Menu

Obchodní podmínky: povinná výbava e-shopu

Co by měly obchodní podmínky obsahovat a jak je sestavit, aby pokuta od obchodní inspekce byla jen fráze z novin.

Obchodní podmínky: povinná výbava e-shopu

Dle nového Občanského zákoníku (§ 1811, odst. 2) je podnikatel povinen poskytnout spotřebiteli všechny informace, které pro něho mohou být důležité. Proto každý internetový obchod musí na svých stránkách uveřejnit reklamační řád (o tom podrobněji příště) a obchodní podmínky, které by právě všechny potřebné informace měly shrnovat v jednom dokumentu.

Praktické důvody? Ochrana spotřebitele i podnikatele. Zkrátka a dobře, obě strany mají jasno. Spotřebitel se ujistí, do čeho jde a dodavatel se může ohánět větou „Měli jste si přečíst obchodní podmínky“.

Ale jen tak něco si tam přece jen e-shopy navymýšlet nemůžou. Všeobecné obchodní podmínky musí obsahovat řadu informací, které vyplývají z aktuální platné legislativy a nesmí s ní být v rozporu.

Legislativa, kterou stojí za to si nastudovat

Vzorové obchodní podmínky

Vzorové obchodní podmínky si můžete stáhnout na stránkách APEK. Nejen, že jsou volně k dispozici a můžete si je tedy upravit k obrazu vašeho e-shopu, ale ještě obsahují vysvětlující komentáře. Můžou je tak využít už zajeté e-shopy, ale i podnikatelé začínající, kteří se teprve v legislativě potřebují zorientovat.

Co v obchodních podmínkách nesmí chybět

Každý e-shop je svým způsobem specifický, ale jsou určité náležitosti, které obchodní podmínky rozhodně obsahovat musí:

  • Identifikační údaje obchodníka (název/jméno, IČO, kontaktní údaje apod.)
  • Základní charakteristiku nabízeného zboží nebo služeb
  • Dodací podmínky včetně uvedení dalších nákladů
  • Platební podmínky a možné způsoby platby
  • Způsob uzavření kupní smlouvy (objednání)
  • Poučení o právu na odstoupení od kupní smlouvy
  • Informaci, jak dlouho závazek trvá a za jakých podmínek jej lze ukončit
  • Podmínky reklamace (pokud nemáte reklamační řád jako samostatný dokument)

Poučení o právu na odstoupení

Zajímavou kapitolou je odstoupení od smlouvy. Poučení o právu na tento úkon je povinnou součástí obchodních podmínek a musí v něm být výslovně uvedeno, že spotřebitel má právo od smlouvy do 14 dnů (počítáno od převzetí zboží) bez udání důvodu odstoupit, a zároveň i to, jakým způsobem je možné zboží vrátit. Pokud v obchodních podmínkách tato 14ti denní lhůta uvedena není, může být prodloužena na 1 rok a 14 dní. Sám provozovatel e-shopu nesmí dobu nijak zkracovat, ani ji jinak omezovat.

Na stránkách Portálu veřejné správy si můžete stáhnout Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy.

Více o této problematice je pěkně shrnuto na portálu Právo pro podnikatele v sekci Odstoupení od smlouvy do 14ti dnů.

Doporučení na závěr

  • Obchodní podmínky mějte na svých stránkách umístěny viditelně, aby byly pro spotřebitele jednoduše dohledatelné.
  • Vždy obchodní podmínky přikládejte k samotné objednávce, a to včetně poučení o odstoupení od smlouvy, to je koneckonců zákonná povinnost.
  • Pište srozumitelně a jednoduše. Zapomeňte na poznámky pod čarou a jinak zašifrovaná sdělení. Jestliže dojde na lámání chleba, tak na ně nebude brán zřetel, pokud se na ně spotřebitel sám neodvolá. A krom toho si zbytečně podkopáváte důvěryhodnost vašeho podnikání.
  • Nechte své hotové obchodní podmínky překontrolovat právníka. Přece jen, odborné oko se vždy hodí.

Čtení na dlouhé zimní večery

Pokud se chcete prokousat souhrnným infem o ochraně spotřebitele, tak navštivte portál Businessinfo.cz, kde najdete vše pěkně po kupě. Zajímavé je i čtení o cookies v ČR, které pěkně shrnuje portál Právo pro podnikatele. A co všechno krom obchodních podmínek ještě patří do povinné výbavy e-shopu je součástí jednoho z našich předchozích článků Struktura úspěšného eshopu.

Pavel Weber 12.04.2016