Menu

Nové Google Analytics: Na co se s nimi zaměřit? Radí lídr mediálního týmu

Možná jste zaregistrovali, že se příští rok přechází na Google Analytics 4. Co přesně to znamená, co byste měli dělat a jaký by mohl být vývoj do budoucna? Na tyto dotazy odpovídá vedoucí analytického a mediálního týmu Modrého ducha – Jirka Hochman.

Nové Google Analytics: Na co se s nimi zaměřit? Radí lídr mediálního týmu

Ahoj Jirko, jak dlouho se vlastně analytice věnuješ?

Asi od založení svého e-shopu v roce 2009, kdy jsem potřeboval analyzovat chování návštěvníků a zákazníků. Později jsem začal pomáhat i jiným e-shopům. V BlueGhostu, kde se věnuji online marketingu od roku 2011, mě analytika provází po celou dobu.

Proč se Google Analytics mění?

Je to vlastně hned několik věcí dohromady. Současná verze neodpovídá dnešním požadavkům na práci s daty z webů. Všechny legislativní změny (GDPR, cookies apod.) vedou k omezování informací o návštěvnících webu a na to původní Universal Analytics (GA3) nebyly stavěné. GA4 jsou postavené tak, aby data, která nemají k dispozici byly schopné domodelovat.

Stejně tak datový model již není zaměřený na návštěvy, ale je zaměřený na uživatele a události, které na webu spustí, což vede k lepšímu zpracování a vyhodnocování dat.

K tomu například dle Honzy Tichého z Tastu je pro Google GA3 velmi nákladné nadále provozovat. Je to mj. dáno tím, že je to průmyslový standard, kde si lidé mohou jednoduchými úpravami násobit množství dat, která GA3 musí každý den počítat a ukládat. Zároveň také ohromně roste výpočetní výkon a úložiště dat potřebný k jejich obsloužení. GA4 se naopak snaží jít cestou minimalizace a těmto problémům zamezuje.

Co přesně nové Analytics tedy přináší za možnosti?

Největší změnou z pohledu uživatele je sice podobné, ale na první pohled odlišné rozhraní s přehledy dat. V základu již nejsou připravené desítky reportů, které si stačí jen proklikat a hledat „zajímavá” data.

Přístup je opačný a logičtější. Na základě nějaké hypotézy či byznys zadání zjistíte, zda máte k dispozici data z GA4. Pokud ne, tak si je musíte začít měřit. Pokud ano, tak si vytvoříte přehled, který přesně odpovídá vašim potřebám. Toto uměly i GA3, ale díky množství připravených přehledů tuto funkci využívalo méně uživatelů.

Kromě již zmíněného modelování neúplných dat dále umí GA4 i predikovat vývoj do budoucna. To se hodí například při vytváření publika pro remarketing v Google Ads.

Pokud máte kromě webu navíc i aplikaci, je možné data o jejím využívání posílat také do GA4, a tím získat celistvější pohled na chování návštěvníků/zákazníků.

Na co konkrétně by se s novou verzí měli lidé zaměřit?

Důležité je začít měřit do GA4 co nejdřív, abyste měli co nejvíce dat před tím, než na ně přejdete. Přejít na ně tak jako tak budete muset od července 2023, a je určitě lepší mít několikaměsíční historii dat, než je zapínat na poslední chvíli a poté mít „poloprázdné reporty”.

Best practice do června 2023 je u stávajících projektů realizovat duální měření. Čili měříte do GA3 i GA4 zároveň (odlišnými měřícími kódy). U nových projektů můžete začít měřit již pouze do GA4.

Aby měření v GA4 bylo v pořádku, je třeba nastavit všechny eventy, které vás zajímají. Mnoho z nich je defaultně připravených (například měření odchozích odkazů, odesílání formuláře, stažení souborů aj.).

U e-commerce projektů je poté třeba nastavit měření objednávek a ideálně i hlavních kroků nákupního procesu. Čili zobrazení detailu produktu, přidání do košíku, zobrazení košíku a nákup.

Můžeš tedy předat nějaké základní tipy v několika jednoduchých krocích? Co by uživatelé měli udělat jako první?

Až budete mít GA4 nasazené, zkuste si projít připravené reporty, kterých není mnoho a některé pro váš byznys nebudou vůbec relevantní.

U reportů si projděte sloupec po sloupci a dívejte se na nápovědu. Ta je často lepší než pojmenování samotných sloupců. U reportů si zkuste změnit primární dimenzi a případně přidat sekundární dimenzi.

Brzy zjistíte, že většina reportů v GA4 jsou si velmi podobná (tak jako si byly podobné reporty v GA3) a liší se primární dimenzí, kterou je snadné měnit dle potřeb. Report, který se vám hodí, si uložte pro příště a nastavte si ho do záložek reportů.

Poté si postupně projděte různé dimenze a metriky, které GA4 nabízí. To vás inspiruje k tomu, co dalšího se můžete ze svých dat dozvědět.

A jak na to jde vlastně Modrý duch?

Všem našim klientům, kterým jsme dělali web či e-shop, jsme nasazovali Google Analytics. Čili u nich hned proběhl přechod na nové GA4.

V základu vždy zanalyzujeme stávající stav měření – každý má například jinak nastavené události, cíle či konverze. Někdy je měření nastaveno přímo v kódu, jinde už je přesunuto do Google Tag Manageru. Následně naceníme náročnost a poté se pustíme do práce.

Vytvoříme službu GA4, nastavíme vše potřebné, implementujeme měření včetně měření událostí přes Google Tag Manager, otestujeme funkčnost měření, vytvoříme několik vhodných reportů na míru klientovi a následně ho zaškolíme. A musím říci, že bez toho školení bývají klienti dost ztraceni.

Rozumím, že se v tom dá jednoduše ztratit. A jsou případně nějaké alternativy, které by lidé mohli využít?

Alternativy jsou. Pokud by web byl velký a omezovaly ho limity, které mají GA4 nastaveny, tak může jít do placené verze GA4 360. Ceny se tam však pohybují přes 100 000 Kč za měsíc. Open source řešení, které dbá na ochranu dat, je pak například PIWIK či Open Web Analytics. Z placených řešení se nabízí třeba Adobe Analytics.

Jaké si myslíš, že budou trendy ve vývoji analýzy jako takové?

Pokud se bavíme o webové analýze, tak trendem u větších firem, kde datová analytika obvykle dostává větší zdroje, je přechod k server-side měření. Zjednodušeně je to snaha vyhnout se měření v prohlížečích uživatelů, se kterými jsou spojena legislativní, technická a bezpečnostní rizika. Měření se tak přesune na server, který web hostuje, a ten bude posílat data přímo do analytických nástrojů.

Druhým trendem bude nasazování prediktivních datových modelů založených na strojovém učení, které bude schopno zohledňovat čím dál větší personalizaci obsahu na webech. Díky tomu se budou schopny firmy lépe rozhodovat a neutopí se v množství špatně zpracovatelných dat.

Jak se vám článek líbil?

6

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku