Menu

Co musí umět správce sociálních sítí?

Sociální sítě jsou dnes běžnou součástí marketingu, a právě proto je potřeba věnovat pozornost tomu, kdo se vám o ně bude starat. Co by měl jejich administrátor umět, jak se správci sociálních sítí dělí a mnoho dalšího se dozvíte v článku.

Co musí umět správce sociálních sítí?

Sociální sítě jsou už běžnou součástí marketingu, což si mnohé firmy uvědomují a zařizují se podle toho. Zatímco v minulosti bylo běžnější, že se o firemní účet na sociálních sítích staral náhodný nadšený zaměstnanec, dnes se specificky na správu sociálních sítí najímají zaměstnanci, případně se navazují spolupráce s freelancery, kteří se této činnosti věnují.

Co by tedy měl dobrý správce nebo administrátor sociálních sítí znát? A podle čeho ho vybrat? Modrý duch přináší tipy, podle čeho se rozhodnout.

Generalista versus specialista

Při rozhodování, koho na správu sociálních sítí přijmeme, je otázka, jaké sociální sítě bude spravovat. Není totiž výjimkou, že se správci sociálních sítí specializují, a tak snadno najdete odborníka, který pracuje s LinkedInem, ale už ne s Facebookem.

To ovšem neznamená, že je specialista na jednu konkrétní síť lepší než člověk, který se zabývá vícemi z nich. Pokud sdílíte obsah na více sociálních sítích méně než jednou denně a zároveň je chcete mít více pod kontrolou, je lepší je svěřit jednomu člověku, který bude mít o nich přehled, než koordinovat skupinu správců několika sociálních sítí.

Je to podobné jako při hledání lékaře: V některých případech stačí obrátit se na praktika, jindy se budete muset poohlédnout po alergologovi nebo ortopedovi.

Na druhou stranu, není v lidských silách zvládnout profesionálně ovládat všechny sociální sítě světa, a proto by vám každý správce sociálních sítí měl být schopen sdělit, kde leží jeho expertiza. Je tomu ale i naopak: Pokud poptáváte osobu, která vám bude obsah sociálních sítí spravovat, musíte uvést, pro které konkrétní sociální sítě hledáte odborníky.

Grafické znalosti

I když se budeme bavit pouze o správcích, kteří budou zajišťovat písemný obsah, bez kladného vztahu ke grafice se neobejdou. Někteří administrátoři sociálních sítí nabízejí jednoduché grafické služby, jiní nikoliv, ale i správce sociální sítě-negrafik musí být ochoten s grafikem komunikovat a připravovat s ním příspěvky, pokud se v nich má objevit obrázek.

Asi nejpopulárnějším nástrojem pro tvorbu grafiky mezi negafiky je Canva, na internetu ovšem najdeme i další alternativy.

Početní znalosti

Na pozici, kde se řeší obsah příspěvků na sociálních sítích, bychom asi nečekali, že se bude počítat, ale opak je pravdou.

To neznamená, že by správce sociálních sítí měl ovládat derivace a integrály, nicméně musí být schopen pracovat se statistikami shlédnutí, návštěvností a přihlášením k odběru a stejně tak umět naplánovat rozpočet kampaně na sociálních sítích (pokud je to potřeba). Měl by umět získat a interpretovat data, tedy rozhodnout, co z nich vyplývá a nevyplývá, rozlišovat korelaci a kauzalitu a podobně.

Pokud se správce sociální sítě v těchto počtech neorientuje, těžko vám poskytne korektní měsíční nebo čtvrtletní report, ba co hůř, jeho špatné zhodnocení dat vás může stát peníze (například na kampaň vynaloženou špatným směrem).

Písemný projev

Správce sociálních sítí by měl ovládat jazyky, v kterých píše příspěvky a komentáře na sociální sítě. Znalostmi gramatiky, pravopisu a stylistiky to však nekončí –⁠ administrátorův projev musí odpovídat tonalitě značky.

Kromě toho by měl být správce „socek“ empatický. To neznamená, že musí odpovídat na každý komentář nebo každému uživateli vyhovět, ale měl by se umět vcítit do pocitů komentujících, pochopit, na co se ptají nebo na co si stěžují, a podle toho se zařídit. To je důležité zejména ve chvíli, kdy dojde k nějaké krizi a na značku začnou dopadat různé útoky na sociálních sítích.

Flexibilita

Sociální sítě běží dvacet čtyři hodin sedm dní v týdnu, a i když je správce sociálních sítí taky jen člověk (tedy musí někdy odpočívat), některé věci přes víkend nepočkají.

Některé globální společnosti si nabírají týmy správců, kteří se po směnách střídají. Pokud jste ale menší firma, nejspíš by se vám takový ansámbl finančně nevyplatil, a tak může být pro vás jednodušší tuto činnost přenechat jednomu či dvěma zaměstnancům nebo externistům.

Ať už se ale rozhodnete pro jakoukoliv cestu, mějte své účty na sociálních sítí pod kontrolou, i když je svěřujete profesionálům.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc