Menu

Jak vyzrát na Facebook a Instagram v roce 2021 i bez placených reklam?

Víte, jak se mění organický dosah Facebooku a Instagramu v roce 2021? K jakým aktualizacím algoritmu došlo? A jak ho obelstít? Bojíte se, že změny zasáhnou váš obsah ještě více než loni?

Jak vyzrát na Facebook a Instagram v roce 2021 i bez placených reklam?

Placená reklama na Facebooku a Instagramu je pro mnoho podniků a značek zásadní, avšak organický dosah je nenahraditelnou zbraní: je zdarma, podporuje loajalitu fanoušků a buduje komunitu. Protože investujete do tvorby kvalitního contentu tolik času, stojí za to mít tzv. „organic“ co nejvyšší.

Co je algoritmus sociálních sítí?

Algoritmy jsou automatizované výpočty, které rozhodují o tom, které příspěvky se dostanou na vrchol vaší hlavní stránky a které nikoliv. Celkově lze říci, že nejdůležitějšími faktory většiny algoritmů sociálních sítí v roce 2021 jsou míra angažovanosti (engagement), vztah k danému tvůrci (např. opakované lajkování, sdílení) a rychlost a počet reakcí. Celých 80% social media specialistů uvádí, že jejich prioritou je zvýšit míru zapojení (engagement) napříč kanály.

Jak funguje algoritmus Facebooku

Pokud jde o počet uživatelů, s 2,5 miliardami aktivních lidí za měsíc je Facebook stále lídrem žebříčku. Přesto firemním stránkám, narozdíl od běžných profilů, algoritmus příliš nepřeje. Zde je několik faktorů, které ovlivní veškerou vaši snahu. Facebook totiž:

  • Upřednostňuje obsah přátel a členů rodiny před firmami.
  • Více vám ukazuje lidi, se kterými komunikujete (komentujete a lajkujete, nebo jim posíláte zprávy přes Messenger).
  • Preferuje příspěvky s vyšším počtem a délkou komentářů.
  • Bere v potaz počet a různorodost reakcí.
  • Zobrazuje jak aktuality od vašich nejoblíbenějších přátel, tak populární obsah od lidí, se kterými jste v kontaktu méně.

Novinky

  • Upřednostňují se příspěvky ve skupinách a událostech. Po redesignu platformy je na ně kladen větší důraz, protože jsou to dva největší důvody, proč lidé navštěvují Facebook každý den.
  • Zavádí se seznam doporučených hashtagů. Na základě rozpoznání textu se zobrazí návrhy #klíčovýchslov pro konkrétní post. Uživateli se zároveň ukáže, kolik příspěvků na Facebooku obsahuje stejný hashtag, podobně jako je tomu na Instagramu. Funkce se zatím stále testuje, je však pravděpodobné, že jakmile bude plně spuštěna, přinese výrazné změny v potenciálu dosahu a vyhledávání.

Tipy, jak uspět na FB v roce 2021

  • Pokud je to možné, používejte svůj osobní profil k nenásilné propagaci vašeho podnikání. Nenásilné je tím důležitým slovem. Facebook (narozdíl od LinkedInu) funguje jako hospoda - lidé se tam chodí zejména pobavit. Neznamená to tedy, že od teď budete spamovat své známé obchodními nabídkami či technickými věcmi z oboru. Ani že už nikdy nevypustíte do světa fotky z rodinné dovolené. Z vašeho profilu by mělo být především jasné, čemu se věnujete.
  • Propojte si profil s firemní stránkou. Nastavte si do bia vaši firmu a pozici a vhodně motivujte své zaměstnance a kolegy, aby udělali to samé.
  • Změňte si nastavení soukromí. Označením příspěvků za „veřejné“ získáte pozornost sledujících.
  • S takto upraveným profilem buďte aktivní ve skupinách či událostech - zkrátka tam, kde jste doposud vystupovali jako stránka, interagujte jako uživatel. Například pokud napíšete nový článek na blog, odkažte na něj na stránce i na profilu. Sdílejte zajímavý obsah ostatních. Komentujte a buďte aktivní.
  • Zveřejňujte obsah, který podporuje smysluplné a zdlouhavé komentáře. (a nejen reakce typu „Moc hezká fotka“). Chtějte slyšet názor, pokládejte otázky a podněcujte k zapojení.
  • Využijte video. Tento formát je algoritmem stále preferovaný. Nezapomeňte ho však nahrát přímo do rozhraní Facebooku, přesdílený obsah z YouTube (stejně jako další odkazy, které odvádějí uživatele jinam) už se stejné oblibě netěší.

Jak funguje algoritmus Instagramu

Co se týče engagementu, má Instagram několik světelných let náskok před Facebookem. Obsah publikovaný značkami obvykle získává na Instagramu 1,6% míru zapojení. Lidé jsou zde, zdá se, vůči firemnímu contentu vstřícnější. Pojďme se podívat na to, co byste jako majitel firmy o Instagramu měli vědět.

Instagram upřednostňuje:

  • Příspěvky s nejvyšším počtem lajků.
  • Nové příspěvky (vytvořené krátce před přihlášením).
  • Příspěvky z profilů, o které se zajímáte.
  • Příspěvky s hashtagy, které sledujete.
  • Příležitostně zobrazuje příspěvky z profilů, které nesledujete. Platí, že mají velký engagement a pro vás relevantní hashtagy.
  • Má se za to, že značky i běžní uživatelé mají stejné podmínky pro šíření obsahu.

Novinky

Přestože stále panují obavy, že Instagram začne snižovat organický dosah firemních účtů, zatím se tak zřejmě neděje. V roce 2021 proto další a další uživatelé uvidí ve svém hlavním kanálu obsah, který cíleně nesledují. Chcete-li zvýšit své šance, že se vaše sdělení dostane i mimo okruh vašich followerů, zaměřte se na současné fanoušky. Vysoký engagement je to, co od nich dlouhodobě potřebujete. Výzvy k zapojení však musí být promyšlené, jak se dozvíte dále.

Jaké typy příspěvků se vašim potenciálním followerům organicky nenabízejí:

  • Příspěvky s clickbaitem nebo s prvoplánovou výzvou k zapojení („Označ někoho do komentářů“ apod.).
  • Soutěže nebo dárky.
  • Příspěvky nízké kvality.
  • Opětovně přesdílený obsah z jiného zdroje.

Instagram také rozjel Reels, svoji vlastní verzi TikToku. A protože se jedná o poměrně novou funkci, určitě se vyplatí investovat nějaký čas na její prozkoumání a pozorovat, jak to ovlivní vaše výsledky.

Tipy, jak uspět na IG v roce 2021

  • Snažte vytvořit příspěvek tak, aby na něj lidé měli důvod okamžitě reagovat - čím více reakcí získáte v první hodině po zveřejnění, tím se váš dosah násobně zvýší.
  • Během prvních tří hodin poté, co něco zveřejníte, okamžitě reagujte na každý komentář.
  • Pište smysluplné titulky. Pokud se to hodí, pokládejte otázky a podněcujte relevantní diskuzi například tím, že vyjádříte svůj názor, či se naopak vyhraníte proti názorům jiným. Nebojte se také polemizovat („Souhlasíte spíše s tím, nebo s oním?“) Čím specifičtější dotaz vyžadující konkrétní odpověď, tím lépe. Prázdné texty oglosované větou „A co si o tom myslíte vy?“ už málokoho vytrhnou od scrollování.
  • Neexistuje jeden jediný potvrzený způsob, jak používat hashtagy a strategie se v tomto směru rozcházejí. Co vám nejlépe funguje nejjednodušeji zjistíte osobním experimentováním.
  • Nezapomínejte na Stories, stále mají v organickém zobrazování své důležité místo.

To nejdůležitější nakonec. I v roce 2021 pořád platí – buďte konzistentní! Pokud zveřejňujete náhodile, algoritmus vám udělí špatné hodnocení. Příspěvky publikujte tak, abyste dokázali udržet nastavené tempo. Jednou denně, obden nebo dvakrát týdně, či v jiném rytmu podle toho, co zvládnete. Že vám tato podmínka leze krkem? Říkáte si, kde neustále brát takové množství obsahu? Pro maximální organický dosah bohužel nemáte na výběr. Instagram, jakožto i další sociální sítě, chce, abyste na něm vy i vaši sledující trávili co nejvíce času. A bude vás penalizovat, pokud tak nečiníte. Dobrým pomocníkem je v tomto případě dlouhodobé plánování. Pokud vám i to činí potíže, vše se dá vždy zachránit placenou reklamou, o které vám Modrý duch poví zase příště.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

2

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc