Nechodí vám z webových stránek dostatek poptávek? Pojďte to společně změnit. Modrý duch pro vás popsal 10 častých chyb, které vám brání v úspěchu. Nabídněte vašim zákazníkům dokonalý uživatelský zážitek, aby už nemuseli odcházet ke konkurenci.
Ty nejvíc jasné věci bývají dost často opomíjené, a tím pádem mohou být kámen úrazu. Co bývají chyby, které jsou zbytečné a vaše zákazníky odhánějí?
„Stránka, na kterou se snažíte dostat, není bezpečná.“ Pokud nemáte platný SSL certifikát, může se tahle nelichotivá hláška zobrazovat i na vašem webu. A věřte, že se jedná o skutečný problém, který vás „okrádá“ o peníze. Podle statistik 85 % lidí na nezabezpečených stránkách nenakoupí, protože je (a to právem) nepovažují za důvěryhodné.
(Ne)platnost SSL certifikátů se navíc promítá i do hodnocení vašich stránek z pohledu Googlu, Seznamu a dalších vyhledávačů. Kvůli tomu se můžete výrazně propadnout ve výsledcích vyhledávání, což znamená i menší návštěvnost vašich internetových stránek.
Ptáte se, jak jednoduše poznáte, že na vašem webu máte platný SSL certifikát? Stačí se kouknout, jestli se vám v URL adrese zobrazí „https“. V případě Modrého ducha má mít adresa podobu: „https://www.blueghost.cz/“. Je to zkrátka základ webu.
Hledáte kontakt, ale vpravo nahoře není. Potom kliknete na menu a rozbalí se vám 18 položek. A když zmáčknete na tlačítko, dostanete se na úplně jinou podstránku. Co v takovém případě uděláte? Správně, utečete ke konkurenci.
Vyhněte se přehnané kreativitě. Snažte se o maximální jednoduchost, přehlednost a dodržování (ne)psaných standardů. Věřte tomu, že nikoho z vašich zákazníků dlouhé hledání nebaví. Pokud by chtěli bloudit, vyrazí do labyrintu.
Držte se minimálně 3 základních pravidel:
Tip: Máte e-shop? Podívejte se, jak může vypadat fungující struktura.
„Stránka nenalezena.“ Chybová hláška se návštěvníkům zobrazí, když:
Drobná chybička se zkrátka občas vloudí. Jenže některé weby/e-shopy se snaží tuhle závadu zamaskovat a návštěvníka okamžitě přesměrují na domovskou stránku. Ten se potom ale diví, že se dostal na místo, na které se rozhodně dostat nechtěl, a proto vaše internetové stránky naštvaně opustí.
Správným krokem je na stránku umístit informace, které lidem pomohou s orientací. Chybová stránka má obsahovat:
Ideální je, když si ze sebe uděláte i trochu srandu a celou situaci odlehčíte. Inspirovat se můžete například u Spotify.
Modrá, oranžová, zelená, trochu růžové, do toho černá a 50 odstínů šedi. Přesně takhle vypadá další ze zásadních chyb ve webdesignu. Příliš mnoho barev, které spolu často navíc ani neladí.
Při navrhování webu byste si měli vystačit maximálně s 4 až 6 barvami. Platí však jednoduché pravidlo: „Méně někdy znamená více.“ Příliš mnoho barev obvykle působí lacině a navíc to může mást mozek návštěvníků, což na vašich stránkách určitě nechcete.
Zapomínat nesmíte ani na dostatečný kontrast, aby byl váš text dobře čitelný i pro lidi s horším zrakem.
Dneska už ani nevadí, že nemáte cit pro barvy. Existuje celá řada nástrojů, které vám s výběrem správného barevného schématu pomůže:
Tip: Přečtěte si, proč a jak do barvenosti zapojit gradienty.
Texty na vašem webu musí být za všech okolností kontrastní, dostatečně velké, a hlavně snadno čitelné.
Uvědomte si, že vaše stránky si lidé mohou prohlížet na různých zařízeních. Od stolního počítače s obrovským monitorem přes tablety až po staré smartphony s malým a nekvalitním displejem. Potom na sluníčku nevidí skoro nic, i když dodržujete zásady správného webdesignu. Jenže, pokud nezvládnout přečíst vaše texty „na první dobrou“, okamžitě se přesunou ke konkurenci.
Z toho důvodu se držte minimálně 3 zásad:
Věděli jste, že i samotný typ písma ovlivní, jakým způsobem vnímáme zprávy?
Mějte vyladěné stránky do posledního detailu. Modrý duch vám je postaví na míru.
Spousta firem si zakládá na pěkném vzhledu internetových stránek, ale potom už zapomene na investici do kvalitního textu. Přitom obsah vašeho webu má plnit roli vstřícného prodavače, který úspěšně přesvědčí k nákupu i nerozhodné návštěvníky.
Místo toho si na mnoha webech přečtete obecné fráze typu:
A teď řečnická otázka. Co si z toho odnesou návštěvníci vašeho webu?
Snažte se být v textu konkrétní. Klidně si u psaní představte, že mluvíte s potenciálním klientem. Odpovězte mu na základní otázky jako:
V textech buďte struční, ale zároveň zmiňte vše důležité. A nezapomeňte, že některé věci řeknete lépe piktogramem, obrázkem a videem.
Možná už se vám to také stalo. Sedíte na přednášce (v čekárně u lékaře, na pohřbu, u tchýně na obědě apod.) a u toho si brouzdáte na internetu. Otevřete stránku a najednou se vám bez upozornění začnou z mobilu linout různé zvuky. Prostě trapas.
Sice se potom markeťáci mohou plácat po zádech, že video má hodně zhlédnutí, ale věřte, že spoustu vašich potenciálních zákazníků úplně zbytečně naštvete.
Nikdo z vás neví, kde se dotyčný člověk zrovna nachází. Značná část návštěvníků vašeho webu se navíc na video ani kouknout nechce.
Kromě toho automatické přehrávání videa se zvukem se nepříznivě podepíše i na době načítání stránky. Pokud však stále trváte na automatickém spuštění videa, zmenšete ho na rozumnou velikost a ztlumte hlasitost.
Mezi klasické problémy mnoha webů se řadí i pomalé načítání. Kvůli tomu spousta návštěvníků zběsile ťuká na mobil a říká si: „Tak co bude? Nezaseklo se to?“ Pokud načtení stránek trvá déle než 3 sekundy, už máte zásadní problém. Studie od Portentu říká, že nejlepších konverzí dosáhnete, když se vaše stránky načtou v rozmezí od 0 do 2 vteřin.
A není se čemu divit. Lidé prostě neradi čekají, proto často ztratí trpělivost a přesunou se radši ke konkurenci.
Pomalé načítání vašeho webu může být způsobeno například:
Rychlost načítání si poměrně snadno ověříte pomocí nástrojů jako Google PageSpeed Insight, GTmetrix a Pingdom.
Když se dostanete na přední příčky ve výsledcích vyhledávání, získáte mnohem větší návštěvnost. A na oči vašich zákazníků se posunete jenom, když se vaše internetové stránky budou líbit vyhledávačům. Z toho důvodu se musíte soustavně věnovat správné optimalizaci.
U Googlu i Seznamu si šplhnete, když se zaměříte na:
Dokonce i na internetu platí stará známá pravda: „Co neměříte, neřídíte.“ A z vašich stránek můžete získat opravdu hodně užitečných informací, které vám pomohou vyhodnotit úspěšnost, zlepšovat konverze a nalézt nové příležitosti.
Data z analytických nástrojů vám poslouží například k:
Povinným minimem jsou Google Analytics. Spoustu informací získáte i z nástroje Google Search Console, se kterým se podíváte na obsah vašeho webu optikou vyhledávače Google. Při měření zaručeně oceníte i Google Tag Manager. A pokud chcete získávat zákazníky i z Facebooku, rozhodně nesmíte zapomenout na Facebook pixel.
Tip: Věděli jste, že Google Data Studio se mění na Looker Studio? Přečtěte si, co to může znamenat do budoucna.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc