Menu

Jaká bude vánoční sezóna 2022 z pohledu marketingu a ecommerce?

Jen těžko bychom hledali někoho, koho aktuální ekonomický a politický vývoj nechává lhostejného. Bylo by skvělé mít křišťálovou kouli a vědět, jak se vše nakonec vyvine. Modrý duch se pro vás pokusil na základě veřejných dat odhadnout, jaký vývoj čeká svět e-commerce v nejbližších měsících.

Jaká bude vánoční sezóna 2022 z pohledu marketingu a ecommerce?

Velice zjednodušeně lze říci, že celý ekonomický koloběh stojí a padá na tom, jaká je důvěra firem, podnikatelů a spotřebitelů v pozitivní vývoj hospodářství a světa. Ve chvíli, kdy jim někdo začne brát jejich jistoty a měnit pravidla hry (např. zvyšování daní, inflace apod.), jejich důvěra klesá, mění se jejich spotřební chování, což má dopad na hospodářství a ekonomický cyklus.

Závěr roku 2021 jsme prožili v ovíněné náladě. Sice jsme se potýkali s inflací (pouze v jednotkách procent) a počáteční nejistotou na trhu energií, ale neměli jsme žádné covidové restrikce, uzavřené firmy, roušky apod. To se samozřejmě projevilo i na náladě spotřebitelů v oblasti nakupování.

V roce 2021 rostl maloobchod meziročně o 4,4 % a e-commerce o 14 % s tím, že byla pokořena hranice 200 mld. Kč (konkrétně 223 mld. Kč). Téměř každý očekával, že v podobném duchu pojedeme i v následujícím roce.

Ovšem rapidní růst inflace, válka na Ukrajině a následně i drahé energie začaly zasazovat jednu ránu za druhou, jak peněženkám spotřebitelů, tak i jejich důvěře. To způsobilo, že se poprvé za celou historii e-commerce pohybujeme v meziročních srovnáních v červených číslech, tedy v minusu. Různé statistiky zatím odhadují cca –14 %. Všichni tedy s napětím očekávají, jaký bude poslední kvartál roku 2022.

Tip: Přečtěte si, na co by se e-shopy měly připravit před Vánoci.

O co se hraje?

O hodně. Bez nadsázky lze říci, že mnoho e-shopů hraje o přežití. Pro řadu z nich platí, že ve vánoční sezóně dělají přes 50 %, ale někteří i přes 75 % celoročních tržeb.

Pokud se letošní rok nevydaří výsledkově e-shopům typu Alza, Mall, CZC, Datart apod., tak s pravděpodobností blížící se jistotě, k jejich krachu nedojde.

Ovšem, pokud se nezadaří běžnému e-shopu s celoročními tržbami kolem 5 až 10 milionů korun (kterých je na trhu většina), může to pro ně znamenat nezvratný konec. Tyto e-shopy nemají ekonomickou sílu generovat větší zisk, kterým by pokryly výraznější ztrátu. Pro představu: ztráta v řádech 1 až 2 milionů korun (10–20 %) v ročním obratu pro ně znamená celoroční náklady na marketing (Ads, Sklik, Heureka, Meta, agentury nebo freelanceři aj.).

Jaká bude situace v reklamním prostoru?

Ovšem nečekejme, že u velkých hráčů bude klid a že se spokojí s negativním vývojem trhu. Zatím si lze jen těžko představit situaci, kdy například Alza v klidu vydá prohlášení, že nerostla v obvyklých dvojciferných procentuálních hodnotách, případně že došlo k “pouhému” propadu tržeb. A je pravděpodobné, že si to nedovede představit ani její vedení, jehož cílem bude snažit ještě více “urvat” trh pro sebe.

To ostatně můžeme očekávat i od jiných velkých subjektů. Pojem “urvat” trh přitom může znamenat, že e-shop:

  1. Zvýší objem inzerce ve všech možných mediatypech, což bude mít za následek vyšší ceny za impresi či prokliky, méně reklamního prostoru pro ostatní a vytěsnění menších inzerentů
  2. Bude ještě více pracovat se svojí cenovou politikou a tlačit na maximální slevy i za cenu vlastní marže

Hypotézám ohledně negativního vývoje v e-commerce nahrává i nedávný návrat Alzy na Heureku.

Kdo bude vítězem?

Za nás vidíme dvě skupiny, které z této situace budou těžit. První skupinou jsou jednoznačně reklamní systémy. Průběžné odhady predikují meziroční nárůst výdajů na reklamu cca 12 %. Tou druhou skupinou jsou marketplaces a velké e-shopy, které:

  • Mohou získat nové prvonakupující nebo reaktivovat stávající zákazníky
  • Zvýší svůj marketshare na úkor středních a menších e-shopů

Tip: Přečtěte si, co by e-shopy měly sledovat z hlediska analýzy. A vzhledem k novým Google Analytics 4 určitě nesmíte chybět na tomto užitečném školení.

Jak vám pomůže Modrý duch být mezi vítězi?

BlueGhost není jen výborný ve vývoji webových aplikací a designu, ale pomůžeme vám i v oblasti budování businessu. Každá firma, e-shop či podnikání má svá vlastní specifika, cílovou skupinu, zákazníky, komunikaci apod. Neexistuje přitom univerzální rada, která pomůže všem.

V oblasti consultingu je důležité, abychom pochopili vaši firmu a společně pak hledali vhodné businessové a marketingové řešení, které může být jak v oblasti vytvoření marketingové strategie, revizi business plánu, tak i ve strategickém pojetí celé firmy.

A jak celou situaci vnímáte vy? Podělte se s námi o svůj názor.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc