Menu

Proč využívat human-centered design při tvorbě digitálních řešení

Jaký „trn v patě“ odrazuje vaši cílovku od spolupráce? Jaké problémy, o kterých netušíte, vaši zákazníci řeší? Jak navrhnout web, eshop či aplikaci tak, aby lépe plnili byznysové cíle? Základní filozofii human-centered designu vysvětluje Barbora Kubátová, teamleaderka kreativců Modrého ducha.

Proč využívat human-centered design při tvorbě digitálních řešení

Co je Human-Centered Design a jak se aplikuje v digitálním prostředí

Human-Centered (nebo také User-Centered) Design je designerský přístup, který by se dal jednoduše popsat jako princip „lidé na prvním místě“. Soustředí se totiž v prvé řadě na perspektivu uživatelů, kteří budou produkt nebo službu využívat. Jedná se o metodu, způsob myšlení, který zahrnuje hluboké porozumění reálným zákazníkům a zaměřuje se na vytváření řešení, která jsou přizpůsobena na míru jejich potřebám a preferencím. 

V oblasti digitálního designu to nejčastěji znamená tvorbu uživatelsky přívětivých rozhraní webů, e-shopů a aplikací a jejich navrhování tak, aby byly intuitivní, snadno použitelné, vizuálně poutavé a zároveň plnily byznysové cíle. Jako hlavní kritérium funkčnosti sledujeme, jak snadno lidé s digitálním rozhraním interagují, zda jej využívají tak, jak je zamýšleno a zda realizují požadované akce.

Pojďme si vše vysvětlit na konkrétním příkladu

Řekněme, že chceme vytvořit nový web pro stavební firmu, která se specializuje na novostavby rodinných domů v okolí Prahy. Předtím, než se pustíme do návrhu struktury webu, musíme pochopit potřeby a byznys model firmy a společně si definovat hlavní (měřitelný) cíl, kterému má web sloužit – například získávání kontaktů na nové zákazníky. Aby web cíl plnil a lidé na něm rádi zanechávali své kontaktní údaje, musejí k tomu mít důvod. A právě chování, myšlení a motivace cílové skupiny je to, co nás zajímá a co potřebujeme pro tvorbu funkčního řešení zjistit. K tomu nám v praxi slouží různé kvalitativní a kvantitativní výzkumy, například formou rozhovorů, dotazníků nebo uživatelského testování.

Není to zbytečný náklad?

„V oboru podnikám 20 let a své zákazníky znám. Nestačí, když vám informace o jejich chování prostě nadiktuju?“ ptá se často klient. Je důležité si uvědomit, že vy nejste vaše cílová skupina, a nelze se domnívat, že svým zákazníkům vidíte do hlavy. Pokud se totiž lidí přímo ptáte, dozvíte se mnohem více, než jste očekávali, a odhalíte problémy a motivace, o kterých jste neměli ani tušení. Je v pořádku mít hypotézy. Některé se potvrdí, jiné vyvrátí, ale vždy se dozvíte ještě něco navíc, co vaši zákazníci vnímají a co by vás vůbec nenapadlo.

Odhalení konkrétních trnů v patě

Výzkum například ukáže, že největší obava, kterou vaše cílová skupina řeší, je financování a plánování rozpočtu. Dozvíte se, že většina dotázaných nemá realistickou představu, v jakých nákladech se pohybují jednotlivé fáze stavby a mají strach z následných víceprací. Takto sesbírané poznatky jsou konkrétním podkladem, díky kterému zjistíte, co zákazníky trápí, a můžete si získat jejich důvěru tím, že jim na webu navrhnete řešení, které eliminuje jejich obavy a zároveň poslouží k plnění vašich cílů. 

Jak by takové řešení mohlo vypadat?

Kupříkladu tak, že na homepage navrhneme konfigurátor, ve kterém si zákazník namodeluje svůj ideální dům. Interaktivní průvodce s kalkulačkou mu poté představí jednotlivé etapy stavby a rovnou mu propočítá přibližné náklady pro každou fázi, celkovou cenu a možné varianty pro úsporu rozpočtu. Pokud si svůj model i s kalkulací chce uložit, stačí, když zanechá svůj kontakt a vše mu přijde e-mailem jako PDF. 

Cíl je splněn!

Firma získala relevantní lead, se kterým může dále pracovat. Zákazník je spokojený, jeho obavy jsme rozptýlili tím, že jsme mu šli naproti a poskytli mu dostatek informací, které ho zajímaly. Až se skutečně rozhoupe ke stavbě domu, s velkou pravděpodobností si na tuto stavební firmu vzpomene. Zvlášť, pokud se mu do té doby sama ozve.

Data místo dojmologie

Podstatou designu není zdobení, ale řešení problémů. Tým Modrého ducha se při své kreativní práci vždy opírá o data nežli o dojmy, neboť co je funkční, je zároveň krásné. Výše popsaný názorný příklad je zjednodušenou ukázkou, jak lze principy human-centered designu využít pro zdárné plnění byznysových cílů digitálních projektů. Pokud cítíte, že i váš projekt potřebuje kreativní vzpruhu, která bude šitá na míru vašim zákazníkům a zlepší vaše firemní výsledky, nebojte se ozvat.

Jak se vám článek líbil?

8

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku