E-shop právně správně
Blog 23. 01. 2017
Neznalost zákona neomlouvá vás ani e-shop. Na jaké náležitosti byste měli dávat dobrý pozor? Čtěte.

Nedostatečné informace o vaší společnosti, nevyžádaná reklamní sdělení nebo chybějící obchodní podmínky vám mohou pěkně zavařit. Pojďme se podívat, na jaké základní legislativní požadavky byste v rámci e-shopu určitě neměli zapomenout.
Informační povinnost
Informační povinnost, neboli poučení návštěvníka e-shopu o základních údajích týkajících se vaší společnosti, prodeji i vracení zboží, je nezbytnou součástí každého prodejního portálu.
Konkrétně se jedná o:
-
Obchodní firmu (název společnosti, pod kterým je zapsána do obchodního rejstříku), v případě provozování e-shopu v rámci živnostenského oprávnění uveďte jméno, příjmení, IČ; další evidenční a kontaktní údaje,
-
Údaje o zboží, ceně, poplatcích, dopravě, ceně dopravy a dalších poskytovaných službách,
-
Poučení o právu na odstoupení od smlouvy pro e-shop a formulář pro odstoupení od smlouvy pro e-shop.
Obchodní podmínky
Obchodní podmínky, které obecně upravují práva a povinnosti prodávajícího i kupujícího, jsou dalším zákonným požadavkem pro bezproblémové podnikání na internetu. Musí být volně přístupné na e-shopu, aby si je každý zákazník mohl prostudovat před uzavřením kupní smlouvy (tedy před okamžikem přijetí zákazníkovy objednávky prodávajícím).
S obchodními podmínkami zákazník při nákupu vyjadřuje souhlas, zpravidla zaškrtnutím políčka „Souhlasím s obchodními podmínkami“. Obchodní podmínky zasílejte zákazníkům e-mailem v příloze, společně s potvrzením objednávky.
Ochrana osobních údajů
V rámci ochrany osobních údajů je nutné na e-shopu zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů a registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů k oznámení o zpracování osobních údajů.
Reklamační řád
Samozřejmostí pro internetové podnikatele je také zveřejnění reklamačního řádu a reklamačního formuláře. Tyto dokumenty zákazníkům poskytují jistotu a vám předem stanovený postup ulehčí případné reklamace.
Cookies lišta
E-shopy, které sbírají data podle nichž lze identifikovat konkrétní osobu (k čemuž stačí i propojení se sociálními sítěmi nebo se službou Google Analytics), musí mít nainstalovanou tzv. cookies lištu. Výslovným souhlasem s používáním cookies od každého jednotlivého zákazníka tak předcházíte nařčení z neoprávněného používání těchto souborů.
EET
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online. Elektronická evidence tržeb se týká i vašeho e-shopu, pokud v něm máte implementovanou platební bránu nebo poskytujete osobní odběr s platbou v hotovosti. Tuto evidenci musíte provést bezprostředně po provedení obchodní transakce, nebo do 48 hodin v případě technického výpadku.
O právní úpravě EET související s e-shopy jsme psali v článku Elektronická evidence služeb jako strašák pro e-shopy.
Opravdu máte svůj e-shop právně ošetřený? Svým klientům Modrý duch vždy ochotně poradí.
Newsletter
V případě, že se rozhodnete zasílat nabídky vašim zákazníkům v podobě newsletteru, nezapomínejte na udělení aktivního souhlasu se zasíláním (zaškrtnutím políčka „chci odebírat newsletter“ a vložením e-mailové adresy a podobně).
Newslettery vedle toho musí obsahovat informaci, že se jedná o obchodní sdělení a z každého newsletteru také musí být jednoznačně identifikovatelný jeho odesílatel. Nezapomínejte ani na možnost jednoduše a bezplatně odmítnout odběr dalších e-mailů.
Fakturace
U vystavovaných faktur mějte na paměti dodržování číselných řad a náležitosti faktur - daňový doklad musí obsahovat všechny povinné údaje. U výpočtu DPH se řiďte zákonem a jeho novelami, které se mohou dotýkat i vašeho zboží.
Pokud provozovatel e-shopu není plátcem DPH, pak se tato informace musí objevit na daňovém dokladu. V takovém případě sazba DPH naopak na faktuře být nesmí. Sazba DPH se totiž vztahuje ke konkrétnímu zboží a pokud byste do faktury vepsali “0% daň", odběratele byste tím mohli zmást.
Specifická je také fakturace do zahraničí a výpočet daně – pokud je odběratel plátcem DPH v jiné členské zemi EU, provozovatel mu fakturuje bez DPH, pokud odběratel plátcem daně není, posílejte fakturu včetně české sazby DPH.
Jak se vám článek líbil?
1
Praktický
1
Inspirující
0
Zábavný
2
Nic moc