Menu

Mejdan, kde se paří na mluvené slovo. Má smysl se připojit na Clubhouse?

Ačkoliv se o Clubhousu mluví čím dál víc, tato sociální síť založená na sdílení audiodat není zatím dostupná úplně každému. Počet zájemců o registraci ale i tak roste. Možná za to může punc exkluzivity, možná i to, že někteří lidé raději mluví než fotí či píší. Vyplatí se vám přijmout pozvánku na párty? Pro koho může být tato síť užitečná?

Mejdan, kde se paří na mluvené slovo. Má smysl se připojit na Clubhouse?

Zanechala ve vás covidová karanténa splín? Dali byste půl království za to, abyste si zase mohli popovídat s lidmi, kteří jsou vám sympatičtí? Nejste sami.

Poté, co světlo světa spatřily sociální sítě zaměřené na text (Facebook, Twitter), video (YouTube, TikTok) i obrázky (Instagram), objevila se i síť postavená na audiozáznamu. Řeč je o sociální síti Clubhouse, jejímiž zakladateli jsou Paul Davison a Rohan Seth ze Silicon Valley. V roce 2020, krátce po jejím spuštění, byla její cena odhadnuta na 100 milionů amerických dolarů.

Nejspíš jste už o ní slyšeli: Je tam už několik celebrit, funguje pouze na platformě iOS a nejrychleji a nejjistěji se tam dostanete přes pozvánku. Clubhouse na první pohled působí jako elitní klub, v kterém si poslechnete jako hudbu, tak mluvené slovo, ale nenamícháte si tam drink. Proč je tedy o tuto síť takový zájem?

Clubhouse zaplnil mezeru na trhu

Vysvětlení je jednoduché: Poté, co se celý svět zavřel doma a omezil fyzické kontakty na minimum, vzrostla žízeň po jiné formě komunikace než po písemné. Jistě, máme tu Zoom, dokonce i chat na Facebooku, ale ten je určen pouze pro konverzace nebo porady. Máme tu podcasty, které můžeme poslouchat na Soundcloudu i jiných platformách, ale i tam se dá interagovat pouze v omezené míře.

Clubhouse tedy zaplnil mezeru na trhu a nabídl sociální síť se vším všudy: se sledováním uživatelů, vstupem do zájmových skupin i diskuzními fóry. Rozdíl je v tom, že se zde mluví, ale nepíše.

Poté, co se na Clubhouse připojíte, máte možnost vstoupit do tzv. místností, kde probíhá diskuze. Ty se sdružují po tzv. klubech, které se věnují nějakému tématu nebo aktivitě: The Skinthusiast (o kosmetice a péči o tělo), Startup Club (klub věnovaný start-upům) nebo dokonce Black Asian Secret Society (klub pro lidi černošského a asijského původu). Některé místnosti jsou pouze pro zvané, jiné jsou otevřené všem. Ale i když se v nějaké ocitnete, neznamená to, že se automaticky dostanete ke slovu. Takové právo mají pouze tzv. řečníci v dané místnosti, a jste-li pouhým divákem, musíte si o slovo zažádat.

2 miliony uživatelů

Podle statistik server InfluencerMarketingHub.com se na této sociální síti v současnosti sdružují 2 miliony uživatelů, kteří aplikaci užívají alespoň jednou týdně. Zároveň není Clubhouse určen pro osoby mladší 18 let, což ji podle názoru některých činí “nejdospělejší sociální sítí, kterou máme".

Hlavní výhoda spočívá, jak jsme již naznačili, v integraci sociální sítě s chatovacími místnostmi. Pokud chcete s lidmi komunikovat jinak než ťukáním do klávesnice, leží před vámi obří možnosti. Na rozdíl od aplikací typu Zoom nebo Jitsi vás ostatní mohou sledovat, díky čemuž jim přijde upozornění, pokud takovou místnost založíte.

Obsah jednotlivých místností ovšem není archivován, takže co zde řeknete, zůstane mezi pomyslnými čtyřmi stěnami virtuální místnosti. Z hlediska pořádání pracovních nebo obchodních porad to není ideální řešení, pokud však chcete vytvořit důvěrnou atmosféru mezi fanoušky, klienty nebo dalšími lidmi, kteří vás na internetu sledují, je to naopak skvělá volba.

Jedna velká hospoda

Někteří lidé, společnosti a organizace začaly tedy Clubhouse využívat jako prostor pro podcasty či spíše panelové diskuze. Díky tomu, že zakladatel místnosti může udělit jen některým účinkujícím právo hovořit bez požádání, se tak lépe organizují diskuze před publikem.

Zjednodušeně by se tak dalo říct, že Clubhouse funguje jako hospoda, což je názor i Petra Máry, experta na virtuální komunikaci. Přijdete se pobavit, přičemž můžete přecházet od jednoho stolu k druhému, díky čemuž prostřídáte konverzační témata.

Na druhou stranu, tím, jak Clubhouse funguje, nemůže nahradit jiné sociální sítě. Mnoho uživatelů internetu chce nadále konzumovat i jiný než zvukový obsah, z čehož vyplývá, že Clubhouse může být užitečnou pomůckou pro budování komunity, jiné komunikační kanály ovšem nenahradí.

V současné době je také přístup na tuto síť omezen. Krom cenzury ze strany čínského režimu a pozvánkového systému se cesta na Clubhouse komplikuje tím, že neběží na jiných platformách než na iOS. Chcete-li cílit svým obsahem na širokou masu lidí, s touto sociální sítí se vám to bohužel nepodaří.

Clubhouse je i přesto tak jedinečný, že má smysl o něm alespoň uvažovat. Dovedete-li vytvořit zajímavý audioobsah, není nic jednoduššího než ho zde sdílet se svými sledujícími.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku