Menu

Jak vymyslet název e-shopu, který nebude škodit #1

Otestujte svůj název pomocí 10 klíčových kritérií a předejděte budoucím problémům.

Jak vymyslet název e-shopu, který nebude škodit #1

E-shopy během let svého provozu postupně mění svůj design, dodavatele, zaměstnance, zákazníky, sortiment, reklamní strategie, technická řešení a vůbec vše, co s nimi souvisí. Jedinou stálicí, na níž se sahá jen opravdu málokdy, je pilíř jejich firemní identity, tedy samotný název. Přesto právě jemu se zakladatel e-shopu věnuje mnohdy jen okrajově, a tak někdy vznikne označení, které do budoucna komplikuje práci i život nejednomu obchodníkovi či marketérovi.

V tuto chvíli možná očekáváte přesného průvodce, který vám popíše cestu, jak vymyslet unikátní název. To se bohužel nestane. Následující články vás nedovedou ke výjimečně skvělému pojmenování budoucí hvězdy elektronického obchodování, ale pomůžou vám vyhnout se chybám, které by vám v budoucnu házely klacky pod nohy. Máte už vybraný konkrétní název, nebo přemýšlíte mezi několika favority? Otestujte si své nápady dle následujících kritérií a zkontrolujte, zda v sobě neskrývají budoucí problémy. Přijatelný název přitom musí obstát u všech otázek:

  1. Je název jedinečný? Není zaměnitelný?
  2. Je pro název k dispozici česká doména?
  3. Jsou k dispozici i domény pro alternativní verze?
  4. Je jasné, jak se název píše?
  5. Lze název snadno vyslovit?
  6. Neomezuje název šířku sortimentu?
  7. Není název příliš dlouhý?
  8. Neignoruje název vaší zavedenou značku?
  9. Nenarušuje název cizí ochrannou známku?
  10. Nevzbuzuje název nevhodné asociace?

Pro každý z deseti bodů jsem připravil také krátké vysvětlení s podrobnějšími informacemi, jak při testování postupovat. Navíc vše podkládám nejedním špatnými příkladem, který dosvědčuje, že podobné chyby nejsou jen z říše fantazie, že k nim často dochází a že jsou často i k smíchu. Pro další čtení pokračujte na Jak vymyslet název e-shopu, který nebude škodit #2 a Jak vymyslet název e-shopu, který nebude škodit #3.