Kam sahají kořeny email marketingu a jaká je jeho budoucnost? Jak se tvoří automatizované emailové kampaně? Proč by měl komunikační design začínat u segmentace dat? Nejen o proměnách newsletterů a vlivu smartphonů a wearables je rozhovor s Vojtou Bulířem ze SmartEmailingu.
Co uděláte jako první věc poté, když na začátku dne pustíte počítač? Moje úvodní kliknutí obvykle vedou do emailového klienta. Otevírám složku s přijatou poštou a těším se, kdo mi tak asi napsal. Nikdo. I když mám v inboxu desítky nových zpráv, ani jedna nepochází od konkrétní osoby. Ve složce tak najdu několik statusů z kalendáře, nějaké newslettery, oznámení o stavu zásilky od zeleného mimozemšťana, účet za hosting na podcasty, asi pětici spamů, bezpečnostní upozornění na podvodné emaily a naléhavou zprávu od „banky”, abych jí okamžitě napsal číslo karty, datum platnosti a cvc kód.
Kolik dostanu týdně emailů, které napsal nějaký člověk přímo pro mě? Při počítání zpráv od přátel, známých, kolegů a zákazníků, jsem se dostal k číslu 15. Což znamená asi tak 2 denně. Pro představu, na Messengeru, Slacku, Signálu a dalších službách instant messagingu jsem za posledních 7 dní vedl asi čtyři desítky konverzací. A tak se zdá, že se má písemná mezilidská komunikace v podobě jeden na jednoho, odehrává na jiných místech, než v emailových schránkách a že zavináč používám spíše k označování profilů na sociálních sítích, než při zadávání adresy v Outlooku nebo Gmailu.
Vedle patnácti osobních zpráv obsahovala přijatá pošta dalších 250 sdělení, jejichž odesílatelem byl nějaký typ emailového automatu. Tedy asi 95% přijatých zpráv mi poslala aplikace, jejímž účelem je zejména automatizovat výměnu informací mezi společnostmi a jejich zákazníky. Jinými slovy, z mailové schránky se stalo místo, kam mi píšou především roboti.
Jak fungují systémy, které nám zasílají newslettery, notifikace a další procedurálně tvořená sdělení? Jak se designuje email, jenž nemá konkrétního adresáta, ale vhodné příjemce mu vybírá program podle jejich datové stopy? A k čemu všemu mohou být takové zprávy užitečné? Nejen tomu se věnuje rozhovor s Vojtou Bulířem, specialistou na emailovou komunikaci a ředitelem klientských služeb ve společnosti SmartEmailing.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc