Menu

Řídit marketing je jako tahat řepu. Naučte se, jak na to! Průvodce zdarma ke stažení

Jak poznat, že v digitálních aktivitách jen neplácáte rozpočet? Jak objektivně kontrolovat výstupy digitální agentury či freelancerů? Klíčem k úspěchu jsou měřitelné a správně nastavené cíle a manažerské metriky. Pokud jsou pro vás KPI v online marketingu novinkou, nemusíte se děsit. Stáhněte si průvodce Modrého ducha.

Řídit marketing je jako tahat řepu. Naučte se, jak na to! Průvodce zdarma ke stažení

Pamatujete se na pohádku O veliké řepě? Dědeček s babičkou, vnoučata i zvířata vší silou táhli, aby dosáhli svého cíle. Když děda zjistil, že se řepa ani nehne, zavolal babku, babka posléze vnučku a dál už to znáte. Nejenže museli tahat společně a stejným směrem, ale stav úkolu zřejmě také průběžně vyhodnocovali. Jak jinak by věděli, zda mají více zabrat, nebo zavolat další posily? Zda přivolat na pomoc myš nebo medvěda? Zda se nenamáhají zbytečně? Ano, tušíte správně, tato pohádková metafora se netýká jen pěstitelů zeleniny, ale také vašeho firemního marketingu. Modrý duch vám ukáže, že klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) se není třeba obávat, a že jsou užitečné nejen pro velké korporace, ale i pro malé a střední podniky.

Jak vytáhnout řepu?

Key Performance Indicators (KPI) jsou zásadním pomocníkem pro vyhodnocování úspěchu či neúspěchu jakéhokoliv podnikání, pracovního procesu či kampaně. S pomocí KPI dokážeme stanovit cíle našeho snažení a následně monitorovat, jak se nám je daří nebo nedaří plnit. Díky tomu víme, jak daleko jsme od požadovaného výsledku, jestli se přibližujeme nebo vzdalujeme a co všechno je ještě potřeba udělat. Například v kontextu zmíněné pohádky jsou KPI nastavena takto:

  • Cíl: Vytáhnout řepu než se setmí.
  • Metrika: Pohyb řepy z hlíny v centimetrech.

Krásně zde vidíte, že klíčový ukazatel výkonnosti se skládá ze dvou částí: cíle a metriky. Cíl je zároveň tzv. SMART, tedy musí být specifický, měřitelný, adekvátní, relevantní a termínovaný.

Jakmile přesně víte, co chcete, musíte dokázat změřit, zda jste toho dosáhli

Čili pokud se řepa posouvá z hlíny ven, víte, že na to jdete dobře. A jaký význam mají KPI v digitálním marketingu? Specifikem online prostředí je jeho (téměř) dokonalá měřitelnost, a tak není důvod, aby výsledky vašich zdejších aktivit byly pouze věcí náhody. Přestože pocitové vedení někdy funguje, i přesto se vyplatí ověřit si, jestli vaše intuice je správná, či ji podložit konkrétními čísly.

Cíle v online marketingu obvykle spadají do jedné ze 3 základních kategorií: chceme více poptávek, silnější brand či více prodávat online. To vše samozřejmě s co nejnižšími náklady. Například, pokud plánujete kroky, jejichž cílem je zvýšit povědomí o vašem e-shopu (chcete silnější brand), budete vaši snahu vyhodnocovat např. podle zásahu reklamy nebo počtu brandových dotazů ve vyhledávání. Pokud chcete, aby e-shop více prodával, monitorujete své úsilí např. podle podílu nákladů na obratu (PNO) či podle celkové hodnoty vztahu se zákazníkem.

Řepa dávala smysl, ale dál jste se v tom přece jen trochu zamotali?

Nemusíte mít strach. V průvodci se dozvíte, co jsou to klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) a jak se liší od firemních cílů (OKR). Dále se dočtete o jednotlivých kategoriích a souvisejících metrikách a dozvíte se, jak mít silnější brand, lepší povědomí o značce, více poptávek a konverzí či nižší náklady.

Jak se vám článek líbil?

7

Praktický

0

Inspirující

1

Zábavný

0

Nic moc