Menu

Update: Jak se změní UX při řízení, aneb jak ovládat autonomní vozy

Jak se designují inovace v automobilovém průmyslu a jak zajistit, aby se nová technologie snadno používala? K čemu se využívá VR a proč nás nejspíš čekají auta s Androidem? O prožitku při řízení, infotainmentu a autonomních vozech s Jakubem Zámostným, UX leaderem z Digiteq Automotive.

Update: Jak se změní UX při řízení, aneb jak ovládat autonomní vozy

Nalaďte si Update každých 14 dní:

V epizodě se dozvíte

  • Jak se designuje UX pro jízdu v autě?
  • K čemu se hodí dotykové displeje a k čemu fyzické ovládací prvky?
  • Jak se při testování využívá virtuální realita?
  • Proč se auta neaktualizují jako naše notebooky a telefony?
  • Kdy si budeme moct do auta instalovat vlastní aplikace?
  • Jaké autonomní schopnosti mají nové vozy a kdy se budeme moct těšit na auto bez volantu?

Vzpomínáte na Knight Ridera? Pro ty z vás, kteří nezažili české televizní devadesátky, jednalo se o kultovní americký seriál, v němž David Hasselhoff představoval samozvaného strážce pořádku a proháněl se po amerických silnicích v černém Pontiacu jménem KITT.

Knight Industries Two Thousands

KITT přitom nebyl obyčejné sportovní auto, ale měl v sobě zabudovaný bezpočet kamer a senzorů a především centrální jednotku s procesorem Knight Industries Two Thousands. Šlo o palubní počítač disponující umělou inteligencí, díky níž měl tento historický Pontiac parametry vysoce pokročilého plně autonomního vozu. Například disponoval hned čtyřmi jízdními módy: vedle klasického manuálního řízení dokázal přepnout do zcela automatického režimu, kdy spícího Hasselhoffa bez jakékoliv lidské pomoci dovezl tam, kam potřeboval. A pak tu byl také speciální asistenční mód pro akční honičky nebo tzv. silent mode pro plíživé samořízení - v něm se KITT uměl přiblížit na místo zápletky, aniž by jeho motor vydal jakýkoliv zvuk.

Interakce s autonomním autem

Autoři Knight Ridera nepředstavili jen vizi autonomního řízení, ale i způsoby, jak můžeme s budoucími inteligentními vozy interagovat. Jejich palubní počítač komunikoval lidskou řečí, rozuměl všem pokynům hlavního hrdiny, dokázal navrhovat nejlepší řešení, analyzovat data a učit se z vlastních zkušeností. KITT téměř vždy čekal ve správný okamžik na správném místě a pokud náhodou nebyl v dosahu, nebylo nic snazšího, než si jej přivolat pomocí chytrých hodinek.

První díl seriálu Knight Rider spatřil světlo světa v září 1982 a nejspíš také díky němu si už tehdy mnoho lidí myslelo, že autonomní auta doslova klepou na dveře. Nicméně i o 40 let později si můžeme o většině Kittových schopností stále jen nechat zdát. Jak to s inteligentními vozy dnes vypadá? Co všechno už palubní počítače dokáží a co zvládnou v následujících letech? A jak se promění UX vozů v situaci, kdy už nebudeme muset držet volant? O tom je nový díl BlueGhost Update s Jakubem Zámostným, UX leaderem ze společnosti Digiteq Automotive.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku