Menu

E-shop právně správně

Neznalost zákona neomlouvá vás ani e-shop. Na jaké náležitosti byste měli dávat dobrý pozor? Čtěte.

Právo platí pro každého - i pro váš e-shop.
Právo platí pro každého - i pro váš e-shop.

Nedostatečné informace o vaší společnosti, nevyžádaná reklamní sdělení nebo chybějící obchodní podmínky vám mohou pěkně zavařit. Pojďme se podívat, na jaké základní legislativní požadavky byste v rámci e-shopu určitě neměli zapomenout.

Informační povinnost

Informační povinnost, neboli poučení návštěvníka e-shopu o základních údajích týkajících se vaší společnosti, prodeji i vracení zboží, je nezbytnou součástí každého prodejního portálu.

Konkrétně se jedná o:

  • Obchodní firmu (název společnosti, pod kterým je zapsána do obchodního rejstříku), v případě provozování e-shopu v rámci živnostenského oprávnění uveďte jméno, příjmení, IČ; další evidenční a kontaktní údaje,

  • Údaje o zboží, ceně, poplatcích, dopravě, ceně dopravy a dalších poskytovaných službách,

  • Poučení o právu na odstoupení od smlouvy pro e-shop a formulář pro odstoupení od smlouvy pro e-shop.

Obchodní podmínky

Obchodní podmínky, které obecně upravují práva a povinnosti prodávajícího i kupujícího, jsou dalším zákonným požadavkem pro bezproblémové podnikání na internetu. Musí být volně přístupné na e-shopu, aby si je každý zákazník mohl prostudovat před uzavřením kupní smlouvy (tedy před okamžikem přijetí zákazníkovy objednávky prodávajícím).

S obchodními podmínkami zákazník při nákupu vyjadřuje souhlas, zpravidla zaškrtnutím políčka „Souhlasím s obchodními podmínkami“. Obchodní podmínky zasílejte zákazníkům e-mailem v příloze, společně s potvrzením objednávky.

Ochrana osobních údajů

V rámci ochrany osobních údajů je nutné na e-shopu zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů a registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů k oznámení o zpracování osobních údajů.

Reklamační řád

Samozřejmostí pro internetové podnikatele je také zveřejnění reklamačního řádu a reklamačního formuláře. Tyto dokumenty zákazníkům poskytují jistotu a vám předem stanovený postup ulehčí případné reklamace.

Cookies lišta

E-shopy, které sbírají data podle nichž lze identifikovat konkrétní osobu (k čemuž stačí i propojení se sociálními sítěmi nebo se službou Google Analytics), musí mít nainstalovanou tzv. cookies lištu. Výslovným souhlasem s používáním cookies od každého jednotlivého zákazníka tak předcházíte nařčení z neoprávněného používání těchto souborů.

EET

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online. Elektronická evidence tržeb se týká i vašeho e-shopu, pokud v něm máte implementovanou platební bránu nebo poskytujete osobní odběr s platbou v hotovosti. Tuto evidenci musíte provést bezprostředně po provedení obchodní transakce, nebo do 48 hodin v případě technického výpadku.

O právní úpravě EET související s e-shopy jsme psali v článku Elektronická evidence služeb jako strašák pro e-shopy

Newsletter

V případě, že se rozhodnete zasílat nabídky vašim zákazníkům v podobě newsletteru, nezapomínejte na udělení aktivního souhlasu se zasíláním (zaškrtnutím políčka „chci odebírat newsletter“ a vložením e-mailové adresy a podobně).

Newslettery vedle toho musí obsahovat informaci, že se jedná o obchodní sdělení a z každého newsletteru také musí být jednoznačně identifikovatelný jeho odesílatel. Nezapomínejte ani na možnost jednoduše a bezplatně odmítnout odběr dalších e-mailů.

Fakturace

U vystavovaných faktur mějte na paměti dodržování číselných řad a náležitosti faktur - daňový doklad musí obsahovat všechny povinné údaje. U výpočtu DPH se řiďte zákonem a jeho novelami, které se mohou dotýkat i vašeho zboží.

Pokud provozovatel e-shopu není plátcem DPH, pak se tato informace musí objevit na daňovém dokladu. V takovém případě sazba DPH naopak na faktuře být nesmí. Sazba DPH se totiž vztahuje ke konkrétnímu zboží a pokud byste do faktury vepsali “0% daň", odběratele byste tím mohli zmást.

Specifická je také fakturace do zahraničí a výpočet daně – pokud je odběratel plátcem DPH v jiné členské zemi EU, provozovatel mu fakturuje bez DPH, pokud odběratel plátcem daně není, posílejte fakturu včetně české sazby DPH.

 

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.