Menu

10 chyb, které zbytečně odhání zákazníky z vašeho webu

Nechodí vám z webových stránek dostatek poptávek? Pojďte to společně změnit. Modrý duch pro vás popsal 10 častých chyb, které vám brání v úspěchu. Nabídněte vašim zákazníkům dokonalý uživatelský zážitek, aby už nemuseli odcházet ke konkurenci.

10 chyb, které zbytečně odhání zákazníky z vašeho webu

Ty nejvíc jasné věci bývají dost často opomíjené, a tím pádem mohou být kámen úrazu. Co bývají chyby, které jsou zbytečné a vaše zákazníky odhánějí?

1) Nemáte platný SSL certifikát

„Stránka, na kterou se snažíte dostat, není bezpečná.“ Pokud nemáte platný SSL certifikát, může se tahle nelichotivá hláška zobrazovat i na vašem webu. A věřte, že se jedná o skutečný problém, který vás „okrádá“ o peníze. Podle statistik 85 % lidí na nezabezpečených stránkách nenakoupí, protože je (a to právem) nepovažují za důvěryhodné.

(Ne)platnost SSL certifikátů se navíc promítá i do hodnocení vašich stránek z pohledu Googlu, Seznamu a dalších vyhledávačů. Kvůli tomu se můžete výrazně propadnout ve výsledcích vyhledávání, což znamená i menší návštěvnost vašich internetových stránek.

Ptáte se, jak jednoduše poznáte, že na vašem webu máte platný SSL certifikát? Stačí se kouknout, jestli se vám v URL adrese zobrazí „https“. V případě Modrého ducha má mít adresa podobu: „https://www.blueghost.cz/“. Je to zkrátka základ webu.

2) Špatná navigační struktura webu

Hledáte kontakt, ale vpravo nahoře není. Potom kliknete na menu a rozbalí se vám 18 položek. A když zmáčknete na tlačítko, dostanete se na úplně jinou podstránku. Co v takovém případě uděláte? Správně, utečete ke konkurenci.

Vyhněte se přehnané kreativitě. Snažte se o maximální jednoduchost, přehlednost a dodržování (ne)psaných standardů. Věřte tomu, že nikoho z vašich zákazníků dlouhé hledání nebaví. Pokud by chtěli bloudit, vyrazí do labyrintu.

Držte se minimálně 3 základních pravidel:

  1. hlavní prvky (menu, kontakty atd.) umístěte na viditelná a obvyklá místa,
  2. omezte počet podnabídek v menu na minimum,
  3. vsaďte na srozumitelné a konkrétní popisky.

Tip: Máte e-shop? Podívejte se, jak může vypadat fungující struktura.

3) Nevyužitý potenciál chybové stránky 404

„Stránka nenalezena.“ Chybová hláška se návštěvníkům zobrazí, když:

  • kliknou na tlačítko (odkaz), které vede na zrušenou/přesunutou stránku,
  • do vyhledávače napíšou špatnou URL adresu.

Drobná chybička se zkrátka občas vloudí. Jenže některé weby/e-shopy se snaží tuhle závadu zamaskovat a návštěvníka okamžitě přesměrují na domovskou stránku. Ten se potom ale diví, že se dostal na místo, na které se rozhodně dostat nechtěl, a proto vaše internetové stránky naštvaně opustí.

Správným krokem je na stránku umístit informace, které lidem pomohou s orientací. Chybová stránka má obsahovat:

  • hlavní menu,
  • stručné vysvětlení, co se stalo,
  • kontakt,
  • vyhledávací pole.

Ideální je, když si ze sebe uděláte i trochu srandu a celou situaci odlehčíte. Inspirovat se můžete například u Spotify.

4) Nevhodně zvolená barevná kombinace

Modrá, oranžová, zelená, trochu růžové, do toho černá a 50 odstínů šedi. Přesně takhle vypadá další ze zásadních chyb ve webdesignu. Příliš mnoho barev, které spolu často navíc ani neladí.

Při navrhování webu byste si měli vystačit maximálně s 4 až 6 barvami. Platí však jednoduché pravidlo: „Méně někdy znamená více.“ Příliš mnoho barev obvykle působí lacině a navíc to může mást mozek návštěvníků, což na vašich stránkách určitě nechcete.

Zapomínat nesmíte ani na dostatečný kontrast, aby byl váš text dobře čitelný i pro lidi s horším zrakem.

Dneska už ani nevadí, že nemáte cit pro barvy. Existuje celá řada nástrojů, které vám s výběrem správného barevného schématu pomůže:

Tip: Přečtěte si, proč a jak do barvenosti zapojit gradienty.

5) Nečitelné písmo

Texty na vašem webu musí být za všech okolností kontrastní, dostatečně velké, a hlavně snadno čitelné.

Uvědomte si, že vaše stránky si lidé mohou prohlížet na různých zařízeních. Od stolního počítače s obrovským monitorem přes tablety až po staré smartphony s malým a nekvalitním displejem. Potom na sluníčku nevidí skoro nic, i když dodržujete zásady správného webdesignu. Jenže, pokud nezvládnout přečíst vaše texty „na první dobrou“, okamžitě se přesunou ke konkurenci.

Z toho důvodu se držte minimálně 3 zásad:

  • u hlavních textů nastavte velikost na 16px,
  • vyhněte se „ručně psaným“ a dalším hůře čitelným fontům,
  • před spuštěním vždycky zkontrolujte, jestli se správně zobrazuje diakritika (háčky a čárky).

Věděli jste, že i samotný typ písma ovlivní, jakým způsobem vnímáme zprávy?

6) Mizerná textace

Spousta firem si zakládá na pěkném vzhledu internetových stránek, ale potom už zapomene na investici do kvalitního textu. Přitom obsah vašeho webu má plnit roli vstřícného prodavače, který úspěšně přesvědčí k nákupu i nerozhodné návštěvníky.

Místo toho si na mnoha webech přečtete obecné fráze typu:

  • „Nabízíme širokou škálu produktů a služeb...“
  • „Jsme inovativní firma s dlouhou tradicí, mladým kolektivem, která vám nabízí vysoce kvalitní služby uzpůsobené na míru...“
  • „Do naší práce dáváme srdce...“

A teď řečnická otázka. Co si z toho odnesou návštěvníci vašeho webu?

Snažte se být v textu konkrétní. Klidně si u psaní představte, že mluvíte s potenciálním klientem. Odpovězte mu na základní otázky jako:

  • Proč má nakoupit zrovna u vás?
  • Co z toho bude mít?
  • Jak se liší vaše produkty/služby od konkurence?
  • Kdo už u vás nakoupil a byl spokojený?
  • Proč se nevyplatí dlouho váhat?

V textech buďte struční, ale zároveň zmiňte vše důležité. A nezapomeňte, že některé věci řeknete lépe piktogramem, obrázkem a videem.

7) Automatické přehrávání videa a zvuků

Možná už se vám to také stalo. Sedíte na přednášce (v čekárně u lékaře, na pohřbu, u tchýně na obědě apod.) a u toho si brouzdáte na internetu. Otevřete stránku a najednou se vám bez upozornění začnou z mobilu linout různé zvuky. Prostě trapas.

Sice se potom markeťáci mohou plácat po zádech, že video má hodně zhlédnutí, ale věřte, že spoustu vašich potenciálních zákazníků úplně zbytečně naštvete.

Nikdo z vás neví, kde se dotyčný člověk zrovna nachází. Značná část návštěvníků vašeho webu se navíc na video ani kouknout nechce.

Kromě toho automatické přehrávání videa se zvukem se nepříznivě podepíše i na době načítání stránky. Pokud však stále trváte na automatickém spuštění videa, zmenšete ho na rozumnou velikost a ztlumte hlasitost.

8) Pomalé načítání webu

Mezi klasické problémy mnoha webů se řadí i pomalé načítání. Kvůli tomu spousta návštěvníků zběsile ťuká na mobil a říká si: „Tak co bude? Nezaseklo se to?“ Pokud načtení stránek trvá déle než 3 sekundy, už máte zásadní problém. Studie od Portentu říká, že nejlepších konverzí dosáhnete, když se vaše stránky načtou v rozmezí od 0 do 2 vteřin.

A není se čemu divit. Lidé prostě neradi čekají, proto často ztratí trpělivost a přesunou se radši ke konkurenci.

Pomalé načítání vašeho webu může být způsobeno například:

  • fotkami, videi, PDF dokumenty a dalšími soubory ve vysokém rozlišení nahranými na web,
  • moc HTTP požadavků,
  • neaktuální verze aplikací,
  • špatný hosting,
  • nevyužíváte cachování,
  • nestrukturovaným kódem.

Rychlost načítání si poměrně snadno ověříte pomocí nástrojů jako Google PageSpeed Insight, GTmetrix a Pingdom.

9) Podcenění optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Když se dostanete na přední příčky ve výsledcích vyhledávání, získáte mnohem větší návštěvnost. A na oči vašich zákazníků se posunete jenom, když se vaše internetové stránky budou líbit vyhledávačům. Z toho důvodu se musíte soustavně věnovat správné optimalizaci.

U Googlu i Seznamu si šplhnete, když se zaměříte na:

  • Technické SEO. Ověřte si, že vašim stránkám nebrání v indexaci a lepšímu hodnocení ze strany vyhledávačů technické problémy.
  • Analýzu klíčových slov. Získáte dokonalý přehled o slovech a frázích, které vaše cílová skupina používá při hledání na internetu.
  • Strukturu webu. Vstupní stránky mají správně pokrývat vaše cílové fráze a klíčová slova z analýzy klíčových slov.
  • Interní prolinkování. Tento krok pomůže s orientací na stránkách lidem i crawlerům ve službách internetových vyhledávačů.
  • Linkbuilding. Snažte se získat hodnotné zpětné odkazy z kvalitních domén, které u Googlu, Seznamu a dalších vyhledávačů postupně zlepší hodnocení vašich internetových stránek.
  • Tvorbu kvalitního obsahu. Pište užitečné články pro vaší cílovou skupiny, které vychází z obsahové strategie odvozené z analýzy klíčových slov. Nezapomeňte ani na pravidelnou aktualizaci informací napříč celým webem.

10) Nepoužíváte analytické nástroje

Dokonce i na internetu platí stará známá pravda: „Co neměříte, neřídíte.“ A z vašich stránek můžete získat opravdu hodně užitečných informací, které vám pomohou vyhodnotit úspěšnost, zlepšovat konverze a nalézt nové příležitosti.

Data z analytických nástrojů vám poslouží například k:

  • vyhodnocení úspěšnosti obsahu,
  • pochopení, jak návštěvníci využívají váš web,
  • efektivnímu testování změn na internetových stránkách,
  • sledovat trendy,
  • k objektivnímu zhodnocení návratnosti vašich marketingových aktivit.

Povinným minimem jsou Google Analytics. Spoustu informací získáte i z nástroje Google Search Console, se kterým se podíváte na obsah vašeho webu optikou vyhledávače Google. Při měření zaručeně oceníte i Google Tag Manager. A pokud chcete získávat zákazníky i z Facebooku, rozhodně nesmíte zapomenout na Facebook pixel.

Tip: Věděli jste, že Google Data Studio se mění na Looker Studio? Přečtěte si, co to může znamenat do budoucna.

Jak se vám článek líbil?

3

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc