Menu

8 tipů jak připravit vlastní podcast a kým se inspirovat

Před pár lety je nikdo neznal, nyní se jimi Spotify a YouTube jen hemží. Dříve neproduktivní čas, jako např. cestu tramvají, vám pomohou vyplnit smysluplným sebevzděláváním v podobě poslechu zajímavých rozhovorů či přednášek na libovolná témata. Řeč je samozřejmě o podcastech.

8 tipů jak připravit vlastní podcast a kým se inspirovat

Jak dělat vlastní audiotvorbu a kým se inspirovat v oblastech designu, marketingu, technologií a byznysu? Modrý duch pro vás připravil osm tipů, které vám pomohou s přípravou vašeho vlastního podcastu:

1) Vyberte si téma

Než začnete připravovat svůj vlastní kanál, ujistěte se, že máte jasno v tom, o čem chcete mluvit a jakým stylem to chcete dělat. Dodržujte konzistenci, v jednom kanálu byste neměli přecházet mezi různými nesouvisejícími obory, jinak by se vám těžko hledala cílová skupina, kterou dlouhodobě zaujmete. Vaším oborem mohou být technologie, ekologie, obchod, móda, fotografování, vaření či kombinace a prolnutí více témat dohromady - koncept je zcela na vás, ale měl by být ucelený, musí vás bavit a danému odvětví byste měli dostatečně rozumět.

2) Vymyslete přidanou hodnotu

Vymyslete si nějaký „prodejní argument”. Podcasty jsou dnes velmi rozšířené a pravděpodobně už někdo dělá to, co chystáte. Chcete-li být vidět, musíte to dělat jinak a lépe. Najděte si nějakou přidanou hodnotu, kterou do práce vložíte. Může to být vaše hloubková znalost oboru, rétorické schopnosti, ostrovtip či neobvyklé otázky na vaše hosty, ale vždy byste se měli odlišit.

3) Nepodceňte techniku

Nepodceňte technické řešení. Nejdůležitější je obsah, ale budete-li nahrávat ledabyle na mobil, nikdo nevydrží vaše audio stopy dlouho poslouchat. Investujte do mikrofonu, cena těch kvalitních začíná už na třech tisících, a to v případě, že to s podcasty myslíte vážně, není nijak likvidační. Stejně tak se naučte aspoň základní úpravy zvuku v některém z programů, např. Audacity, abyste byli schopni vyhladit šum a opravit případné nedostatky. Udělejte z poslechu zážitek. Pokud oplýváte rozpočtem a chcete opravdu nadstandardní výsledky, vyplatí se nechat si pomoci od specialistů (např. z rozhlasu a zpravodajství), kteří se audio tvorbou zabývají.

4) Zaměřte se na přípravu

Točit svůj podcast není jen o tom sednout si, nahrát díl a máme vystaráno. Každá epizoda vyžaduje důkladnou přípravu - musíte vědět, o čem a proč budete mluvit, co svým posluchačům přinášíte, zda je to dostatečně informativní. Dvojnásob to platí o rozhovorech, na které se musíte velmi pečlivě připravit, aby vás host ničím nepřekvapil. Když budete točit sami, máte víc pokusů, ale rozhovor děláte jen jednou.

5) Zvolte si kanály

Než vydáte svůj první díl, musíte si udělat rešerši platforem, skrze které lze podcasty vydávat, a vyhodnotit, které jsou pro vás nejvýhodnější. Budete ho umisťovat jen na vašem osobním webu? Dáte jej na Spotify? Nebo dokonce na Youtube? Míst, kde mohou lidé poslouchat vaše epizody, je celá řada a je jen na vás, kde se vaše dílo rozhodnete šířit.

6) Publikujte pravidelně

Určete si časové rozpětí, v němž budou vycházet jednotlivé epizody, a dodržujte ho. Vaši posluchači budou chtít, aby díly vycházely pravidelně; když polevíte a budete podcast vydávat nahodile, ztratíte divákovu pozornost a v krajním případě vás může řada fanoušků přestat odebírat. On-line prostředí je neúprosné a na své internetové celebrity neskutečně přísné.

7) Vyhodnocujte

Nezapomeňte, že rozloučením v posledním dílu to zdaleka nekončí. Pravidelně vyhodnocujte, co jste natočili, čtěte komentáře a poznatky od fanoušků, zlepšujte se, zjišťujte, co vaši posluchači chtějí, jaké díly mají největší úspěchy, na jaká témata se zaměřovat. Musíte své publikum poslouchat stejně, jako oni poslouchají vás.

