Menu

Jak navrhnout značku, která bude mluvit k zákazníkům

10 otázek, které musí padnout v rozhovorech s designery při tvorbě loga, vizuálního stylu a firemní identity. Úvodní průzkum a pochopení smyslu organizace je klíčem ke značce, která má co říct.

Víte, jak vytvořit značku, kterou ostatní nepřehlédnou?
Víte, jak vytvořit značku, kterou ostatní nepřehlédnou?

Víte, jak vzniká obraz společnosti v hlavách zákazníků? Faktorů, které hrají svou roli je celá řada: patří sem přímá zkušenost se službami či produkty, reference od ostatních klientů, vyprávění reklamních spotů, obsah inzerátů, pozicování značky v rámci sponzoringu nebo komunikace na sociálních sítích. To vše a mnoho dalšího utváří symbolickou hodnotu značky a vypovídá o tom, co je organizace zač. Když pak náhodný kolemjdoucí zahlédne logo na vývěsním štítu, v první řadě se mu vybaví právě tyto vjemy a zážitky, které utvářejí jeho názory i pocity související s danou společností. Jakou roli přitom hraje samotná podoba značky? Záleží na ní vůbec, když toho tolik podstatného říká samotná marketingová komunikace? Hrají významnější roli použité vizuální prvky, nebo jde pouze o to mít „nějaký“ znak s nímž se propojí všechny tyto zprávy?

Tvary písma, barvy, ikony a další obrazové součásti firemní identity zdaleka nejsou neutrálními elementy, ale samy o sobě nesou významy doplňující a utvářející celkové sdělení. Stačí se podívat na některý z článků věnovaných psychologii barev, sémiotice v typografii nebo motivům poutajícím pozornost a hned bude jasné, že design brandu je sofistikovaná hra s různými asociacemi. Prvním krokem k dosažení vítězství přitom bývá dobře udělaný průzkum, v němž vedle praktických otázek zazní také informace umožňující alespoň základní pochopení činnosti organizace. Jen tak může být vaše vizuální komunikace v souladu s tím, kdo opravdu jste. Pracujete na tvorbě nového firemního stylu? Zde je desatero dotazů, na které marketér a grafický designer nesmí zapomenout:

Jaký je marketingový název společnosti?

Pod jakým pojmenováním vás znají zákazníci? S jakým názvem stavíte brand? Může být i odlišný od toho, který je zapsaný v obchodním rejstříku.

Jaké nabízíte produkty a služby?

Co vše obsahuje vaše nabídka? Jaké produkty jsou nejžádanější? Plánujete do budoucna rozšíření, nebo zúžení sortimentu?

Kdo jsou vaši zákazníci?

Máte stanovené persony? Pak je grafickému designerovi rovnou pošlete. V opačném případě zkuste popsat, jak vypadá váš typický zákazník. Najde se něco, co je všechny spojuje? (Pohlaví, věk, vzdělání, lokalita, povolání nebo zájmy?)

Jakou potřebu zákazníků řešíte?

Jak jim pomáháte v jejich práci a životě? Jaké konkrétní problémy zákazníci řeší? Co jim musí scházet, pokud se rozhodnou využít vašich služeb? S jakými úkoly se na vás zákazníci nejčastěji obracejí?

Kdo je vaše konkurence?

A v čem je dobrá? Připravte si seznam seřazený od nejvýraznějších konkurentů po ty nejméně zajímavé.

Proč by zákazníci měli zvolit vaší společnost?

Jaké jsou přednosti vaší společnosti? Jaké jsou výhody oproti konkurenci? Např. kolik let jste na trhu? Kolik máte za sebou dokončených projektů? Jaké konkrétní zajímavé projekty jste realizovali? Jak velký je váš tým? Jaké máte certifkace? Jste členy profesních asociací?

Získáváte oborová ocenění? Máte mezi zákazníky známé společnosti? Co o vás říkají klienti a spolupracovníci? Jaké technologie využíváte? Jakými principy se řídíte? Jaké je vaše cenová politika? Jmenujte, cokoli vás napadne.

Jaké hodnoty u vás ve firmě zastáváte?

V co věříte? Na čem si zakládáte? Jakou máte vizi pro budoucnost? Máte nějaké motto, které to vystihuje? Co byste naopak nikdy neudělali?

Jaký charakter vaší frmu nejlépe vystihuje? Vyberte jeden nebo dva z následujících brandových archetypů a pokuste se formulovat, proč k vaší firmě nejvíce sedne: kouzelník / hrdina / průzkumník / mudrc / neviňátko / tvůrce / vládce / pečovatel / muž z lidu / milovník / šašek / rebel.

Jak propagujete společnost?

Jak se dostáváte „mezi lidi“? Jak se propagujete na internetu? Web? Newslettery? On-line reklamní kampaně? Videa? Sociální sítě? A jak ve fyzickém světě? Tiskoviny? Pobočky? Reklamní plochy v exteriéru? Nebo něco jiného?

Jaké materiály bude potřeba zpracovat?

Vizuální styl by měl pokrývat všechny viditelné prvky, se kterými se setkávají zákazníci, partneři i zaměstnanci. Co vše používáte při obchodním jednání? Co uvidí zákazník na pobočce a při cestě k ní? Jak se prezentujete v digitálním světě? Zkuste si vzpomenout také na všechny používané dokumenty nebo cokoliv jiného, co byste mohli potřebovat.

Původně vyšlo na tyinternety.cz: 10 otázek: Jak navrhnout značku, která bude mluvit k zákazníkům

Jak se vám článek líbil?

4

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku