už umí Google takové stránky velice rychle automaticky odhalit.

Jak nám ukázala minulost, nepomůže ani důmyslné poschovávání bloků textů s opakujícími se slovy do různých zákoutí webu.

„Obsah je král.“ Toto klišé stále platí.

„Obsah je král.“ Toto klišé stále platí.

2. Obsah s nízkou kvalitou

Tvorba unikátního obsahu zabere poměrně hodně času. Pokud ho však na webu nemáte, nebudete na internetu moc vidět. Google dlouhodobě zdůrazňuje, že obsah je pro vyhledávací algoritmy 1 ze 3 hlavních faktorů hodnocení internetové stránky. Proto se relativně dost lidí uchýlí k metodě, kterou známe už ze školy. Prostě to odněkud opíšeme od A až po Z. Ideálně z cizích webů, které se zabývají podobnou tematikou. Sice za krátký čas získáte obsah na váš web, ale má to minimálně dva háčky:

  1. Porušení autorských práv je trestné, takže vám hrozí pokuta a v krajním případě i odnětí svobody.
  2. Duplicitní nebo automaticky generovaný obsah vyhodnocují vyhledávače jako black hat SEO taktiku, takže se dočkáte penalizace a zhoršené pozice ve výsledcích vyhledávání.
Hru na schovávanou s vyhledávači prohrajete.

Hru na schovávanou s vyhledávači prohrajete.

3. Skrytý obsah

Platí základní pravidlo: Pokud je obsah viditelný pro uživatele i vyhledávače, je všechno v nejlepším pořádku. Záměrné skrývání obsahu je praktika, která se používá, abyste na web dostali více klíčových slov a zároveň neodradili návštěvníky webu. Skrytí textu můžete dosáhnout:

  1. umístěním textu mimo obrazovku pomocí CSS
  2. nastavením velikosti písma na 0
  3. použitím stejné barvy na písmo i pozadí
  4. skrytím odkazu do jednoho malého znaku – například tečky

V dnešní době již Google, Seznam i další vyhledávače o možnostech skrytí textu moc dobře vědí, takže to ani nezkoušejte.

Nelži strýčkovi Googlovi.

Nelži strýčkovi Googlovi.

4. Cloaking

Do češtiny se může tato black hat SEO taktika přeložit jako maskování. Pokud se někdo rozhodne pro cloaking, nahraje na webový server dvě verze internetové stránky. Jednu speciálně upravenou, aby se líbila vyhledávačům, a druhou určenou pro skutečné návštěvníky.

Server dokáže pomocí skriptu relativně přesně rozeznat, jestli si chce stránku zobrazit reálný uživatel z masa a kostí nebo robot ve službách vyhledávačů. Díky tomu může každému naservírovat připravenou stránku. Cloaking se používá především ze dvou důvodů:

  1. K oklamání vyhledávače, aby stránku s nižším hodnocením na základě mylných informací zobrazil na lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání.
  2. K zamaskování ilegálního obsahu. Klasicky se může jednat o web s pornografií, hazardem, pirátskými nahrávkami atd.

Google považuje cloaking za hrubé porušení pokynů pro webmastery, proto za tuto black hat SEO taktiku rozdává také pořádné sankce. Může se dokonce stát, že vyhledávač přestane vaši webovou stránku indexovat. A to znamená, že se stane pro běžného uživatele v podstatě nedohledatelná. Reálným příkladem je kauza z roku 2006, kdy se kvůli cloakingu dostala na černou listinu webová stránka společnosti BMW.

Odkažme si na ně! Ale doopravdy.

Odkažte si! Ale doopravdy.

5. Placené odkazy

Odkaz na vaši stránku z kvalitního a relevantního webu může přivést na vaši doménu solidní návštěvnost. Odkazování má zároveň i další efekty. Google i ostatní vyhledávače vyhodnotí váš web jako důvěryhodný a navíc mohou lépe pochopit, jakému tématu se na něm věnujete.

Bez relevantních zpětných odkazů se na přední pozice ve výsledcích vyhledávání budete dostávat jen velice obtížně. Přesně z toho důvodu se všichni snaží získat co nejvíce linků. Problém nastává, pokud se je rozhodnete od někoho koupit nebo za něco vyměnit. Například za produkt. Google, Seznam a další vyhledávače totiž nákup a prodej zpětných odkazů výslovně zakazují.