8) Myslete do budoucna

Ať už máte komerční úmysly, nebo podcast děláte čistě pro zábavu, vždycky byste měli myslet o krok napřed - kam to můžete dotáhnout? Jaký potenciál vaše práce bude mít? Na jakou sociální skupinu cílíte? Může se z vašeho podcastu časem vyklubat třeba úspěšný YouTube kanál? Myslete na to, že dříve či později - budete-li mít úspěch - vás napadne mnoho způsobů, jak své působení rozšířit. Proto dbejte, aby váš koncept a podmínky nebyly příliš omezující a měli jste prostor, kam růst.

Potřebujete se inspirovat, jak to dělají ostatní, nebo jen hledáte něco nového k poslechu? Modrý duch pro vás vybral své nejoblíbenější „vzdělání do uší“, které v jeho doupěti jedou a vedou!

DBBD

Design je v českém kontextu vnímán jako zdobení, ve skutečnosti se však vztahuje k funkčnosti. Co je to tedy design a proč by vás měl zajímat? Jakou má roli v organizacích a produktech? To a mnohem víc se dozvíte od různých hostů i světových odborníků z mnoha (nejen) průmyslových odvětví.

Odkaz: https://www.dbbd.designobserver.com/

Hidden Brain

Jeden z nejpestřejších podcastů vůbec, kde se vědecký publicista Shankar Vedantam prostřednictvím vyprávění zabývá fungováním lidského chování a rozhodovacích procesů. Pokud chcete vědět, jak se chová váš mozek, stejně jako mozek vašich zákazníků, věřte Shankarovi.

Odkaz: https://www.npr.org/podcasts/510308/hidden-brain

Insp.eat

Tino Hrnčiar aka Tino Forbidden, zakladatel fashion brandu Life is Porno, si rád povídá se zajímavými lidmi u dobrého jídla. Jeho zvědavost přerostla v kreativitu a výsledkem je Insp.eat, podcast plných zajímavých osobností (zejména) z českého a slovenského prostředí - od podnikání až po umění, čeká na vás spousta inspirace a pohled „do kuchyně“ nejednoho lídra.

Odkaz: https://otherthanothers.com/category/insp-eat/

Z-Talks

Marketingový ředitel Zásilkovny točí od letošního května rozhovory s úspěšnými lidmi v podcastu, který má velké ambice stát se jedním z nejlepších na českém trhu. U jeho „kulatého stolu” se střídají zejména marketingoví mágové, kteří k našemu oboru mají hodně co říci.

Odkaz: https://soundcloud.com/z-talks-zasilkovna

Petr Mára

Technologický evangelista, jak Mára sám sebe nazývá, se věnuje z velké části produktům firmy Apple a technologickým gadgetům, ale také seberozvoji, např. soustředění, time managementu a mnoha dalším užitečným a nevšedním oblastem.

Odkaz: https://petr-mara-podcast.simplecast.com/

Píárko

Nikola Lörinczová a Pavla Umlaufová jsou v českém PR známá jména. Tyto dvě dámy z agentury PIARISTI vedou přínosný kanál o PR s přesahem do marketingu či kultury a rozhodně stojí za to jej poslouchat pro informační hodnotu i důvtip.

Odkaz: https://www.buzzsprout.com/995491

Na volné noze

Další z řad rozhovorových podcastů, tentokrát s úspěšnými lidmi o jejich podnikání od A do Z. Jestli hledáte nápady pro vaše budoucí byznysové aktivity, pak je poslech Na volné noze skoro nutností. Často se totiž dozvíte mnohem víc, než byste čekali.

Odkaz: https://soundcloud.com/navolnenoze

Kafemlejnek.tv

Software, vývoj, design, architektura… jsou vám tyto pojmy blízké? Pak se nezapomeňte „stavit na kafe“ za Honzou Novotným a Petrem Ferschmannem. Jednotlivé epizody vychází nepravidelně, zato už pěkných pár let.

Odkaz: https://kafemlejnek.tv

Startér

Začátky podnikání jsou vždy těžké. Pokud je chcete zjednodušit, nebo se prostě jen učit od lidí, kteří vám mohou předat své cenné know-how, zaposlouchejte se do Startéra, který se věnuje převážně startupům.

Odkaz: https://wave.rozhlas.cz/starter-5183274/o-poradu

Jak se vám článek líbil?

5

Praktický

7

Inspirující

0

Zábavný

2

Nic moc