Menu

Lid versus SEO analyzátor

Z předchozího článku již víme, co se skrývá pod zkratkou SEO. Pojďme se teď podívat hlouběji na jedno velmi palčivé téma, díky kterému nervózně poskakuje myš nejednoho odborníka.

Lid versus SEO analyzátor

Obviněný, povstaňte. Kdo…já? Ano, vy. Co jsem udělal? Právě, že nic. Proč jsem teda tady? Aby všichni viděli, že to „nic“ je stojí spoustu peněz. K tomu nemáte důkazy. Mám. Jaké? Pozvali jsme spoustu expertů, kteří budou svědčit proti vám. Myslíte? Jsem si tím jist, teď už ticho v soudní síni, prosím, předvolávám prvního svědka.

SEO analyzátor nebo chcete-li SEOmat, slibuje automatické vyhodnocení kvality webových stránek z hlediska jejich dohledatelnosti na internetu. Zkrátka změří, jak moc je vaše stránka atraktivní pro vyhledávače, a tím pádem jak vysoko se bude v rámci vyhledávání zobrazovat. Tak je to alespoň prezentováno neznalým uživatelům, kteří ve snaze mít svou stránku naprosto dokonalou zapomínají racionálně uvažovat. Nebo tomu prostě jen nerozumí. Pojďme tedy šířit osvětu s podporou názorů lidí, kteří k tomu rozhodně mají co říci.

Jak SEOmat funguje? Zadáte internetovou adresu, kliknete na „analyzovat“ a už se na vás hrnou výsledky za různé měřené ukazatele. Toho, co opravdu rozhoduje o úspěšnosti webových stránek ve vyhledávačích, je celá řada. Ostatně tomuto tématu jsme věnovali celý článek  „SEO za všechny prachy“.  Od správné práce s klíčovými slovy a texty obecně, přes zpětné odkazy, až po zhodnocení celkové komunikační strategie včetně ekonomických faktorů. Ale žádné z těchto nejdůležitějších parametrů vám tento robot neohodnotí.

„Sledují zejména celou řadu nesmyslů, jako je validita, sémantika, hustota zvoleného klíčového slova, využití nadpisů druhé úrovně, přítomnost sitemapy na pětistránkovém webu, GTPR nebo absolutní počet zpětných odkazů. Ty celkový úspěch ve vyhledávačích neovlivňují často vůbec nebo okrajově, jsou spíše podružné nebo podmíněné nebo se SEO vůbec nesouvisí.“ Takto shrnul Honza Tichý svůj názor prezentující fakt, že SEOmaty měří všechno, jenom ne to, jak dobře děláte SEO.

To je také důvod, proč vám většinou SEOmat vyplivne tak tristní výsledek. Hodnotí parametry, které nejen že hodnotit nejdou, ale zároveň nejsou ani relevantní. Naštvaný zákazník pak klepe na dveře svého dodavatele s tím, že si objednal dokonalý web a dokonalost měřená procenty s výsledkem 39 se mu moc nezdá. Dobře, předělejte mu ho tak, aby přeskočil 90. Ale zároveň ho upozorněte, že SEO mu to nezlepší.

Pokud jste stále na vážkách, tak si položte několik základních otázek.

  • Prezentuje váš web to, co by prezentovat měl? A prezentuje to tak, jak chcete a potřebujete?
  • Je jeho obsah relevantní pro danou cílovou skupinu a je jí předkládán srozumitelnou formou?
  • Je nakrmen kvalitním obsahem seskupeným do logické struktury, ve které se leze dobře orientovat?
  • Vypadá web na první pohled dobře? Líbí se vám?

Pokud si na výše uvedení otázky odpovíte ano, máte v podstatě vyhráno. Zkrátka a dobře, jak píše Lukáš Pítra, pokud se na webu neorientuje uživatel, pravděpodobně s ním bude mít problém i vyhledávač. „SEO není žádná „mýtická věda“ jak hlásají některé agentury. SEO je vesměs o používaní prostého selského rozumu. Vyhledávače mají jednoduchou logiku – chtějí lidem nabízet kvalitní a relevantní webové stránky. Jen tak budou jejich uživatelé spokojení a budou se vracet. Stejný princip byste na svém webu měli uplatňovat i vy. Žádné rychlé analýzy na počkání, žádné superlevné „tajné SEO techniky“ ani podobné nesmysly vám dlouhodobý úspěch nezaručí. Zajímavý, dobře použitelný web vyrobený na míru vaší cílové skupině ano.“

Na závěr ještě připojujme názor Pavla Ungra, který za jasný faul na uživatele uděluje SEO analyzátorům červenou kartu: „Je třeba, abychom se podobných pochybných technik, jako jsou SEO analyzátory, zbavili a otevřeně o nich mluvili jako o podrazu na uživatele a potenciální klienty. Pokud děláme SEO v jakékoliv podobě, je třeba se zamýšlet nad výsledkem, přínosem pro klienta a zejména návratnosti jeho investic. Pokud tohle nebudou naše cíle, tak se stáváme roztomilými hračkami v online marketingu, ale ne profesionálními specialisty, kteří budí důvěru.“

Pokud se tedy rozhodnete pro nějaký „mat“, radši si zahrajte šachy. Nebo jděte do kinomatu. Pokud zvolíte dobrý film, bude to mít jistě přínos mnohem větší.