Říkáte si, jak může Google odhalit placené odkazy? Způsobů existuje hned několik. Pokud někdo prodává zpětné linky, stává se poměrně dobře vysledovatelným, protože v odkazech se objeví nepřirozené vzory. Pro moderní vyhledávače je odhalení takových vzorů doslova hračka. Druhá možnost je, že vás někdo nahlásí.

Raději než na nákup zpětných odkazů se zaměřte na tvorbu kvalitního obsahu. Potom na váš web budou lidé odkazovat sami od sebe.

Nelegální pěstírna odkazů? Dealování si rozmysli.

Nelegální pěstírna? Dealování si rozmysli.

6. Odkazová farma

Klasická link farma je speciální web (nebo celá síť webů) složený z několika set až tisíců stránek, které na sebe vzájemně odkazují a tím se snaží vyhledávače přesvědčit o své důležitosti pro uživatele. Ve skutečnosti se na odkazových farmách většinou nachází velice nekvalitní obsah s obrovským množstvím odkazů. Z toho důvodu není link farma pro návštěvníka ničím přínosná. Tato taktika byla populární především v dřívějších letech. Dnes už umí vyhledávače odkazové farmy velice rychle odhalit.

Pokud v současné době přesto na nějakou narazíte, asi bude mít trochu jinou podobu. Pravděpodobně se bude skládat z mnohem méně stránek a daleko více obsahu. Může to být třeba síť několik (desítek) blogů, které budou vzájemně prolinkované.

Aktuálně sice může být menší odkazová farmička moderního střihu před vyhledávačem v relativním bezpečí, ale do budoucna se dá očekávat, že dojde k dalšímu vylepšení algoritmů a vyhledávače si poradí s jejich odhalením ještě mnohem lépe. Proto je lepší investovat do white hat SEO taktik, které vás sice nedostanou na přední místa ve výsledcích vyhledávání ze dne na den, ale zase vám nehrozí žádné pokuty.

Machrovat v popisku? Ano, ale s rozumem.

Machrovat v popisku? Ano, ale s rozumem.

7. Zneužívání strukturovaných dat (Rich Snippets)

Strukturovaná data jsou v podstatě doplňující informace, které se zobrazí u odkazu na web ve výsledcích vyhledávání. Pro uživatele internetu to znamená, že u odkazů vidí například hodnocení zákazníků v podobě hvězdiček, cenu, dostupnost na skladě, obrázek, termíny událostí a další informace.

Samotná implementace strukturovaných dat nemá přímý vliv na postavení internetové stránky ve výsledcích vyhledávání. Může ale zásadním způsobem ovlivnit míru prokliku (CTR), což znamená větší návštěvnost webu. Uvádí se, že standardně dochází přibližně k 12% nárůstu návštěvnosti.

Pokud ve strukturovaných datech uvádíte pravdivé informace, pomáháte uživatelům a jednáte v souladu s doporučením Googlu. Proto i Modrý duch vřele radí implementaci skutečných informací o vašem produktu, službě, události atd.

Problém nastává, pokud někdo záměrně uvádí nesprávné informace, aby oklamal uživatele. Proč by to někdo dělal? Důvod je poměrně prostý. Chce na potenciálního zákazníka zapůsobit, a proto vloží do rich snippetu například falešné hodnocení. Jak asi správně tušíte, takové chování není v pořádku a opět ho Google trestá.

Riskovat se nevyplácí

Black hat SEO už má zlatý věk dávno za sebou. V začátcích internetu byly vyhledávače primitivní, takže se daly relativně snadno zmást. V současné době už pracují na základě pokročilých algoritmů, proto umí většinu nedovolených praktik rychle rozpoznat.

Po přečtení článku už zřejmě rozumíte, že nedovolené SEO taktiky mohou být za určitých okolností výhodné pro krátkodobé projekty. Speciálně pro ty, které se nachází na samém okraji seriózního podnikání a dokáží vygenerovat slušné zisky za krátké časové období. Může to být oblast erotiky, hazardu, potravinových doplňků, multi-level marketingu atd.

Pokud však chcete mít dlouhodobě úspěšnou internetovou stránku, black hat SEO praktikám se raději obloukem vyhněte. Řiďte se pokyny pro webmastery a snažte se přinášet skutečnou hodnotu pro reálné uživatele vašeho webu.

Jak se vám článek líbil?

42

Praktický

11

Inspirující

2

Zábavný

11

Nic moc