Menu

SEO za všechny prachy

Optimalizace je jedním z fenoménů doby, protože ve snaze být co nejefektivnější optimalizujeme ve svém životě kde co.

Budťe více na očích. Nechte si provést kompletní SEO audit od Modrého ducha!
Budťe více na očích. Nechte si provést kompletní SEO audit od Modrého ducha!

Palubní počítač auta vám radí, kdy přeřadit, abyste měli optimální spotřebu paliva. Pračka vám přesně zoptimalizuje objem vody pro aktuální množství prádla. Pokud si nejste jistí počtem brambor k večeři, radši si stáhněte aplikaci, jinak by vaše optimální váha musela povolit opasek. Vaše firma ještě neprošla auditem optimalizace procesů? A to ještě stále funguje?

V online prostředí je optimalizace zcela na místě. Zkratka SEO reprezentuje tři anglická slova: Search Engine Optimization. Jedná se o vědomý proces tvorby a péče o webové stránky tak, aby byly v rámci internetového prostředí co nejviditelnější a daly se dobře dohledat. Staré dobré heslo „kdo není na internetu, jako by nebyl“ sice platí stále, ale asi by stálo za to ho mírně poupravit. „Kdo není na internetu lehce k dohledání, jako by nebyl“, hru na schovávanou už dneska nikdo nehraje. Zde se nabízí otázka, jakým způsobem lze ovlivnit pozici stránek v rámci vyhledávačů a nejen jich? Potažmo, jak docílit toho, aby se k vám doslova proklikalo relevantní publikum? Existuje řada nekalých technik, tzv. Black Hat SEO, jejichž jediným účelem je uměle, násilně a velmi krátkodobě stránku zviditelnit. Konkrétně se jedná o spamování různých diskuzních fór, napěchování stránky klíčovými slovy bez informativní hodnoty (doorway), předhazování vyhledávačům jiné informace, než ve skutečnosti na stránce jsou (cloaking) a mnohé další. Těmi se zabývat nebudeme a dále si rozebereme pouze ty, které přinášejí dlouhodobé výsledky zcela korektní cestou. Jedná se o on-pag> a off-page metody SEO.

On-page SEO faktory

On-page je vše, co vaše stránka obsahuje a co můžete díky dobrému copywritingu ovlivnit. Jde tedy především o texty.

  • Titulek: Každé stránce vévodí titulek, který je zároveň nejdůležitějším prvkem SEO a měl by tedy být unikátní pro každou jednotlivou stránku. 
  • Nadpisy: Na stránce by nadpisy měly být vkládány do elementů H1,H2…Hn. 
  • Popisky: Nezapomínejte adekvátně popsat obrázky, tabulky, infografiky. Vyhledávače samy obsah obrázku poznat neumí, proto jim musíte vhodným textem pomoci.
  • Meta description: Vhodným využitím klíčových slov v meta description rozhodně nic nezkazíte. Stejně jako u titulku by pro každou stránku měly být unikátní.
  • Klíčová slova v URL: Jednoduché, zapamatovatelné a konkrétní URL adresy vládnou světu. Pokud se vám do ní povede přirozeně vložit i nějaké to klíčové slovo, je to perfektní. Nicméně na vyhledávání na Googlu ani Seznamu to příliš vliv nemá.
  • Obsah: Jedinečný a přehledný obsah je pro každý web zcela zásadní. Nezapomeňte na analýzu klíčových slov, ale jako všude platí – všeho s mírou. Nadměrná hustota klíčových slov je spíše ke škodě. Nezapomeňte v textu vyznačovat důležitá sdělení (například HTML tagem strong). Obsah stránky je tak přehlednější pro čtenáře a zároveň to vyhledávače upozorní na to nejdůležitější.

Off-page SEO faktory a zpětné odkazy

Pokud se jedná o faktory, které stojí mimo web, označujeme je jako off-page. Jsou to především zpětné odkazy a sociální sítě.

Pro vyhledávače jste tím atraktivnější, čím více nezávislých, relevantních a kvalitních webů na vás odkazuje. Jak lze takové odkazy získat? Samozřejmě nejlépe tou nejpřirozenější formou. Pokud je váš obsah zajímavý a hodnotný, tak se o zpětné odkazy nemusíte bát, bude jich na váš web vést spousty a jeho obsah se bude po internetu šířit sám (tzv. Linkbaiting). Kvalitní odkaz by měl splňovat následující kritéria:

  • Musí vést z dobře hodnoceného webu.
  • Pokud je odkaz na stránce sám, nemá tedy žádnou variantní konkurenci, má vyšší hodnotu.
  • Neměl by mít atribut no follow, což je html tag, který dává vyhledávácím robotům informaci o tom, že by neměl přenášet rank z původního webu na nový.
  • Měl by mít správný anchor text. Anchor text je tvar zpětného odkazu (proklikávací text).
  • Pokud na ten text najedu, mělo by se zobrazit okénko s dodatečnými informacemi.

Zpětné odkazy se dají i nakoupit, ale pokud je to prvoplánovitě děláno jen za účelem zvýšení ranku, vyhledávači je to penalizováno, ale velmi těžko se to dokazuje.

Sociální sítě

Často se dnes mluví o tom, jakým způsobem zmínky na sociálních sítích ovlivňují SEO. Pokud vám někdo na svém Facebookovém profilu nasdílí odkaz, rank vám to samo o sobě nezvýší. Pokud na něj však někdo jiný klikne, už to vyhledávače zaznamenají. Zajímavý článek Lukáše Pítra Sociální signály v SEO velmi trefně poukazuje na to, že si ale nesmíme zaměňovat příčinu a důsledek.

Do off-page faktorů se ještě mnohdy nesprávně zařazuje i personalizace výsledků. Což je způsob, jakým Google nabízí co nejrelevantnější obsah uživatelům. Je tedy třeba s tímto faktem počítat, ale  lepší pozici stránky to nezajistí. Jedná se o řízenou manipulaci s obsahem, který se po zadání klíčového slova zobrazí na tzv. SERP (anglicky Search Engine Results Page), což je stránka s výsledky vyhledávačů. Modifikace je určena lokací, zařízením, které využíváte (mobilní zařízení zobrazují trochu jiné výsledky než desktopy) i historií pohybu po internetu. Proto když si někdo zadá v Brně jméno kavárny, která má pobočku i Praze, zobrazí se mu nejdříve ta brněnská.

Na závěr jedno upozornění. Jak trefně píše na svém blogu Pavel Ungr: „Neříkejte SEO optimalizace. Je to stejný nesmysl jako CD disk“. Slovo optimalizace už je ve zkratce obsaženo a optimalizovat optimalizaci – ruku na srdce – je vážně moc i na všemocný svět onlinu.