Menu

Update: Proč (ne)souhlasit s užitím cookies, aneb jak fungují digitální sušenky

Jaká data o uživatelích sbírá typický e-shop? Jak fungují cookies? K čemu všemu slouží? Lze cookies nějak rozlišit podle účelu? S čím vším můžete na webu (ne)souhlasit?

Update: Proč (ne)souhlasit s užitím cookies, aneb jak fungují digitální sušenky

Nalaďte si Update každých 14 dní:

K čemu slouží cookies v digitálním marketingu?

Od 1. ledna 2022 vstoupila platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která přináší povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Co to znamená v praxi? Co bylo motivací ke vzniku této novely? Jaký problém řeší? Čemu se snaží předejít? Jaká jsou bezpečnostní rizika spojená s cookies a k čemu je lze zneužít? A co pro uživatele v praxi znamená, když souhlas neudělí?

Co má pohádka o Jeníčkovi a Mařence společného s personalizací digitálního obsahu?

Podle některých vyprávění prý dvojice dětí házela pod sebe drobečky ze sušenek, aby s jejich pomocí našla cestu ven z hlubokého lesa. Podobným způsobem fungují soubory cookie, které za sebou zanecháváme uložené v prohlížeči a vytváříme tím naší osobní stopu napříč internetem. Když se poté rozhodneme tato data odstranit z paměti počítače, má to na fungování webových aplikací podobný vliv, jako když se na drobečky Jeníčka a Mařenky snesly lesní ptáci a jejich značkování jim sezobali. Weby si přestanou pamatovat naše dřívější volby, částečně se vymažou naše preference ohledně obsahu, online aplikace se přepnou do základního nastavení a my se budeme muset znovu přihlásit do všech uživatelských účtů.

Jakkoliv je silná podobnost mezi pohádkovým vyprávění a funkcí digitálních sušenek, webové cookies nejspíš mají svůj původ někde jinde. V roce 1994 řešili vývojáři internetového prohlížeče Netscape zapeklitý problém – v online světě se tou dobou začaly objevovat první elektronické obchody, ale zatím neexistovala spolehlivá technologie, která by umožnila zapamatování zboží, které si uživatelé vkládají do košíku. Programátoři si tehdy vzpomněli na již existující nástroj magic cookies z operačního systému UNIX, který se stal inspirací jak pro funkci, tak pro samotný název.

Personalizace jako vylepšení schopnosti orientace v obsahu

Co cookies umožňují dnes? K čemu by mohly jednou sloužit? Visí ve vzduchu reforma reklamního systému? Jak cookies souvisejí s personalizací? Co vše se dnes v online marketingu personalizuje? Je vyžadování cookie souhlasu cestou zpět k nepersonalizovanému internetu, tak jak jsme jej znali v nultých letech? A jak bude vypadat personalizace internetu za 10 let? Odpovídá strategický marketér Alexander Visnyai.

Jak se vám článek líbil?

28

Praktický

11

Inspirující

0

Zábavný

92

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku